Na Slovensku je 1621 pôšt, z ktorých sa zásielky zvážajú do 42 oblastných spracovateľských centier a z nich do štyroch hlavných spracovateľských centier. Hlavné spracovateľské centrá sú hlučné haly plné veľkých strojov, vriec, pásových dopravníkov, šmykľaviek z prvého poschodia na prízemie, ktorými sa spúšťajú zásielky.
Listy
Do hlavného spracovateľského centra, napríklad v Bratislave, prichádza nadránom auto z Košíc. Zamestnanci ručne rozdelia zásielky na tie, čo pôjdu do strojovej triedičky, a tie, ktoré roztriedia manuálne. Závisí od veľkosti listov, od toho, či majú poštové smerové čísla, či v liste niečo je – napríklad disketa, ktorú by stroj mohol poškodiť.
Listy vhodné na strojové triedenie dajú do stroja, čo má čítačku. Prečíta poštové smerové číslo, podľa neho vytlačí na list čiarový kód, opečiatkuje ho a roztriedi listy do priehradok. Vedľa je asi 25 metrov dlhá linka plná priehradiek. Do nej zamestnanci dávajú okódované listy, zadajú program, že chcú vytriediť poštu napríklad do Galanty. Linka listy vytriedi, zamestnanci poštu zviažu, prenesú na inú stranu haly a tam listy iní zamestnanci znova hádžu do vriec, tzv. uzáverov, podľa toho, kam patria. Každú noc vytriedia, zabalia a odošlú desiatky tisíc kusov listov, z toho asi dvadsať percent manuálne, pretože nie sú vhodné na strojové triedenie.
Z hlavného spracovateľského centra prebraté zásielky rozvezú do oblastných centier alebo priamo na pošty. Na poštách v menších mestách a na dedinách si zásielky preberajú a triedia podľa rajónov doručovatelia, vo väčších mestách v noci zásielky triedia iní zamestnanci a doručovatelia si ich ráno okolo šiestej prevezmú a idú na pochôdzku.
Balíky
Vozia ich vlakmi alebo autami. Slovenská pošta má vlastné poštové vagóny. Systém triedenia je podobný ako pri listových zásielkach. Rozdiel je vo veľkosti strojov. Balíky po chodbách hlavného spracovateľského centra putujú po pásových dopravníkoch pod stropom nad hlavami ľudí až k veľkej hale, kde je veľmi široká a veľká šmykľavka. Tou balíky spúšťajú na poloautomatickú linku. Každý balík prejde na rozdiel od listov rukami zamestnancov.
Zo zahraničia chodí pošta cez Schwechat
Hlavným centrom spolupráce našej pošty so zahraničím je rakúske letisko vo Schwechate. Prilietajú sem zásielky z celého sveta a Slovenská pošta ich zváža nákladnými autami. Zopár zásielok prichádza aj na bratislavské letisko.
Výnimkou je Maďarsko, Ukrajina a Česko, odkiaľ sa pošta dováža a vyváža nákladnými autami. Do Maďarska a z Maďarska jazdí vždy jedno auto – v jeden deň maďarské, v druhý slovenské. S Českou republikou máme stále toľko pošty, že jazdia dve autá každý deň.
S prijímaním pošty zo zahraničia majú slovenskí poštári kuriózne zážitky. Len za prvý štvrťrok tohto roka smerovalo omylom na výmenný poštový úrad v Bratislave 5227 zásielok určených pre Slovinsko. Spolu mali 249 kilogramov. Najviac si Slovensko so Slovinskom pletú Švajčiari a Nemci. (rf)
Koľko vlani pošta prepravila
Balíky | 4 846 000 |
Obyčajné listy | 162 865 000 |
Listy 1. triedy | 14 993 000 |
Doporučené zásielky | 49 317 000 |
Čím sa zásielky prepravujú | |
Nákladné automobily | 747 |
Osobné automobily | 364 |
Motocykle | 225 |
Bicykle | 280 |