ktoré sa snažia dieťa menej zaťažovať prebytočnými informáciami a viac rozvíjať jeho talent a schopnosti.
Práve v tomto školskom roku prvýkrát otvára svoje brány waldorfská základná škola, ktorá od pondelka začína pôsobiť v Bratislave -Petržalke. Hoci vo svete sa pedagogika waldorfského typu používa už osemdesiat rokov, u nás o nej ľudia veľa nevedia.
„Pedagógovia vo waldorfskej škole sa snažia v dieťati rozvíjať tri základné zložky osobnosti: myslenie, cítenie a vôľu. Vychádzajú z prirodzenej schopnosti a vôle dieťaťa spoznávať okolitý svet,“ hovorí učiteľka Renáta Blaschke. „Aby sa deti tešili na každý deň v škole, posilňujeme v nich nadšenie, tvorivosť, súťaživosť vyvažujeme radosťou zo spolupráce. Deti sa snažíme „ladiť“ tak, aby mali radosť z väčšiny toho, čo sa v škole deje, aby sa do nej tešili, a nie iba pasívne prijímali výklad učiteľa. Nemyslím si, že tým pravým spôsobom učenia je denne sedieť päť hodín za stolom a prijímať fakty a poučky. Látka musí byť podávaná tak zaujímavo, že pre dieťa nie je problémom sa na ňu sústrediť a samo sa teší na jej ďalšie pokračovanie.“
Charakteristickými prvkami waldorfskej školy je rytmus (striedanie napätia a uvoľnenia, aktivity kognitívnej a pohybovej, zažívania a expresie), epochové vyučovanie (dvojhodinové vyučovanie ústredného predmetu dňa počas niekoľkých týždňov), dva cudzie jazyky od prvej triedy, eurytmia, hra na hudobnom nástroji, modelovanie, maľovanie, pletenie.
Známkovanie, vysvedčenia i skúšanie v klasickej podobe nahrádza slovné hodnotenie.
(sr)