
Okrem kurzov vám veľa dajú aj rozhovory s ľuďmi, pre ktorých je jazyk, ktorý sa učíte, rodným jazykom. FOTO - ARCHÍV
„Viete, koľko anglických slov by ste mali ovládať, aby ste porozumeli ľahšiemu textu a vyjadrovali sa bez väčších problémov? Desaťtisíc? Alebo ešte viac? Neodhadli ste? Stačí vedieť tritisíc slov. A práve toľko ich budete po absolvovaní kurzu ovládať,“ približuje svoju ponuku jedna z jazykových škôl.
„Tritisíc slov naozaj stačí – ale len na jednoduché dorozumievanie: základné zdvorilostné frázy, objednanie si izby či jedla, vyhľadanie lekára. Na plynulé rozprávanie v cudzom jazyku ich potrebujete viac,“ hovorí jazyková lektorka Eva Mäsiariková.
Dospelí majú nevýhodu v tom, že na výučbu cudzieho jazyka spravidla nemajú toľko času, ako školopovinné deti, navyše, jazyk sa podľa vedcov učia dokázateľne ťažšie.
Ako sa ho teda môžu naučiť? Existujú nejaké všeobecné metódy, ktorými sa treba riadiť?
Pár sa ich naozaj nájde: pri začatí výučby treba zdvojnásobiť počet hodín, dôkladne sa naučiť základy jazyka, učivo a slovíčka si stále opakovať, ďalej byť stále „v kontakte s jazykom“ (rádio, televízia, kino, časopisy, noviny, cudzinci).
Metódy učenia však treba zvoliť pre každého jednotlivo. Pre každého z nás totiž vedieť jazyk znamená niečo iné: pre sekretárku veľkej firmy to môže byť ovládanie gramatiky, pretože ju využije pri písaní listov a dokumentácie v cudzom jazyku. Pre zamestnanca chodiaceho stále po služobných cestách zase plynulá reč v cudzom jazyku, pričom nemusí vedieť ani spisovne písať. Navyše, každý jazyk je iný – jeden náročný, obťažkaný skloňovaním, časmi, vzormi, druhý zase oveľa jednoduchší. Napríklad jeden z indonézskych jazykov používa na tvorenie množného čísla jednoduchý spôsob: človek sa povie orang, pri množnom čísle použijeme toto slovo dvakrát – ľudia sú teda orang orang.
Ak sa naučíte jeden jazyk jednou metódou, pri druhom sa vám možno zíde iná.
(sr)
Čo predražuje cenu kurzu
* individuálna výučba u vás doma (3– až 5-krát drahšia, ako skupinová výučba)
* zahraničný lektor
* vlastná medzinárodná akreditovaná metóda v zahraničnej firme
* výučba v popoludňajších hodinách