Môže povinné používanie zimných pneumatík naozaj výrazne zvýšiť bezpečnosť na cestách?
„Určite. Pneumatiky sú konštruované špeciálne na použitie v snehu, v snehovej kaši a pri teplotách pod 7 stupňov. Ich dezén je robený tak, aby vytláčal snehovú kašu spod behúňa pneumatiky. Letné pneumatiky sú konštruované tak, aby vedeli vytlačiť iba vodu. A to asi do hrúbky dvoch až troch centimetrov. V zime pneumatika potrebuje túto kašu pri rýchlosti aspoň 60 kilometrov za hodinu vytlačiť von. Záleží to po prvé na kvalite zmesí, ktoré sú špeciálne konštruované pre nízke prevádzkové teploty, druhým faktorom je tvar drážok.“
Na trhu sú aj tzv. univerzálne pneumatiky. Nemôžu v zime poslúžiť rovnako dobre?
„To sú iba kváziuniverzálne pneumatiky. Ich dezén je kompromisom medzi vytláčaním vody a snehovej kaše. Zmesi sú určené na teploty, ktoré sú trošku nižšie ako pre bežné letné pneumatiky, ale nespĺňajú charakteristiky pre zimné. Je to z núdze cnosť. Nevýhoda univerzálnych pneumatík je aj tá, že majú vysokú opotrebovateľnosť. Staré škodovácke pneumatiky mali najlepšie dezény, ale vydržali iba do 30-tisíc kilometrov. Pri súčasných letných pneumatikách nie je problém 70– až 80-tisíc kilometrov.“
Aký je v zime rozdiel v nehodovosti áut s letnými a zimnými pneumatikami?
„Podklady, ktoré sme mali k dispozícii, sú jednoznačné. Robili sa aj skúšky s brzdnými dráhami, v zime sú asi o 20 percent kratšie v prospech zimných gúm. Predsa len tá zmes a priľnavosť urobí svoje.“
Koľko percent vodičov stále nepoužíva zimné gumy?
„Dá sa to odhadnúť. Vozový park môže byť obnovený asi zo 60 percent. 40 percent sú klasickí škodovkári a iné staršie autá. Práve oni väčšinou používajú univerzálne pneumatiky. Dovolím si odhadnúť, že je to pri osobných vozidlách zhruba 50 na 50.“
Je rozdiel medzi regiónmi? Kupujú si ľudia z juhu, kde zima nie je taká tuhá, zimné pneumatiky rovnako ako severania?
„Určite je v tom rozdiel, ale nie je to pravidlo. Keď si zoberiete Bratislavu, tak tam sú vodiči, ktorí zimné pneumatiky používajú. V porovnaní s menšími podhorskými mestami, ako je napríklad Brezno, je percentuálny podiel v Bratislave dokonca ešte lepší. Tam sa častejšie vyskytujú kašovité zmesi soli, snehu a vody. Ak v Brezne nie je cesta odhrnutá a je na nej sneh, opatrne sa po nej na letných gumách dá prejsť. Tí ľudia sú zvyknutí na to, že cesta je buď odhrnutá, alebo je na nej udupaný sneh.
Zdá sa vám obdobie v zákone dostatočné, alebo by ste ho navrhli ešte rozšíriť?
„Ťažko povedať. Ja prezúvam už v októbri. Už vtedy môžu prísť prvé mrazy. Na jar sa niekedy oplatí vydržať s prezúvaním späť na letné pneumatiky do konca apríla. Zimy predsa len bývajú také, že v polovici apríla je ešte niekedy veľa snehu. Zákon je prínosom, ale všetko ostáva na svedomí vodičov. Len čo klesnú denné teploty pod 5 stupňov, treba okamžite prezúvať.“
Oplatí sa kupovať zimné pneumatiky tým, ktorí jazdia iba po meste?
„V každom prípade. Keď napadne sneh, niekedy sa odhrnie, niekedy nie. Na brečku, ktorá sa vytvorí, je najlepšia zimná pneumatika. Účinná šírka behúňa je na nej menšia. Na podklad pôsobí väčšou silou a má lepšiu priľnavosť.“
(rp)