Telarc Jazz / Divyd
Tridsaťosemročná blondína z Los Angeles študovala ruskú literatúru, ale zistila, že viac ako Gogoľ ju láka džez. Suttonová spieva peknučkým, svetlým hlasom, má veľký improvizačný potenciál a zmysel pre frázovanie, často využíva vyslovene „biele“ vibráto, občas akoby sme počúvali nejaký dychový nástroj, ktorý vie vyslovovať text. Druhý album pre Telarc (a tretí vôbec) venovala veľkému klaviristovi Billovi Evansovi. Okrem jeho skladieb obsahuje témy, ktoré s ním nejakým spôsobom súvisia. Trio klavír-kontrabas-bicie ju sprevádza distingvovane a s veľkým zmyslom pre swing i groove.
Jim Hall & Basses
Telarc Jazz / Divyd
Jim Hall má neuveriteľných 71 rokov, ale stále patrí medzi najmodernejších džezových gitaristov. Album obsahuje veľmi komorné duety s piatimi známymi kontrabasistami Charliem Hadenom, Scittom Coleym, Davom Hollandom, Georgeom Mrazom a Christianom McBridom. Každý z nich je odlišná osobnosť a s každým dokáže Hall nájsť spoločnú reč, prispôsobiť sa i potiahnuť ako v dobrej, zaujímavej a iskrivej diskusii. Hall hrá často na akustickej gitare, nájdeme tu meditatívnejšie polohy, experimentálne pasáže i priamočiarejšie témy, ale vždy veľké množstvo krehkej muzikantskej empatie.
Monty Alexander Goin‘ Yard
Telarc Jazz / Divyd
Klavirista senior pôvodom z Jamajky, ktorý sa preslávil brilantným spojením džezu s reggae a ska. Nahral niekoľko desiatok albumov, tento aktuálny je živý, s početnou kapelou (okrem Alexandra dvaja gitaristi, klávesista, basista, bubeník a perkusionista). Živá, slnečná karibská hudba pôsobí pri všetkej virtuozite až popovo, takže to nie je nič pre ortodoxných vyznávačov vysokých posolstiev džezu, ale zato môže slúžiť ako podmaz v reštauráciách.
George Benson Quartet It‘s Uptown
Columbia / Sony Music
Na obálke tejto platne sa skvie nápis „najvzrušujúcejší nový gitarista súčasnej džezovej scény“. Tento album Georgea Bensona vyšiel v roku 1966 a mladý talent mal dvadsaťtri rokov. Dá sa povedať, že je to jeho sólový debut pod svojím menom, aj keď prvý album ako líder nahral dva roky predtým s kvartetom Jacka McDuffa. Je to aj dnes porcia sviežej hudby, Benson bol vtedy za „skutočného džezmana“ so silným be-bopovým a hardbopovým vplyvom. Počuť tu veľmi výrazný vplyv rhythm and blues a kapela má neopakovateľný, podmanivý zvuk (Lonnie Smith organ Hammond, Ronnie Cuber barytónsaxofón, Jimmy Lovelace bicie). V troch skladbách si Benson i zaspieval - vtedy bol iba príležitostným spevákom a nikto netušil, že sa raz stane takmer popovou speváckou hviezdou. Nahrávky sú remastrované majstrovsky, album obsahuje päť dosiaľ nevydaných nahrávok (inkl. alternatívne verzie) a „pokec“ od samotného maestra.
Blue Effect & Jazz Q Praha Coniunctio
Sony Music Bonton
Na prelome 60. a 70. rokov sa džez snúbil s rockom a vznikalo fusion. Album Coniunctio vznikol v marci 1970 fúziou dvoch popredných pražských kapiel Blue Effectu s virtuóznym gitaristom Radimom Hladíkom a Jazz Q s klávesistom Martinom Kratochvílom a dychárom Jiřím Stivínom. Svojho času išlo o prudko progresívnu hudbu, ktorá nadväzovala na aktuálne hnutie vo svete napríklad na nahrávky Milesa Davisa (jeho prelomový album Bitches Brew vyšiel iba rok predtým). Coniunctio je náročné počúvanie, akýsi free rock, keďže skladby vznikali spontánne ako improvizácie, a spojenie dvoch kapiel v kompletnej zostave tiež nie je ľahká vec, ale popri tom všetkom urputnom hľadaní účastníci nachádzajú mnoho silných miest, ktoré tajomne vyvierajú zo zvukovej magmy. MARIÁN JASLOVSKÝ
(Autor je redaktor magazínu www.inzine.sk)