
Taliansky fotograf Angelo Turetta z agentúry Contrasto získal prvú cenu v kategórii Umenie - jednotlivo. Na snímke sú herci talianskeho seriálu Chobotnica. FOTO - REUTERS
Americká nezávislá fotografka Lara Jo Reganová získala za svoju fotografiu emigrantov zachytených v ich úbohom texaskom domove hlavnú cenu a titul Fotografia roka v najprestížnejšej novinárskej súťaži World Press Photo 2001, ktorá sa každý rok udeľuje v Amsterdame. Lara Jo Reganová s fotografiou Mexickí imigranti získala aj cenu v kategórii Každodenný život. Snímka bola vybraná z 42 321 záberov, ktoré urobilo 3938 fotografov zo 121 krajín. V apríli jej za ňu holandský predseda vlády Wim Kok odovzdá šek na pätnásťtisíc guldenov.
Jednu z ďalších hlavných cien - prvú cenu za kategóriu Umenie - si z Amsterdamu odnesie taliansky fotograf Angelo Turetta za snímku hercov populárneho televízneho seriálu o mafii s názvom La Piovra (Chobotnica).
„Víťazstvo fotografie imigrantov v Texase naznačuje, že svet je už unavený z vojnových konfliktov, a tiež smer, kam sa bude uberať svetová fotografia,“ bola prvá reakcia Angela Turettu v talianskych médiách. „Už niekoľko rokov víťazné fotografie ukazovali bolesť sveta prostredníctvom vojny a zabíjania. Záber mexickej matky s deťmi nezávislej fotografky Lary Jo Reganovej vraj vznikol pri reportáži pre marcové vydanie časopisu Life. Patrí medzi tie snímky, ktoré hovoria o Američanoch, ktorí vlastne oficiálne pre úrady Spojených štátov neexistujú. Ak si ju prezriete pozorne, vidíte, že je rovnako silná ako tie z vojnových konfliktov.“
Akým iným smerom sa bude uberať fotografia? „Fotografi ako práve Lara Jo Reganová majú štýl - a tým je neznásilňovať osobnosť tých, ktorých fotografujeme. Rešpektovať ich dôstojnosť. To sa mi páči. Fotografi by mali rešpektovať negatív. Ja všetky fotografie zväčšujem z plného poľa, nerobím nijaké výrezy.“
Angelo Turetta je v Taliansku uznávaný fotograf. Do roka má niekoľko výstav, jeho snímky sa objavujú v prestížnych kultúrnych týždenníkoch. Podľa Turettu sú dnes časopisy ohrozené televíziou a internetom a zápasia o prežitie. Nemajú ten drajv ako kedysi. Sú tu hlavne na to, aby predávali reklamu. Reklama bojuje s redakčnými stránkami. „Než sa prepracujete stránkami so vzorkami parfémov, voniate, ako keby vás vytiahli z parfumérie, ale dobrú novinársku fotografiu takmer nenájdete,“ hovorí Turetta.
Pred desiatimi rokmi ešte fotografoval ľudí úpejúcich vo väzeniach, živoriacich v utečeneckých táboroch alebo pretĺkajúcich sa nepretržitým utrpením na tých najsmutnejších miestach na Zemi. Potom začal fotografovať umenie. „Keď vidím novinárske supy, ako sa bijú o korisť s tými s fotoaparátmi a kamerami, odchádzam.“
Čo viete o mafii, pýtali sa Turettu novinári. Na jeho fotografii sú štyria muži v bielych košeliach, dvaja z nich postriekaní krvou. „Dvaja, čo ostali čistí, zabili dvoch zakrvavených. Spoločný oddych po prestrelke. Chobotnica tak, ako ju preslávil komisár Corrado Cattani. Dnes sa hovorí o „novej mafii“, nebezpečnejšej než pôvodná. Cosa nostra údajne buduje hypertajné štruktúry, do ktorých sú zasvätení iba tí najvyšší bosovia. Vojna pokračuje.“
GIUSEPPE TURANI
(Autor je redaktor talianskeho denníka La Repubblica)