
Reklama na film Miloša Formana Ľud verzus Larry Flynt vyzerala inak v Amerike (vľavo) a inak v Európe (vpravo). Plagát nezakázali ani u nás.
BRATISLAVA – Reklama si vynucuje našu pozornosť na každom kroku, a či chceme, alebo nie, ovplyvňuje nás.
„Snažíme sa tváriť ako individuality, ktoré reklama neovplyvní, ale potom prídeme do obchodu a podvedome siahneme po výrobku, ktorý sme videli v reklame,“ hovorí psychologička Elena Hradiská, ktorá sa roky venuje výskumu pôsobenia reklamy.
Podľa odborníkov si človek najrýchlejšie a najlepšie zapamätá pozitívne podnety. Preto sú reklamy plné šťastných rodiniek a zdravých detí. Po šťastí túžime najviac, a preto neraz podvedome siahame po výrobkoch, ktorých reklama je samá pohoda.
„Emócia je zázračným nástrojom reklamy, dokáže preľstiť obranné mechanizmy a pomôcť reklamnému posolstvu pôsobiť zvnútra. Cesta k zákazníkovej peňaženke vedie cez jeho srdce,“ hovorí zakladateľ jednej z najúspešnejších slovenských reklamných agentúr Juraj Miškov.
Reklamné agentúry na Slovensku to stálo skoro 6 miliárd korún.
Reklamy najčastejšie apelujú na naše zdravie (Mliekom proti liekom – Rajo), na sebacity (Ja a moje Magnum – Algida, Vyvinutý pre vaše potešenie – Peugeot), na pocit istoty a bezpečnosti (Reálna šanca lepšie bývať – VÚB Wüstenrot), na výnimočnosť (Pre chvíle nevšedného potešenia – Tchibo), ale aj na krásu a sociálne cítenie. „Práve sociálna reklama dopláca na to, že spôsob jej spracovania je blízky komerčnej reklame, a tak sa ju rovnako snažíme zatlačiť a prehliadnuť. Je to škoda, bolo by dobre, keby nás tento druh reklamy – o pomoci deťom, mimovládnym organizáciám, ženám, ktoré prežili násilie, alebo o pomoci ľuďom po záplavách – ovplyvňoval viac,“ hovorí Hradiská.
Viac v TÉME - REKLAMA