Dieťa – ľahká obeť a dobrá investícia

Veľmi osvedčeným ťahom je použiť v reklame deti. Pôsobia ako symbol pôvabu, miloty, dobroty, zdravia. Podľa prieskumu spoločnosti AISA až 80 percent Slovákov upúta reklama, v ktorej vystupujú deti, skôr.

Inou otázkou je reklama určená deťom. Jedinou európskou krajinou, kde je takáto reklama úplne zakázaná, je Grécko. U nás zákon zakazuje zneužívať dôveru maloletých, zobrazovať ich v nebezpečných situáciách a podnecovať na správanie, ktoré ohrozuje ich zdravý vývin. Reklama nesmie obsahovať priamu výzvu, aby deti nabádali rodičov na kúpu nejakého produktu.

V prieskume, ktorý nedávno robila Elena Hradiská, 82 percent matiek priznalo, že ich deti nútia kupovať veci, ktoré videli v televízii – najčastejšie nápoje, sladkosti a hračky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Menšie deti berú reklamu ako pravdivý obraz reality, majú ju rady, lebo im pripomína rozprávku. Je tam krátky príbeh a postavy, ktoré riešia nejaký problém,“ hovorí Hradiská.

Najlepším spôsobom, ako ochrániť deti pred reklamou, je pozerať ju s nimi, naučiť ich rozoznávať rozdiel medzi chcieť a potrebovať a doviesť ich k tomu, prečo produkt chcú. V zahraničných školách sa vyučuje predmet mediálna výchova, ktorá učí deti kritickému pohľadu na realitu zobrazovanú v médiách a v reklame.

„Nedávno sme robili prieskum. Púšťali sme deťom reklamy, medzi inými aj reklamu na Fidorku (v ktorej dievčatko bábikou buchne o predné sklo auta, akoby zabije šoféra a spolujazdkyňu, aby jej potom mohlo zobrať Fidorku).

V prvom momente boli deti nadšené, skvelá reklama, keď sme ju začali analyzovať, hlavne dievčatká začali správanie hrdinky odsudzovať. Deti postrehnú v reklame veľa prvkov. Napríklad pri reklame na Hašlerky (parašutista sa bojí vyskočiť z lietadla, dá si Hašlerku a vyskočí aj bez padáka) sa čudovali, ako mohol skákať nad mestom, keď to je zakázané, a ako mohlo také staré lietadlo ešte vzlietnuť. Sú neuveriteľne vnímavé, majú zmysel pre humor, ale chcú, aby bol príbeh fair play.“

SkryťVypnúť reklamu

(haj)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  2. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  3. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  4. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  7. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  8. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 487
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 970
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 264
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 658
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 189
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 972
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 637
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 342
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu