
Koncom roka sa podľa Uhríka máme pripraviť na zaujímavé čísla o vývoze fabriky. Za prvý polrok prevážil vývoz nad dovozom 29,3 miliardy korún, čo ho približuje k výsledku za rok 2002. Nárast vývozu zapríčinila aj výroba prvého off-road vozidla Touareg s vyššou pridanou hodnotou, ktorý sa montuje iba v Bratislave.
FOTO SME – ĽUBOŠ PILC
Volkswagen Slovakia začal na Slovensku podnikať v roku 1990. Fabrika s pôvodným nastavením na výrobu 50-tisíc vozidiel sa v priebehu desaťročia „vytiahla“ na najväčšieho exportéra s tohtoročným plánom výroby 250-tisíc nových áut. Odvtedy sa stal najvýznamnejším exportérom, zamestnáva niečo vyše deväťtisíc ľudí a dáva zákazky stovkám ďalších slovenských firiem. Predsedu predstavenstva Volkswagenu JOZEFA UHRÍKA sme sa pýtali na príchod PSA do Trnavy a ďalší vývoj automobilového priemyslu na Slovensku.
Je podľa vás reálny príchod ďalšej automobilky na Slovensko?
„Vždy je to reálne, ak sa tak rozhodne daný investor. Jeho rozhodnutie sa nezakladá na našom trhu, ktorý predstavuje predaj menej ako 70-tisíc vozidiel. Investor sem príde, pretože v priaznivých geografických podmienkach pri využití kvalifikovanej pracovnej sily má možnosť podnikať a exportovať do teritórií, ktoré sa mu v budúcnosti javia ako zaujímavé. Viem si predstaviť, že tu budú aj tri fabriky, koncentrácia iba na západné Slovensko by však bola nebezpečná. Faktom je, že je to tréning pre ostatné druhy priemyslu, ktoré sú podriadené tvrdej konkurencii. Zásluhou autopriemyslu sa napríklad rozvíja elektrotechnika, umelé hmoty, chémia, dokonca prichádzajú technológie, ktoré si vyžadujú zmeny učebných plánov škôl. Treba podporiť to, čo má nádej na úspech a nezľaknúť sa. Takéto projekty sa rodia raz za päťdesiat rokov.“
Môžete aspoň potvrdiť alebo vyvrátiť, či naozaj ide o Hyundai?
„Z mojej strany by to bolo neseriózne.“
Keď sa rokuje o vstupe zahraničného investora na Slovensko, je to často prísne utajovaná skutočnosť. Prečo?
„Príprava projektu má veľa rizík až do okamihu podpisu zmluvy. Veľa vzruchu bolo aj pri budovaní nášho podniku v Martine – projekt sa spolitizoval. Musíme byť veľmi opatrní pri príprave projektov do momentu, kým nemajú reálnu kontúru, čo je bežná prax vo svete.“
V súvislosti s hľadaním novej lokality na výrobu áut BMW ste spomenuli, že došlo k amatérskej chybe. Myslíte, že vláda sa už v rokovaniach so zahraničnými investormi poučila?
„Predkladanie slovenských konkurenčných ponúk muselo v prípade BMW vzbudzovať zábavu. Združenie automobilového priemyslu dohodlo ‚choreografiu‘, aby sme sa v budúcnosti vyhli chybám. Sám som bol milo prekvapený, ako sa to podarilo pri PSA Peugeot Citroen. Každé aj to neskoršie poučenie je dobré. Majte preto pochopenie voči predstaviteľom vlády, ktorí o tom nechcú hovoriť. Je to vec etiky, pokiaľ rokovania nie sú ukončené, informácia o nich môže skôr poškodiť ako pomôcť.“
Po príchode PSA Peugeot Citroen sa niektorí ľudia obávajú, že slovenská ekonomika bude príliš jednostranne orientovaná na automobilový priemysel. Nie je to nebezpečné, zvlášť keď je toto odvetvie vo svete v recesii?
„Využíva však širokú škálu priemyslu, elektrotechniku, strojárstvo, lakovníctvo. V tom nevidím problém. Dôležité je venovať pozornosť finálnej produkcii a sieti subddávateľov. Prípadná recesia nezasahuje ako prvá produkciu automobilov – zväčša sú to produkty investičného charakteru, technológie podporujúce rozvoj výroby. Automobil je niekde medzi investičným produktom a produktom dennej spotreby. Nie je na prvom mieste, ak dôjde k recesii.“
Je možné, že po príchode PSA Peugeot Citroen budete ponúkať vaše autá lacnejšie?
„Je to otázka miestneho trhu, miesto výroby s cenou nesúvisí. Je všeobecne známe, že automobily na Slovensku patria medzi najlacnejšie v celej Európe, čo vychádza z kúpyschopnosti obyvateľstva. Nemožno preto očakávať, že nízke ceny budú ešte nižšie. Verím, že ak dôjde k zvýšeniu priemyselnej výroby a zvýšeniu zárobkov, narastie kúpyschopnosť a následne aj počet predaných automobilov.“
Ako sa na príchod nového hráča pripravujete?
„Sme trénovaní v súťaži. Našou úlohou bude stabilizovať výrobu, zvyšovať produktivitu práce, spomaliť prijímanie nových pracovníkov. Očakávam pozitívny synergický efekt pri rozvoji subdodávateľskej siete – spoločne sa nám to podarí lepšie, ako keď sme ju rozvíjali sami. Vyšší počet automobilov sa pre nich stáva motivačným. Na druhej strane musíme byť pripravení ponúknuť dodávateľom kvalifikovanú pracovnú silu, preto pripravujeme stredoškolské pilotné projekty na výučbu niektorých profesií.“
Nebojíte sa, že vám bude PSA preberať vašich zamestnancov? Budú sa u vás zvyšovať platy?
„Zvyšovanie platov súvisí s hospodárskymi výsledkami spoločnosti. Hovoriť, že ani jeden pracovník nám neodíde, to by ste mi neverili. Motivovať sa dá nielen peniazmi, je aj celým radom ďalších vecí, ktoré podnecujú vernosť k firme. Nevnímam to ako problém.“
Nedávno zasiahla Nemecko vlna štrajkov práve v koncerne Volkswagen. Ako vás ovplyvnili?
„Štrajky v Nemecku ukázali, že aj sociálna otázka má svoje hranice. Komplikovali nám život, sila koncernu je v tom, že má možnosť použiť širší okruh subdodávateľov ako jedného a z toho sme ťažili. Neprajem to nikomu, nemáme ani celozávodnú dovolenku. Snažíme sa ísť na plné obrátky, vyžaduje si to súčasný stav.“
K nevyhláseniu celozávodnej dovolenky vás viedol dopyt po automobiloch?
„…po našich automobiloch. To je výhoda flexibility nášho závodu – nabiehali sme na najvyšší počet nových modelov v rámci celého koncernu. Tento rok po Pole prechádzame na výrobu Touareg. Zákazník sa nebude pozerať na to, koľko máte kapacít alebo ľudí, chce auto.“
x