ožené z americkej firmy Raytheon Co. a francúzskej firmy Thales. Náklady na vybudovanie takéhoto systému by sa mali pohybovať vo výške 7,7 mld. USD, uvádza sa v správe konzorcia, ktorú vo štvrtok publikovala agentúra Reuters.
Letecký riadiaci a kontrolný systém (ACCS) nahradí aj všetky v súčasnosti fungujúce podobné európske systémy. Európski členovia NATO majú v súčasnosti v prevádzke až sedem takýchto systémov. Nový systém bude spustený do prevádzky najprv v roku 2004 v Európe, o dva roky neskôr už bude zahŕňať všetky krajiny NATO. Systém bude zbierať a rozdeľovať informácie z lietadiel, satelitov, meteorologických agentúr a dopravných sietí. Polovicu nákladov na jeho vybudovanie zaplatí NATO, druhú polovicu samotné členské krajiny. A práve to je podľa analytika Jamesa Lewisa z washingtonského Strediska pre strategické a medzinárodné štúdie najväčší problém: "Najzaujímavejšie bude sledovať, ako sa postavia jednotlivé krajiny k zaplateniu svojich čiastok," hovorí.
Napriek tomu je však vybudovanie integrovaného systému podľa odborníkov obrovským krokom vpred. "Najväčším problémom NATO doteraz vždy bola interoperabilita. Ak si uvedomíme dôležitosť komunikácie vo vojne, vybudovanie jednotného informačného systému je kľúčovou záležitosťou," hovorí Lewis. Podľa Lorena Thompsona z Lexingtonského inštitútu systém vráti do hry európske členské krajiny NATO: "Nájdenie nejakej spoločnej formy komunikácie je potrebné najmä pre budúcu vojenskú relevantnosť európskych členov NATO. Dnes sú ich armády tak balkanizované a úroveň ich informačných technológií je oproti Spojeným štátom tak zaostalá, že ich účasť v nejakej spoločnej bojovej operácii takmer neprichádza do úvahy," hovorí Thompson.