
Tokijské dámy na prechádzke. FOTO - ČTK/AP
é slečny si dnes ku kimonu obliekajú pracovné nohavice vo farbe kaki a ligotavé sandále.
Tradičný japonský odev sa vracia do módy, a to v úplne novom vyhotovení. Pôvodne siahalo kimono až na zem, dnes si ho majiteľka elegantne podkasá v páse, aby mohla ukázať moderné nohavice, ktoré pod ním skrýva.
Módna návrhárka Juki Torii vyrába kimonové kolekcie viac ako 15 rokov a rada spája tradičné a moderné prvky. „Postupom času stratilo kimono v bežnom živote Japoncov dôležitosť. Chceme mu dať novú podobu, aby ho ľudia začali znovu nosiť.“
Nosiť hodvábne kimono alebo bavlnenú jukatu vždy znamenalo mnoho nepohodlia. Aby sa dosiahol očakávaný efekt, metre látky sa museli starostlivo nabrať, poskladať a založiť. Tradičná etiketa úzkostlivo predpisovala výber farby, vzorky a látky v závislosti od ročného obdobia, veku či spoločenskej príležitosti.
Nečudo, že Japonci dali nákladným a nepraktickým kimonám zbohom a prepadli džínsom, čím sa začal pomalý koniec národného úboru.
Obchod s kimonami a jeho módnymi doplnkami bol na svojom vrchole v 80. rokoch, keď jeho obrat ročne dosahoval 16,6 miliardy dolárov (610 miliárd korún). V roku 1999 sa predaj slávneho japonského šatu znížil o 60 percent, uvádza Kjótska nadácia na propagáciu japonského odevu.
Výrobcovia sa pokúsili nalákať odpadnutých zákazníkov na funkčnejšie a pohodlnejšie kimoná z polyesterových vláken, dopredu uviazané pásiky „obi“ alebo „jukaty“ odpudzujúce komáre. Predtým značne nepohodlné sandále „geta“ dnes vďaka vypchávkam toľko netlačia. Skrátka, kimono dostalo šmrnc a Japonci mu znovu začínajú otvárať svoje šatníky.
Jukata už nečaká v skrini na veľkú spoločenskú udalosť. Rodinky v nej chodia na nedeľňajšie prechádzky, milenci sa v jukate schádzajú na romantických miestach a niektorí Japonci v nej dochádzajú do zamestnania.
Jeden z najväčších japonských predajcov lacných kimon Tansu-Ya si otvoril v Amerike 61 obchodov a predpokladá, že do roku 2005 ich bude 100. Podľa západných návrhárov by mohlo japonské tradičné šatstvo zachrániť práve západný trh, ktorý rád skúša niečo nové a baží po exotických novinkách.
(čtk/ap)