ako sa odlišujú nákupné zvyklosti v jednotlivých krajinách stredoeurópskeho re-giónu. Výskum síce ukázal určité zhodné rysy, avšak v niektorých prípadoch aj značné rozdiely v názoroch a správaní nakupujúcich v jednotlivých krajinách. Ukázalo sa, že neexistuje homogénny model nákupného správania, ktoré by sa mohlo aplikovať na celý stredoeurópsky región. Odlišnosti sú do značnej miery podmienené rozdielnou úrovňou a stavom vývoja maloobchodnej siete. Všeobecne možno konštatovať, že s rastúcim stupňom vývoja maloobchodu rastú preferencie veľkoplošných formátov. Sú tiež aj odrazom nákupných zvyklostí príslušnej populácie a lokálnych preferencií.
Výskum potvrdil, že českí zákazníci prijímajú západoeurópske modely nákupného správania oveľa ústretovejšie než nakupujúci v ostatných krajinách. Prejavuje sa to napríklad vo zvýšenej miere využívania automobilov na nákupy. Veľmi často nakupuje autom až 27 % Čechov, naproti tomu iba 16 % Poliakov, 15 %Maďarov a 14 % Slovákov. Takisto sa to prejavuje vo vysokej miere preferencií veľkoplošných predajní.
V žiadnej inej krajine nedosahujú hypermarkety a supermarkety takú vysokú mieru preferencií ako v Česku - zatiaľ čo v ČR tieto predajne uvádza ako svoje hlavné nákupné miesto potravín celkovo 49 %domácností, v Maďarsku je to 32 % na Slovensku 28 a v Poľsku dokonca iba 17 %. V Maďarsku a v Česku sú tiež veľmi obľúbené diskontné predajne. Na Slovensku zatiaľ hrajú kľúčovú rolu malé samoobsluhy, v ktorých realizuje väčšinu svojich výdajov za potraviny ešte polovica domácností. V Poľsku zostáva jednoznačne dominujúcim typom malá pultová predajňa.
Zreteľné sú značné rozdiely v úrovni organizačnej koncentrácie obchodných štruktúr jednotlivých krajín. Zatiaľ čo do piatich najnavštevovanejších reťazcov v ČR sa sústreďuje záujem celkom 44 % domácností a na Slovensku 42 %, v Maďarsku je to zatiaľ 33 %a v Poľsku s jeho rozdrobenou obchodnou sieťou je to iba 21 % domácností. Väčšina veľkých reťazcov sa pritom objavuje medzi najobľúbenejšími. Celkovo naj-viac prvenstiev si pri spotrebiteľ-skom hodnotení jednotlivých atribútov nákupného miesta odniesli hypermarkety Tesco.
Spotrebitelia v Česku a Maďarsku sú so svojimi nákupnými podmienkami výrazne spokojnejší než ich kolegovia v Poľsku a na Slovensku, čo do značnej miery súvisí s úrovňou maloobchodnej ponuky v týchto krajinách. Zákazníci zo všetkých krajín na prvé miesta faktorov rozhodujúcich o výbere nákupného miesta umiestnili čerstvosť a kvalitu tovaru a cenovú úroveň.
(r)