Česi vraj nakupujú „západnejšie“ než zákazníci v Poľsku, Maďarsku či u nás

Českí zákazníci nakupujú „západnejšie“ než ľudia na Slovensku, v Maďarsku či Poľsku. Potvrdili to výsledky spoločného projektu firiem GfK a Incoma „Shopping Monitor Central Europe“. Jeho cieľom bolo zmapovať či existuje „stredoeurópsky zákazník“, resp.

ako sa odlišujú nákupné zvyklosti v jednotlivých krajinách stredoeurópskeho re-giónu. Výskum síce ukázal určité zhodné rysy, avšak v niektorých prípadoch aj značné rozdiely v názoroch a správaní nakupujúcich v jednotlivých krajinách. Ukázalo sa, že neexistuje homogénny model nákupného správania, ktoré by sa mohlo aplikovať na celý stredoeurópsky región. Odlišnosti sú do značnej miery podmienené rozdielnou úrovňou a stavom vývoja maloobchodnej siete. Všeobecne možno konštatovať, že s rastúcim stupňom vývoja maloobchodu rastú preferencie veľkoplošných formátov. Sú tiež aj odrazom nákupných zvyklostí príslušnej populácie a lokálnych preferencií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Výskum potvrdil, že českí zákazníci prijímajú západoeurópske modely nákupného správania oveľa ústretovejšie než nakupujúci v ostatných krajinách. Prejavuje sa to napríklad vo zvýšenej miere využívania automobilov na nákupy. Veľmi často nakupuje autom až 27 % Čechov, naproti tomu iba 16 % Poliakov, 15 %Maďarov a 14 % Slovákov. Takisto sa to prejavuje vo vysokej miere preferencií veľkoplošných predajní.

V žiadnej inej krajine nedosahujú hypermarkety a supermarkety takú vysokú mieru preferencií ako v Česku - zatiaľ čo v ČR tieto predajne uvádza ako svoje hlavné nákupné miesto potravín celkovo 49 %domácností, v Maďarsku je to 32 % na Slovensku 28 a v Poľsku dokonca iba 17 %. V Maďarsku a v Česku sú tiež veľmi obľúbené diskontné predajne. Na Slovensku zatiaľ hrajú kľúčovú rolu malé samoobsluhy, v ktorých realizuje väčšinu svojich výdajov za potraviny ešte polovica domácností. V Poľsku zostáva jednoznačne dominujúcim typom malá pultová predajňa.

SkryťVypnúť reklamu

Zreteľné sú značné rozdiely v úrovni organizačnej koncentrácie obchodných štruktúr jednotlivých krajín. Zatiaľ čo do piatich najnavštevovanejších reťazcov v ČR sa sústreďuje záujem celkom 44 % domácností a na Slovensku 42 %, v Maďarsku je to zatiaľ 33 %a v Poľsku s jeho rozdrobenou obchodnou sieťou je to iba 21 % domácností. Väčšina veľkých reťazcov sa pritom objavuje medzi najobľúbenejšími. Celkovo naj-viac prvenstiev si pri spotrebiteľ-skom hodnotení jednotlivých atribútov nákupného miesta odniesli hypermarkety Tesco.

Spotrebitelia v Česku a Maďarsku sú so svojimi nákupnými podmienkami výrazne spokojnejší než ich kolegovia v Poľsku a na Slovensku, čo do značnej miery súvisí s úrovňou maloobchodnej ponuky v týchto krajinách. Zákazníci zo všetkých krajín na prvé miesta faktorov rozhodujúcich o výbere nákupného miesta umiestnili čerstvosť a kvalitu tovaru a cenovú úroveň.

SkryťVypnúť reklamu

(r)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 267
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 4 955
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 681
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 960
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 539
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 818
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 620
  8. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 1 520
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu