Najmä na nový film Wernera Herzoga sa čakalo s veľkým napätím. Svojho času boli veľmi úspešné jeho filmy Nosferatu či Fitzcarraldo - obidva v hlavnej úlohe s Klausom Kinskim. V posledných rokoch však nakrúcal najmä dokumenty a inscenoval opery. O to väčšmi boli kritici sklamaní. Invincible (Neporaziteľný) zožal v Benátkach zdržanlivý potlesk, aj keď nikto nekričal potupné „bú!“. Film podľa diagnóz recenzentov trpí slabou dramaturgiou, príbeh sa odvíja bezpohlavne a dokonca sa pohybuje na hranici gýča. Pritom Invincible, tak ako mnoho nepresvedčivých príbehov, vychádza zo skutočnej udalosti.
V centre diania stojí židovský kováč Zishe Breitbart, ktorý vystupuje v berlínskom varieté 30. rokov ako „najsilnejší muž tých čias“. Šéf varieté Hanussen - hrá ho hollywoodska hviezda Tim Roth - vydáva „neporaziteľného“ za árijca, aby sa vyhol ťažkostiam s nacistami. Lenže Breitbart sa nechce skrývať, odhalí svoje židovstvo a spôsobí tým katastrofu. Invincible súťažil v kategórii Súčasný film. Na víťaza sa usmeje čerstvo zavedená cena - Lev roka dotovaná sumou stotisíc mariek.
V súťaži o hlavnú cenu, Zlatého leva, vyvolal najväčší rozruch rakúsky film Hundstage (Psie dni). „Orgie a pobúrenie,“ napísal do titulku jeden z talianskych denníkov o nemilosrdnom pohľade viedenského režiséra Ulricha Seidla. Film hovorí o výbuchoch agresivity počas najhorúcejších - psích - dní roka.
Najviac pozornosti vzbudila striptízová scéna plnoštíhlej šesťdesiatnice, ako napísali talianske noviny, „najstaršej striptérky v dejinách“. „To nie je žiadny kabinet hrôzy,“ povedal režisér Ulrich pri premiére. „Samí úplne normálni ľudia a naša úplne normálna spoločnosť.“ Kritici boli očividne podobného názoru a Psie dni vzali na vedomie s blahosklonným potleskom.
EDWIN GRASSMEIER
(Autor je redaktor agentúry DPA)