Integrovaný záchranný systém na čísle 112

Tiesňové číslo 112 už v súčasnosti funguje vo všetkých krajinách EU. V niektorých z týchto krajín je to dokonca jediné číslo, na ktoré sa dá urobiť tiesňové volanie. V ostatných ešte existuje paralelne so štandardnými zaužívanými číslami. Predpokladá ...

Tiesňové číslo 112 už v súčasnosti funguje vo všetkých krajinách EU. V niektorých z týchto krajín je to dokonca jediné číslo, na ktoré sa dá urobiť tiesňové volanie. V ostatných ešte existuje paralelne so štandardnými zaužívanými číslami. Predpokladá sa, že paralelný systém bude existovať nejakú tú dobu, kým si ľudia zvyknú používať unikátne číslo 112. Medzi krajiny s paralelnou prevádzkou patrí Španielsko, Portugalsko, Nórsko, Rakúsko či Belgicko. Väčšina západoeurópskych krajín robí tento prechod postupne. Tak isto aj u nás sa predpokladá, že ešte dosť dlhý čas budú existovať tri čísla 150,155 a 158. V prípade, že volíme niektoré z týchto zaužívaných čísiel, dovoláme s k operátorovi požiarnikov, polície, či rýchlej záchrannej pomoci. Ak volíme 112 dovolať by sme sa mali do koordinačného strediska, ktoré bude ďalej distribuovať informácie o potrebných zásahoch, pri vzniknutých krízových situáciách konkrétnym zložkám. Či už zdravotníckym, požiarníckym, alebo policajným. Zatiaľ to však tak nie je.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Súťaž návrhov

Úrad civilnej ochrany Ministerstva vnútra Slovenskej republiky ako obstarávateľ vypísal súťaž návrhov. Predmetom obstarávania je Návrh výstavby automatizovaného systému podpory riadenia a spracovania informácií v integrovanom záchrannom systéme. Zámerom je prostredníctvom spomenutého návrhu určiť jednotné technické podmienky na činnosť koordinačných stredísk, ktoré budú tvoriť chrbtovú kosť riešenia. Návrh podpory riadenia má za cieľ: * navrhnúť základné prvky automatizovaného systému podpory riadenia a spracúvania informácií pre činnosť koordinačného strediska a operačného strediska * navrhnúť informačnú a komunikačnú infraštruktúru integrovaného záchranného systému na území Slovenskej republiky zodpovedajúcu úrovni technológií súčasnosti, so zohľadnením podmienok vyžadovaných v danej oblasti Európskou úniou * navrhnúť štruktúru a technické vybavenie školiaceho pracoviska pre prípravu personálu koordinačných stredísk a operačných stredísk. Jednotlivé návrhy je možné podať do konca septembra, najneskôr do 24. októbra budú ponuky vyhodnotené.

SkryťVypnúť reklamu

Číslo pre občana

Obe strany by mali samozrejme nejakým spôsobom profitovať zo zavedenia jednotného čísla. Výhod pre občana je viacero. Číslo 112 garantuje plnú dostupnosť 24 hodín denne, 7 dní do týždňa. Tým, že tento systém bude mať aj schopnosť koordinovať, odbremení občana od toho, aby v prípade že sa nedovolá na niektoré operačné stredisko (z dôvodu výjazdu jednotky, či iného dôvodu) musel rozmýšľať nad ďalším postupom. Koordinačné centrum sa v takomto prípade spojí s najbližším strediskom v stave pohotovosti a zapojí do riešenia problému inú zložku. Čo je dôležité, operačné stredisko sleduje prípad od jeho nahlásenia až po jeho vyriešenie. Nemôže sa stať, že z dôvodov komunikačných, alebo koordinačných zostane občan visieť niekde vo vzduchoprázdne. Nemôže sa stať ani to, že dve zložky, ktoré nebudú navzájom komunikovať si budú myslieť, že problém už rieši niekto iný, pretože všetci operátori koordinačného centra budú mať prehľad o už prijatých tiesňových volania s krátkou charakteristikou každého volania. Ak si to situácia vyžaduje malo by sa dať tiesňové volanie presmerovať tak, aby vznikol konferenčný hovor medzi koordinačným centrom, operačnými strediskami a subjektom požadujúcim pomoc ako aj zasahujúcou záchrannou zložkou.

SkryťVypnúť reklamu

Koordinačné centrum

U nás sa počíta s ôsmymi koordinačnými centrami, ktoré budú zodpovedať územnoprávnemu členeniu. Umiestnené môže byť kdekoľvek, podstatné je aby bolo otvorené pre všetky kanály, ktorými doň môže občan pristupovať. Koordinačné centrá budú medzi sebou poprepájané, keďže by nebolo dobré keby v okrajových lokalitách nedokázali koordinovať svoje výkony. V koordinačnom centre sa vyhodnocujú informácie prijímané na linke 112. Sú kategorizované a posúvané tam kde sa dá problém riešiť. Do koordinačného centra sa bude pristupovať cez pevnú telefónnu sieť, cez mobilnú telefónnu sieť a v budúcnosti sa dá uvažovať aj o inštalácii iných koncových zariadení ako napríklad kamerové systémy, alebo požiarne snímače. Prístup musí byť postavený tak, aby aj nedoslýchavé a nepočujúce osoby mohli prostredníctvom jednotného čísla svoje tiesňové volania realizovať cez SMS, alebo fax. Koordinačné centrum spracuje všetky potrebné informácie: kedy došlo k hláseniu, lokalizáciu, personifikáciu hlásenia. Systém by mal mať štandardne ANI - automatickú identifikáciu čísla a automatickú identifikáciu lokality. Záleží to však od spolupráce s operátormi. V prípade operátorov pevných sietí by informácie tohto charakteru mali vyplývať z telefónneho čísla. V prípade mobilného operátora by malo ísť o prepojenie na lokalizáciu príslušnej bázovej stanice tzv. BTSky. Ak štát bude od operátorov tieto služby vyžadovať, bude zrejme nutné dospieť k istej dohode na zmluvnom základe. Ak by sa to však z nejakého dôvodu nepodarilo, išlo by o istú komplikáciu, pretože by musel volajúci, tak ako tomu je v súčasnosti, potrebné informácie poskytnúť sám namiesto automatického zamerania. Ide o pridanú hodnotu, ktorú ešte nemajú ani v mnohých štátoch, kde už 112ka funguje dlhší čas. Naopak v Španielsku je už takáto funkcionalita implementovaná. Momentálne sú tieto systémy v prechodnom štádiu vývoja. Prebieha vlna inovácie a to hneď z viacerých dôvodov. Jednak ide o technologické zmeny z titulu, že je nutné vymeniť zastaranú techniku, ktorá nebola dimenzovaná na masívny rozvoj mobilných komunikačných technológií a na druhej strane rastúci vplyv vonkajších faktorov ako napr. zvýšená hrozba teroristických útokov, ktorú niektoré krajiny zaradili do svojich úvah z hľadiska krízových riešení. Krajiny, ktoré budú chcieť postupovať komplexne, budú mať určite uzavreté aj patričné dohody so svojimi operátormi telekomunikačných služieb.

SkryťVypnúť reklamu

Operačné strediská

Operačné stredisko je pracovisko záchrannej zložky, ktoré poskytuje pomoc v tiesni. Je vybavené technológiou, ktorá umožní vybrať pre zásah najvhodnejšiu mobilnú jednotku napr. policajné vozidlo, alebo inicializovať požiarny zásah a dokáže sledovať pohyb tejto jednotky v teréne. Tým vie optimalizovať prístupové trasy. Proces záchrany života, alebo ochrany majetku je podporovaný technológiou až po jeho vyriešenie. Nasadený systém bude musieť registrovať aj také udalosti, ktoré neboli prijaté koordinačným centrom, teda neboli nahlásené na číslo 112, ale priamo volaním na tiesňové linky záchranných zložiek. Tým sa udalosť, vrátane jej riešenia dá koordinačnému centru iba na vedomie. Preto bude každé tiesňové volanie po prijatí evidované a spracované v podobe vstupného protokolu, ktorý bude možné v digitálnej podobe odovzdať na iné koordinačné centrá, operačné strediská a Ministerstvo vnútra SR. Protokol tiesňového volania bude obsahovať: * miesto udalosti, čas vzniku a čas ohlásenia udalosti * identifikáciu volajúceho, jeho polohu a adresu s maximálnym využitím automatickej identifikácie * klasifikáciu uda- losti so špecifikáciou aký druh poskytnutia pomoci je potrebný * postup riešenia * presmerovanie prípadu základnej záchrannej zložke a jej vyslanie na zásah- správu o riešení udalosti (čas opätovného dosiahnutia pohotovosti)

SkryťVypnúť reklamu

Softvér a hárdvér

Koordinačné centrum bude obsahovať pomerne zložitú štruktúru technických komponentov. V prvom rade to bude digitálna ústredňa napojená na verejnú telefónnu sieť, ktorá bude slúžiť ako komunikačné jadro. Na ňu nadväzuje aplikácia na automatickú distribúciu volaní operátorom podľa definovaných algoritmov. Musí byť zabezpečená aj integrácia s rádiovou sieťou. Toto sa deje na tzv. terminály kde sa integruje rádiové spojenie a telefónne spojenie. Ide o rádiovú komunikáciu, ktorú prevádzkuje Ministerstvo vnútra tzv. SITNO a rádiové siete, ktoré majú k dispozícii záchranné zložky na lokálnej báze. Systém bude ďalej obsahovať záznam všetkých volaní, integrované služby počítačov a hlasové služby za pomoci CTI (computer telephony integration), tak aby bol umožnený dodatočný prístup k archivovaným dátam operátorom koordinačného strediska. Nemal by chýbať automatický hlasový odpovedací systém, kde po zvolení čísla sa dovoláte ku konkrétnej službe. Avšak vzhľadom nato, že váš psychický stav pri zahlásení krízového stavu nemusí rešpektovať anonymný hlas v telefóne, ktorý vás navádza spôsobom, „ak u vás horí stlačte jednotku“ uvažuje sa o tom, či takáto služba bude vôbec implementovaná. Súčasťou bude aj master clock, hodiny, ktoré budú synchonizovať čas na všetkých zariadeniach. V prípade, že o nehode prídu informácie z viacerých zdrojov, musí sa zabezpečiť to, aby sa neduplikovali výjazdy a aby bolo možné tieto informácie priradiť jednu k druhej. Preto budú k dispozícii aj mapové podklady vo viacerých mierkach predovšetkým však v digitálnej podobe (geografický informačný systém) a systém, pre zisťovanie a evidenciu pozície mobilných jednotiek v teréne.

SkryťVypnúť reklamu

Architektúra

Súčasnú architektúru bude nutné dobudovať predovšetkým v koordinačných a operačných strediskách. Celoslovenská sieť WAN ako aj rádiová sieť by mala byť dodaná Ministerstvom vnútra SR. Operačné strediská budú musieť byť vybavené ústredňou, servrami, na ktorých budú jednotlivé funkcie implementované. Systém bude postavený tak, aby automaticky upozorňoval na svoje blížiace sa kritické stavy. Správy o tom budú zobrazené na počítači administrátora a na jeho mobilnom telefóne vo forme SMS. Zároveň umožňovať spoluprácu s inými zdrojmi informácií akým je základná databáza daného územného celku napr. register osôb, register nehnuteľností a pod. V prípade, že systém bude postavený rozumne, bude môcť byť ďalej škálovateľný. V budúcnosti sa dá predpokladať, že by sa dal rozšíriť o ďalšie služby. Sú oblasti, ktoré aj v našej krajine môžu spôsobovať problémy. Jednak sú to prírodné pohromy, ako záplavy, alebo lesné požiare, či technického rangu ako pád lietadla, železničné nešťastie, alebo nehody v tuneloch. Ak by sa mali aj takéto oblasti zapojiť, znamenalo by to mať možnosť monitorovať aj kritickú infraštruktúru typu komunikácie, zásobovanie vodou, produkcia elektrickej energie, produkcia plynu atď. I keď ide o hudbu vzdialenej budúcnosti, skôr treba dbať nato aby sme si nezabuchli v súčasnosti dvere a navrhli taký systém, ktorý je postavený na štandardných produktoch, ktoré sa dajú ďalej rozvíjať, kde je záruka že o tri o štyri roky, keď začneme uvažovať aj týmto smerom nebudeme musieť nič zahodiť a budovať znovu, ale bude stačiť pridávať moduly.

SkryťVypnúť reklamu

Realizácia

Postaviť systém, aký sme popísali vyžaduje investíciu od 4 do 20 miliónov . Je jasné, že pri vstupe do EU budeme musieť mať splnené podmienky s vyššou prioritou než je prevádzka automatizovaného systému podpory riadenia a spracovania informácií v integrovanom záchrannom systéme. Preto vyhlásená verejná súťaž môže mať vytýčené predovšetkým dva aspekty, ktoré by mohla splniť. Vybrať návrh, ktorý bude vypracovaný tak, aby spĺňal všetky kritéria EU na poskytnutie finančných zdrojov. Ak sa podarí vybrať víťazný návrh, tým pádom sa na jeho základe zadefinuje štandard, podľa ktorého bude prebiehať komunikácia medzi koordinačnými centrami a operačnými strediskami. Potom by sa realizácia rozdelila na dve fázy: budovanie koordinačných centier a zabezpečenie výbavy operačných stredísk. (rak)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  5. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  6. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  7. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  8. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 173
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 573
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 193
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 566
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 387
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 212
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 868
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 853
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu