NaviGate BlueKit

V čase, kedy penetrácia mobilných telefónov v populácii vyspelých krajín dosahuje stav nasýtenia sa zdroje extenzívneho rozvoja pomaly vyčerpávajú a mobilní operátori stále hlasnejšie spievajú dlhoročnú pesničku o kľúčovom význame dátových komunikácií.

Vývoj v sieťach GSM im zdanlivo dáva zapravdu, veď príjmy z dátovej komunikácie tvoria dnes asi 10 až 15% z priemerného výnosu na účastníka (ARPU). Ale ak máme byť úprimní, väčšia časť týchto príjmov je za správy SMS, teda žiadne služby s vysokou pridanou hodnotou. Iné, omnoho sofistikovanejšie služby boli zatiaľ, jemne povedané, menej úspešné. Očakáva sa, že v r. 2008 budú príjmy z dátovej mobilnej komunikácie tvoriť až 1/3 výnosov. Jednou z nádejných ciest sa ukazuje určovanie polohy, alebo trasy k vytýčenému cieľu prostredníctvom mobilného telefónu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

GPS, alebo sieť mobilného operátora?

Mobilný telefón v celulárnej sieti komunikuje so základňovou stanicou, prípadne s viacerými, ak sa mení sila ich signálu a nachádzajú sa v dosahu. Sieť GSM teda eviduje približnú polohu (s presnosťou na dosah základňovej stanice) každého prihláseného telefónu. Toto mnohých operátorov inšpiruje k tvorbe komerčných aplikácií na určovanie polohy pomocou mobilného telefónu. Komunikácia medzi užívateľom služby a sieťou operátora sa obvykle uskutočňuje prostredníctvom SMS, MMS alebo cez WAP.

Presnosť lokalizácie však nie je príliš vysoká a na klasické aplikácie pre určovanie polohy ako vyznačenie trasy na digitálnej mape, či smerovanie k určenému cieľu sa príliš nehodí.

Bolo by však chybou podceňovať technický pokrok. Spomeňme prípad úteku a dolapenia väzňa v ČR , ktorý po úspešnom úteku z väzenia zatelefonoval novinárovi, aby mu predviedol svoju „genialitu“. Polícia dokázala lokalizovať oblasť, v ktorej sa v čase volania nachádzal a tým značne zúžiť okruh pátrania. Ukazuje sa, že každá minca má dve strany a každú pokrokovú myšlienku možno aj zneužiť. Intenzívna snaha určitých kruhov stanoviť pre výrobcov povinné vybavenie telefónov lokalizačnými službami sa stretáva vo verejnosti so značnou nevôľou, vyplývajúcou z obavy o stratu súkromia, či obmedzenia slobody.

SkryťVypnúť reklamu

Príkladom je aktivita E911 (Enhanced 911) v USA, ktorá takúto lokalizáciu presadzuje s cieľom zefektívniť záchranné operácie pri núdzovom volaní.

GPS - mierové využitie vojenskej technológie

Global Position System (GPS) je pomerne známy, aj keď u nás zatiaľ menej rozšírený systém na určovanie polohy. S prístrojmi na určovanie polohy GPS sa však stretávame čoraz častejšie, hoci skôr v komunite horolezcov, športovcov a cestovateľov, alebo v biznis sektore. Vo svete sú však inteligentné navigačné systémy neodmysliteľnou súčasťou nielen námorných plavidiel, ale aj nákladných automobilov pre diaľkovú dopravu. Mnohí výrobcovia luxusných osobných automobilov, či autorádií tiež považujú integráciu GPS do prístrojovej dosky za ústretový krok voči svojim zákazníkom. Prístroje GPS pri svojej činnosti využívajú sieť satelitov USA NAVSTAR, ktorých sa na obežnej dráhe vo výške cca 20 000 km pohybuje 21 až 28. Z toho 3 a viac sú záložné družice. Pôvodne vojenský projekt bol pre civilné využitie uvoľnený až neskôr a navyše zo strategických dôvodov ho americká armáda zaťažila chybovou odchýľkou zamerania polohy SA (SELECTIVE AVAILABILITY) zhruba 100m. Toto je však minulosťou, pretože vláda USA od 1.mája 2000 znížila parameter SA na desatinu tejto hodnoty, následkom čoho sa presnosť GPS prístrojov zvýšila na 10 až 15 metrov. Zdá sa vám to stále priveľa? Žiadny problém! Pomocou DGPS, čo je diferenčná metóda založená na porovnávaní vzdialenosti s referenčnou pozemnou stanicou sa dá dosiahnuť presnosť až 0,1 m! Takáto hodnota je však už doménou špeciálnych prístrojov určených na prieskum a mapovanie terénu.

SkryťVypnúť reklamu

GPS prijímač určuje svoju polohu na základe triangulácie voči minimálne 3 satelitom súčasne. V prípade prijímania signálu zo štyroch satelitov už dokáže polohu určovať aj trojdimenzionálne, teda vrátane nadmorskej výšky. Rýchlosť a smer pohybu v reálnom čase sú ďalšie údaje poskytované systémom. Špičkové prístroje s vysokou presnosťou komunikujú aj s viacerými satelitmi (systém je nastavený tak, aby nad obzorom bolo vždy minimálne 5 až 8 družíc). Aby bol systém plnohodnotný, potrebuje aj software v podobe digitálnych máp, ktoré sú obvykle, rovnako ako papierové, obmedzené na určité územie a predstavujú tak slušný zdroj príjmov pre ich výrobcov.

GPS je atraktívna služba pre užívateľov, čo zas otvára možnosti výrobcom, ktorí sa v snahe obsadiť čo najväčší trhový podiel pokúšajú okrem výroby samostatných prístrojov aj o ich integráciu do ďalších personálnych zariadení. Po automobiloch a autorádiách tak prichádzajú na rad vreckové počítače PDA a mobilné telefóny.

SkryťVypnúť reklamu

Prvou lastovičkou bol GSM telefón fínskeho výrobcu Benefon ESC!. Nielen výrobcovia telefónov sa však snažia získať svoje miesto na slnku. Svedčí o tom aj počin firmy Garmin, ktorá sa ráta k najväčším výrobcom GPS zariadení a tento rok uviedla na výstave CeBIT svoj NavTalk GSM - mobilný telefón s integrovaným GPS vyhľadávačom. Podobné aktivity vyvíjajú aj výrobcovia PDA, keď kombinujú svoje prístroje s funkciami GPS buď priamo, alebo s možnosťou externého pripojenia, najčastejšie cez bezdrôtový protokol Bluetooth.

Z pohľadu mobilných operátorov však majú všetky tieto atraktívne aplikácie jeden háčik - služby GPS sú zadarmo. Keďže niet čo tarifovať, operátori strácajú motiváciu takéto služby šíriť a dotovať telefónne prístroje s funkciou GPS. Záujemca si takýto výrobok môže kúpiť len za plnú cenu, ktorá vôbec nie je nízka. Východiskom zo situácie môžu byť služby, ktoré okrem získavania údajov zo satelitov GPS, vyžadujú komunikáciu v sieti GSM/GPRS (v budúcnosti aj UMTS) a dávajú tak možnosť operátorovi predávať svoju pridanú hodnotu. Car Monitoring System (CMS), ktorý v spolupráci s firmou Infocar poskytuje EuroTel Bratislava je takýmto príkladom. Služba využíva GPS na určovanie polohy vozidiel a údaje prostredníctvom GSM siete prenáša na dispečing, kde sa vyhodnocujú, prípadne vytvárajú knihu jázd. Služba je určená pre podnikateľov na monitorovanie pohybu vozidiel a optimalizáciu dopravných nákladov, nejde teda o klasický vyhľadávací systém pre vodičov. Myšlienka ako s využitím GPS siete vytvoriť zisk aj pre mobilného operátora je však na svete.

SkryťVypnúť reklamu

NaviGate BlueKit - recept nemeckého operátora „namodro“

Najväčší nemecký mobilný operátor T-Mobile ponúkol šalamúnske riešenie ako poskytnúť svojim klientom plnohodnotné GPS služby a zároveň z nich slušne profitovať.

Ide o službu založenú na troch komunikačných pilieroch: GPS, GPRS a Bluetooth.

Požívateľ služby, ktorý potrebuje údaje o polohe, alebo optimálnej trase, odošle informáciu o cieli cesty na server T-Mobile prostredníctvom mobilného telefónu prihláseného do siete GPRS. Presnú polohu automobilu určuje GPS prijímač, komunikujúci s mobilným telefónom bezdrôtovo pomocou protokolu Bluetooth (modrý zub). Úžitková hodnota systému je zvýšená o informácie o aktuálnej dopravnej situácii v smere jazdy a prípadných zápchach. K tomu slúži dynamická komunikácia so sieťou 4000 senzorov pozdĺž autostrád, ktoré identifikujú dopravné zápchy. Zákazník tak v reálnom čase dostáva potrebné informácie o polohe buď na displeji mobilného telefónu, alebo v podobe hlasového výstupu, pričom počas cesty je možné údaje aktualizovať.

SkryťVypnúť reklamu

Služba je momentálne dostupná pre mobilné telefóny Nokia 3650 a Nokia 7650 (od firmware 3.16), bude však čoskoro rozšírená na ďalšie modely.

Okrem toho je riešenie určené aj pre firemný PDA organizér s integrovaným GSM telefónom, ktorý nemecký operátor ponúka pod názvom T-Mobile MDA za 449,95 EUR s balíkom NaviGate BlueKit.

NaviGate BlueKit od T-Mobile

Súčasťou ponuky NaviGate BlueKit je príslušný software, bezdrôtová GPS „myš“ (GPS prijímač), akumulátory a CL adaptér pre nabíjanie GPS akumulátora v aute.

GPS prijímač dokáže na jedno nabitie pracovať až 10 hodín.

Určenie hľadanej trasy stojí 1,99 EUR vrátane všetkých upresnení počas jazdy, bez ohľadu na dĺžku cesty. Nie je to síce najlacnejšia záležitosť, ale ak si uvedomíme, že kým komunikácia GPS je bezplatná, digitálne mapy, ani ich upgrade zadarmo nie sú a dodatočným nákladom sa teda nevyhnú ani majitelia samostatných GPS zariadení. Na jeseň operátor plánuje rozšíriť navigačný software na celú Európu.

SkryťVypnúť reklamu

Ostáva veriť, že aj na Slovensku sa dočkáme podobných inovácií, veď majoritným vlastníkom EuroTelu Bratislava a T-Mobile Nemecko je ten istý Deutsche Telekom.

Juraj Procházka

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  2. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  3. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  4. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  7. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  8. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 300
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 746
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 212
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 605
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 391
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 149
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 771
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 534
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu