Ak vás niekedy napadlo - čo tak si z adresára urobiť disk, je tu aj taká možnosť… Jej výhoda je v tom, že ak si z adresára vytvoríme virtuálny disk, dokumenty budeme ukladať oveľa prehľadnejšie, pracovať sa nám bude lepšie. I keď ide o nezvyklú vec pre väčšinu užívateľov, je to jednoduché. Windows v sebe obsahuje utilitu subst.exe, ktorá sa nachádza v adresári Windows\Command a ktorá pochádza ešte z čias starého dobrého DOS. Predpokladajme teda, že si chceme z adresára C:\DATA spraviť disk, ktorému pridelíme písmeno W. Otvoríme DOS Prompt a do príkazového riadku napíšeme:
SUBST W: C:\DATA
Ak otvoríme Prieskumník alebo ikonu Môj počítač, uvidíme tu disk s písmenom W:, na ktorý stačí dvakrát kliknúť, aby sme zobrazili jeho obsah. Odpojenie disku docielime príkazom:
SUBST W: /D
Horeuvedený príkaz (SUBST W: C:\DATA) môžeme pravdaže zapísať aj do súboru autoexec.bat, aby sa spúšťal automaticky. Takto zakaždým po štarte Windows budeme mať v systéme ikonu s diskovou jednotkou W:
Nastavenie fontu
vo Worde
Implicitný (nastavený) font vo Worde je Times New Roman. Nový font, ktorý bude Word používať zakaždým, keď ho spustíme, nastavíme (pravdaže, v prostredí Wordu) cez menu Fomat > Font, kde vyberieme font, veľkosť fontu, farbu atď. a klikneme na Default - tlačidlo vľavo dole.
Ako previesť PDF dokument späť do textu?
Isteže, je veľa spôsobov, ako previesť PDF dokument späť do textu. Treba mať na pamäti, že v PDF dokumente môže byť umiestnený aj text v grafike, ktorý bol naskenovaný a takýto obsah nie je možné previesť späť na text, iba ak programom pre optické rozpoznávanie znakov. K zisteniu, či je obsah PDF dokumentu v grafickom alebo textovom formáte postačí vyhľadať nejaký text alebo textový reťazec (napr. písmeno „a“). Ak ho nenájdete, pracujete s grafickým formátom.
Staršie verzie programu Acrobat Reader nepodporovali export PDF dokumentu do textu. K prevodu formátu PDF do textu použijeme samotný program Acrobat Reader - najjednoduchší spôsob je vybrať v programe Acrobat Reader z menu Edit > Select All a potom Copy. Text okopírovaný v schránke takto možno umiestniť ďalej - do Wordu, do HTML editora atď. Ďalej rovnako môžeme vybrať z menu File > Export Document To Text. Zobrazí sa okno, ktoré nás vyzve, aby sme uložili textový dokument niekde do adresára na pevný disk.
Potrebujeme si súrne prečítať PDF dokument a nemáme k dispozícii najnovšiu alebo novšiu verziu programu Acrobat Reader a nemáme chuť ho ťahať cez internet niekoľko desiatok minút, pre konverziu PDF dokumentu späť do textu, ktorý si upravíme a zeditujeme ako chceme, môžeme použiť aj „free“ program pdftotext, ktorý užívateľ stiahne zo stránky http://www.webattack.com/get/pdftotext.shtml - utilita pracuje iba v príkazovom riadku v okne DOS. Po stiahnutí súboru pdftotext.zip, ktorého veľkosť je 0,15MB, ho rozbalíme a prekopírujeme niekde do adresára, prípadne tam, kde má systém Windows zadefinovanú cestu. V adresári stačí zadať príkaz:
pdftotext.exe moje.pdf a program vytvorí súbor moje.txt.
Utilita pdftotext je z Unixu a jej využitie sa môže ukázať veľmi praktické, najmä ak užívateľ nemá veľký disk, alebo pracuje s pomalším systémom.
Ultra-DMA
Ultra DMA je možnosť veľmi rýchleho zápisu na disk a čítanie z disku. Túto vlastnosť však predovšetkým musí podporovať disk - ak ju nepodporuje, alebo podporuje iba starší typ UDMA, musíte sa uspokojiť s tým, čo máte. Ultra DMA sa často označuje aj ako ATA 66, ATA 100 - čím vyššie číslo, tým vyššia rýchlosť. Mnohé disky majú toto označenie napísané na sebe, prípadne - ak sa vám nechce otvárať počítač a viete, akej značky je váš disk, navštívte stránku výrobcu. Ak teda disk podporuje Ultra DMA a vy neviete, ako túto voľbu zapnúť v systéme Windows, tento tip napomôže. Otvorte ikonu Systém v ovládacom paneli, alebo kliknite pravým tlačidlom myši na ikonu Môj počítač (My Computer) > Vlastnosti (Properties) > Device Manager a vyberte Diskové jednotky (Disk Drives). Tu uvidíte počet diskov, ak máte iba jeden, mali by ste vidieť niečo ako „GENERIC IDE DISK TYPE 47“. Kliknite na túto položku dvakrát a zobrazí sa okno, v ktorom hore uvidíte menu pozostávajúce z troch volieb - General | Settings | Driver (Všeobecné | Nastavenia | Ovládač). Kliknite na Nastavenia (Settings) a tu by ste mali vidieť biely štvorček pred textom DMA, do ktorého treba kliknúť myšou. Po reštartovaní počítača funkcia Ultra DMA bude samozrejmosťou.
Ak používate iný ovládač pre pevný disk (od výrobcu atď.), nastavenie Ultra DMA treba riešiť podľa jeho pokynov. Zapnúť voľbu DMA sa môže ukázať byť užitočné aj pre používanie CD a DVD zariadení.
Zoraďovanie dát podľa abecedy/čísla vo Worde
Ak máte dáta (mená, zoznamy) v dokumente Microsoft Word, ktoré chcete zoradiť podľa abecedy alebo čísla, napr.:
jablká
banány
hrušky
čerešne
alebo
4 Peter
3 Ivan
2 Vlado
1 Zuzana
stačí zoznam označiť do bloku (stlačiť ľavé tlačidlo myši a ťahať, zoznam bude celý v čiernom), vybrať z menu Tabuľka (Table) > Triediť (Sort) a kliknúť OK (triedenie je implicitne nastavené na usporiadanie podľa abecedy [text] vzostupne). Pre usporiadanie dát podľa čísla je potrebné, aby užívateľ v tabuľke Triediť (Sort) vybral v textovom poli Typ (Type): Číslo (Number).
Ukončenie práce s Wordom
Je niekoľko spôsobov, ako ukončiť prácu s aplikáciou Microsoft Word a inými programami Microsoft Office 2000:
* Vybrať Súbor (File) > Ukončiť (Exit).
* Ak je aplikácia Microsoft Office aktívna, ukončiť ju možno použitím kláves Alt+F4. (Pod slovom „aktívny“ máme na mysli okno, ktoré nie je na pozadí, ale v popredí a užívateľ s ním pracuje).
* Kliknúť na krížik úplne hore vpravo.
* Kliknúť na písmeno aplikácie úplne hore vľavo a myšou vybrať Zavrieť (Close)
* Stlačiť sekvenčne klávesy Alt+F+X.
* Stlačiť Alt+medzerník a vybrať písmeno C (Close).
* Stlačiť klávesy Ctrl+W.
Word/Excel ako manažér súborov
Keď užívateľ otvorí v aplikácii Microsoft Office (Word alebo Excel) okno pre načítanie/uloženie súboru - Súbor (File) > Open (Otvoriť) alebo Súbor (File) > Save As (Uložiť ako) (môže byť aj Save), zobrazí sa mu okno, v ktorom nielenže súbory môže vybrať kliknutím myšou, ale bude môcť nimi manipulovať podobne ako v manažéri súborov Prieskumník (Explorer) - klávesou Del súbor vymaže, kliknutím pravým tlačidlom myši bude môcť navoliť funkcie, ktoré má Windows v sebe implicitne, alebo ktoré mu pridali iné programy ako napr. Winzip. Mnohé utility možno aktivovať práve pravým tlačidlom myši v manažéri súborov, a teda aj v samotnom Worde. Ak užívateľ inštaloval utilitu Winzip, jej funkcia bude v menu po kliknutí pravým tlačidlom myši na súbor, kde vyberie Add to Zip, prípadne iné funkcie. Po kliknutí na Add to Zip sa zobrazí dialógové okno, v ktorom užívateľ zadá cestu, kam sa uloží zabalený súbor, na ktorý klikol pravým tlačidlom myši vo Worde. Rovnakým spôsobom bude môcť urobiť antivírovú kontrolu a zistiť, či súbor neobsahuje nejaké vírusy, ak inštaloval antivírový program. Väčšina takýchto programov pridá po inštalácii svoje funkcie do menu, ktoré sa zobrazí pri kliknutí pravým tlačidlom myši na súbor.
Aký je rozdiel medzi „Uložiť“ (Save) a „Uložiť ako“ (Save As)
Často sa stáva, že užívateľ píše dokument a potom zistí, že by bolo vhodné ho uložiť aj na iné miesto - napr. disketu. Ak užívateľ otvorí aplikáciu, začne písať dokument alebo tvoriť tabuľky či grafy, svoj dokument musí uložiť. Vyberie teda z menu Súbor (File) > Uložiť (Save), otvorí sa okno, v ktorom bude vidieť adresár, kde sa súbor uloží. Pre dokument uvedie názov, klikne na tlačidlo Uložiť (Save) a dokument sa ukladá do uvedeného adresára povedzme každých desať minút. Ak bude chcieť uložiť dokument na iné miesto (disketa, sieť, iný adresár) bez toho, aby musel otvárať Prieskumník a súbor manuálne kopírovať, stačí, ak klikne na Súbor (File) > Uložiť ako (Save As) a v okne pre zadanie mena súboru (môže byť iné alebo to isté) uvedie cestu k diskete alebo inému adresáru. Word či Excel však nebudú ďalej zapisovať do pôvodného dokumentu, ale do kópie dokumentu, ktorú užívateľ práve uložil. Preto je vhodné skončiť prácu a nabudúce pokračovať s dokumentom, ktorý bol pôvodne uložený v predvolenom adresári.
Automatické ukladanie
Pri práci s aplikáciami Microsoft Office - na mysli mám najmä Word a Excel - užívatelia často nevedia, kde nastaviť automatické ukladanie dokumentu a prečo je takéto ukladanie potrebné. Pri tvorbe dokumentu, ktorý užívateľ uložil na disk, sa obyčajne tento ukladá na pevný disk iba občas - napr. každých desať minút. To znamená, že ak užívateľ napísal niektoré veľmi dôležité myšlienky, tie po deviatej minúte ešte nebudú zapísané a pre častejší zápis dokumentov na pevný disk sa odporúča vybrať voľbu z menu Nástroje (Tools) > Možnosti (Options) > Uložiť (Save), kde užívateľ vyberie automatické ukladanie v minútach - v okne bude vidieť možnosť navoliť minúty a vyberie menší počet minút - napr. 3. Automatické ukladanie na pevný disk teraz bude každé tri minúty a užívateľ môže pracovať bez menších obáv, že príde o krásne myšlienky - možno i poetické, ktoré sa nestihli zapísať na pevný disk.
Tip pre odstránenie boot manažéra vo Windows
Windows 9x
Často sa stáva, že užívatelia sú zvedaví a radi si inštalujú ďalšie operačné systémy ako napr. Linux. Nevýhodou tohto riešenia je potreba inštalovať boot manažér. Boot manažér je akýsi selektor, ktorým si užívateľ vyberie operačný systém. Po inštalácii ďalšieho operačného systému sa mnohí užívatelia môžu dostať do menších problémov a často sa obracajú do diskusných skupín s otázkou, ako odstrániť boot manažér a vrátiť sa k pôvodnému stavu. Vo Windows 9x tento problém vyrieši príkaz:
fdisk /mbr
a po reštarte počítača už nebude užívateľa znervózňovať nijaké menu pre spustenie operačného systému.
Windows XP
Užívateľovi sa doporučuje spustiť Windows XP z inštalačného CD, kde namiesto voľby „install“ (inštalácia) vyberie „repair“ (oprava). Systém ponúkne prompt, kde užívateľ zadá príkazy:
fixmbr
fixboot
a po reštarte PC by mal byť boot manažér odstránený.
Prepínače WIN.COM
Windows 9x používa pre spustenie grafického režimu súbor WIN.COM, ktorý sa nachádzal už aj v staršom systéme Windows 3.x. Tento súbor možno spustiť - ak grafický režim Windows nenabehne automaticky z dôvodu porúch - aj s rôznymi prepínačmi, ktoré užívateľ uvedie za názov tohto súboru v príkazovom riadku. \Syntax je: C:>WIN /D:[F][M][N] kde prepínač /D je hlavný a doplnený ďalšími. Stručná charakteristika najdôležitejších prepínačov je:
:F Vypnutie 32-bitového prístupu na disk, prepínač je ekvivalentný nasle- dovnému zápisu v súbore SYSTEM.INI: 32BitDiskAccess=FALSE.
:M Zapnutie bezpečnostného režimu.
:N Zapnutie bezpečnostného režimu s podporou siete.
Je ešte niekoľko prepínačov, ktoré sú menej dôležité.
Ak si chce užívateľ ponechať istý mód pri každom spúšťaní Windows, do súboru MSDOS.SYS môže zapísať:
BootGUI=0
a
{} WIN /D :voľba
do súboru Autoexec.bat.
Ako vybrať text vo Word (Excel) dokumente
Niekedy pri práci s textami môže užívateľ chcieť vybrať jedno slovo alebo iba vetu, ktorú umiestni do schránky a prekopíruje na iné miesto alebo do inej aplikácie. Existuje niekoľko spôsobov, ako vybrať text - dvojitým kliknutím myšou na slovo užívateľ označí slovo do bloku. Ak chce užívateľ označiť celú vetu, stlačí klávesu Ctrl a klikne raz na vetu. Pre označenie celého odstavca do bloku stačí, ak užívateľ klikne kdekoľvek na miesto odstavca myšou rýchlo trikrát za sebou (bez použitia ostatných kláves).
Ak užívateľ stlačí ľavé tlačidlo myši a potiahne ňou, text sa automatický zvýrazňuje do bloku. Toto nie je nič mimoriadne a väčšina užívateľov pozná tento spôsob, ktorý však zvýrazňuje text iba na celej stránke (text úplne vľavo a vpravo). Ak sa vyskytnú prípady, že používateľ bude chcieť označiť iba polovicu stránky, teda napr. jej ľavú alebo pravú časť, stlačí klávesu Alt a ľavé tlačidlo myši a ťahá ňou doľava alebo doprava, prípadne dolu. Text sa bude zvýrazňovať od miesta, kde bol kurzor myši a kde užívateľ stlačil klávesu Alt. Tento spôsob zvýrazňovania textu sa ukáže veľmi užitočný v prípadoch, keď práca s dokumentom si vyžaduje kopírovanie jednej časti stránky - napr. ľavej alebo textu v strede stránky.
Ak je text zvýraznený, možno naň kliknúť pravým tlačidlom myši, zobrazí sa menu a užívateľ vyberie Vyrezať (Cut), Kopírovať (Copy) alebo Vložiť (Paste). Ak na zvýraznený text užívateľ klikne pravým tlačidlom myši tak, že myšou potom potiahne na iné miesto - kam prípadne bude chcieť označený text uložiť - zobrazí sa mu menu Presunúť sem (Move Here), Prekopírovať sem (Copy Here), Tu vytvoriť hypertextový odkaz (Create Hyperlink Here) a bude môcť označený text kopírovať, prípadne vytvárať hypertextové odkazy.
Ako sa dostať na začiatok/koniec dokumentu?
Ak má užívateľ dokument s väčším rozsahom a potrebuje sa rýchlo dostať na jeho začiatok alebo koniec, v aplikácii Microsoft Office použije klávesu Ctrl+Home - začiatok dokumentu, alebo Ctrl+End - koniec dokumentu. Tieto klávesové skratky je potrebné poznať, aby práca s dokumentmi bola rýchla a pružná.
Juraj Šípoš