Zlato na ľade, gýč na známke

Prvé poštové známky vznikli technikou oceľotlače v Anglicku v rokoch 1840-1841. Podľa dlhoročnej britskej tradície, ktorá sa dodržiavala vo všetkých vyspelých európskych štátoch, sa na známkach nesmie objaviť žiadna reklama a žiadna žijúca osobnosť. ...


Výtvarník Martin Činovský sa narodil 7. 3. 1953 v Levoči. Grafické vzdelanie získal v 70-tych rokoch na VŠVU v Bratislave u najznámejšieho slovenského grafika, profesora Albína Brunovského. V štúdiu pokračoval vo Francúzsku a špecializoval sa na poštovú grafiku. Pochádza od neho mnoho diel pre poštovú správu: stovky rytín, obálky prvého dňa či pečiatky. V roku 1986 ako prvý Slovák navrhol a vyryl československú známku k majstrovstvám sveta vo volejbale žien. Z jeho dielne pochádza aj prvá slovenská známka z roku 1993. Na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave vedie špeciálne, vo svete ojedinelé oddelenie poštovej grafiky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prvé poštové známky vznikli technikou oceľotlače v Anglicku v rokoch 1840-1841. Podľa dlhoročnej britskej tradície, ktorá sa dodržiavala vo všetkých vyspelých európskych štátoch, sa na známkach nesmie objaviť žiadna reklama a žiadna žijúca osobnosť. Jedinou výnimkou je prezident (v Amerike ani prezident). U nás sa tieto pravidlá dodržiavali už od čias Rakúsko-Uhorska.

V dejinách slovenskej známkovej tvorby sa ešte nestalo, aby sa portrétovaný - okrem prezidenta - mohol zúčastniť inaugurácie vlastnej známky. V prípade slovenského hokejového mužstva však bolo možné všetko. Vlani, po víťazstve na majstrovstvách sveta, vyšla známka na túto tému prvýkrát, ešte v rámci pravidiel. Tento rok bola hokejová známka opäť dodatočne zaradená do emisného plánu a realizačná komisia trvala na dodržaní pravidiel do poslednej chvíle: požadovala rovnakú sériu a rovnaký formát, rovnakú techniku oceľotlače aj výrazové prostriedky. Slovenská pošta však vzala realizáciu do vlastných rúk. Známka bola vytlačená bez vedomia komisie v tlačiarni Walsall Security Printers Ltd. vo Veľkej Británii. Namiesto oceľotlače sa použila ofsetová technika, ktorej predlohou bola fotografia z tlačovej agentúry. Na známke sa okrem žijúcich osobností objavila aj reklama.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 498
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 177
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 700
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 795
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 994
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 559
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 777
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 503
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu