BRATISLAVA – Sme väčší patrioti, než si myslíme. V porovnaní s inými krajinami východnej Európy kupujeme dostatok domácich výrobkov. Vláda chcela našu spotrebiteľskú uvedomelosť ešte posilniť a minulý rok odsúhlasila dva milióny na projekt „Kupujte výrobky vyrobené na Slovensku“. Ten však dodnes leží v zásuvke.
„Kampaň je hotová, ale zdržali ju niektoré okolnosti, napríklad výmena na poste vedúceho úradu,“ hovorí Michal Maťaš z ministerstva hospodárstva. Zdržanie však podľa neho spôsobil aj nový informačný zákon. Projekt treba rozdeliť na dve časti, keď jedna bude verejná a druhá, so súťažnými podkladmi pre záujemcov, zostane utajená až do jej prerokovania vládou. „Potom zverejníme podmienky súťaže vo vestníku o verejnom obstarávaní. Verím, že to bude do marca,“ povedal Maťaš.
Kampaň bude zastrešovať reklamná agentúra určená vo výberovom konaní. Na jej konto pôjde 15 percent prostriedkov, ktoré dajú výrobcovia na kúpu symbolov, ktorými sa budú označovať domáce výrobky. Zvyšok sumy pôjde na plošné marketingové aktivity.
Ľudia si možno aj vďaka tomu uvedomia, že domácimi výrobkami nie sú len tradičné slovenské značky. Je to napríklad i kokakola vyrobená na Slovensku a plno ďalších výrobkov, ktoré spotrebúvajú naše suroviny a polotovary a prispievajú k zamestnanosti našich ľudí.
Upozorňovať na domáce produkty sa snažia aj také aktivity, ako je napríklad ocenenie Slovak Gold alebo národná cena za kvalitu. Bežný spotrebiteľ sa s tým však v praxi málo stretáva, lebo iba máloktoré supermarkety zvýrazňujú v záplave sortimentu takéto výrobky osobitnou visačkou.
TÁŇA RUNDESOVÁ