elne uhrádza záväzky alebo či máva dosť peňazí na zúčtovanie trvalého príkazu.
Niekoľkých bánk sme sa spýtali, či je pre nich sledovanie pohybov na účte informáciou využiteľnou pri zisťovaní platobnej disciplíny klienta. Priznali, že to patrí k bežným spôsobom, ako preveriť, či si klient svoje záväzky plní, či tak robí načas. Alebo niekedy nemá dosť peňazí, ale neskôr dlh zaplatí. Eva Güttlerová zo Slovenskej sporiteľne: „Áno, využívame takéto informácie. Sú súčasťou komplexného posúdenia klienta, keďže dávajú relevantnú informáciu o jeho finančnom správaní i stabilite.“
To, že čo, ako a kedy klient platí, sledujú aj v HVB Bank. „Pohyby na účte možno považovať za jeden z indikátorov, ktoré vypovedajú o platobnej disciplíne klienta,“ reagovala Andrea Kollárová.
Pre ďalšiu banku je kontrola pohybov na účte iba pomôckou, ak sa o poskytnutí či neposkytnutí úveru nevie rozhodnúť. „V prvom rade sledujeme celkovú finančnú situáciu žiadateľa, ale, samozrejme, v niektorých prípadoch sledujeme aj platobnú disciplínu klienta,“ povedala Silvia Nosálová z VÚB.
Jedna oslovená banka poprela, že by ju klientove platby tak podrobne zaujímali. „Pri schvaľovaní úverov pre firemných klientov sa robí komplexná analýza klienta, ktorej súčasťou však nie je sledovanie pohybov na účte. V prípade retailových klientov sa robí takisto analýza, ale príjmov a výdavkov, ktoré zdokladuje samotný žiadateľ pri podaní žiadosti. Vzhľadom na to, že banka pri poskytovaní úveru nemá požiadavku, aby bol žiadateľ klientom banky, neskúmame ani stav na jeho účte,“ tvrdí Norbert Lazar z OTP Banky.