Čitatelia ostávajú verní slovenskej tvorbe, vedie Táňa Keleová-Vasilková

Bratislava 26. augusta (TASR) - Napriek tomu, že je slovenský knižný trh zahltený zahraničnými bestsellermi, čitatelia ostávajú verní slovenskej tvorbe.

Až polovica priaznivcov slovenskej beletrie uvádza, že naposledy čítali titul od Táne Keleovej-Vasilkovej.

V sociologickom výskume, ktorý realizovalo Literárne centrum spolu s Národným osvetovým centrom v júni na vzorke takmer 1500 respondentov, populárna Daniele Steelová získala až 19. miesto pred Exupérym, Hellerom a ďalšími.

Keleová-Vasilková prerazila konzervativizmus v slovenskej literatúre, kde najobľúbenejšími titulmi ostávajú Dobšinského Slovenské rozprávky, nasleduje Hečkovo Červené víno a Remarqueovi Traja kamaráti. Najčítanejšími boli pred 10 rokmi knihy Nižnánskeho, Zelinovej a Figuli. Čitateľov najviac sklamala Hlava 22 od Josepha Hellera, ale i Pán prsteňov či Jilemnického Pole neorané.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Vzťah k pôvodnej literatúre sa zachováva, mení len svoju formu. V čítaní ľudia hľadajú skôr rekreačný než náročne kultivujúci zážitok," uviedol na dnešnej tlačovej konferencii spoluautor výskumu Peter Valček. Na druhom mieste siahajú čitatelia po knihách kvôli potrebe vzdelávania, na treťom mieste vo výskume je túžba uniknúť od problémov. Tú najviac pociťujú ženy a ľudia nad 60 rokov. Hľadanie estetického zážitku uviedli respondenti až na piatom mieste.

Slovenskí čitatelia najviac siahajú po knihe, lebo ich zaujíma osud postáv. Na druhom mieste má vplyv výnimočnosť príbehu, ďalej posolstvo, umelecké spracovanie a názory autora. Najviac kníh čítajú stredoškolsky vzdelaní ľudia, pričom ženy čítajú dvakrát toľko ako muži.

V budúcnosti môže mať čoraz väčší vplyv na čítanie aj stále sa zvyšujúca cena knihy. Z tých, ktorí dnes nečítajú, ale v minulosti čítali, 12 percent uviedlo, že je pre nich kniha drahou zábavou. Jej priemerná cena sa totiž vyrovná mesačnému poplatku za káblovú televíziu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 527
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 192
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 702
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 861
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 972
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 749
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 794
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 477
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu