Banská Bystrica 2. septembra (TASR) - Predstavitelia mimovládnych organizácií (MVO), združení v nezávislom monitorovacom výbore pre fondy EÚ, považujú štrukturálne fondy za jeden z kľúčových nástrojov na zastavenie prehlbovania rozdielov medzi regiónmi SR a hospodárskeho zaostávania najmä vidieckych oblastí. Preto ich znepokojujú informácie o odporúčaniach EK zredukovať priority a opatrenia na podporu miestneho rozvoja a poľnohospodárstva v programovacích dokumentoch pre tieto fondy a presunúť časť plánovaných financií z tejto oblasti v prospech infraštruktúrnych projektov.
Návrh EK, uviedol člen Prípravného výboru pre štrukturálne fondy Juraj Zamkovský na dnešnej tlačovej besede, údajne motivuje snaha zabezpečiť dostatočnú absorpčnú kapacitu, teda vyčerpanie všetkých prostriedkov vyčlenených z fondov pre SR po jej vstupe do EÚ. Absorpčná kapacita sa však podľa MVO nemôže povýšiť na jediný a dominantný verejný záujem SR. Prvoradým je efektívne a zmysluplné využitie verejných fondov na demokraticky a transparentne zvolené spoločenské priority, zdôraznil Zamkovský.
Ich stanovenie bolo cieľom takmer dvojročného programovacieho procesu, do ktorého SR investovala značné financie a kapacity. Oklieštenie plánovanej finančnej podpory pre rozvoj regiónov by zásadným spôsobom zmenilo jeho výsledky. Ak by sa vláda SR pre takýto krok rozhodla, sama by spochybnila nielen samotný zmysel a kvalitu tohto procesu, ale aj význam a dôveryhodnosť oficiálnych analýz, koncepcií a stratégií, na základe ktorých pripravovala programovacie dokumenty pre štrukturálne fondy. Náhly kabinetný a politicky motivovaný presun zdrojov na konci programovacieho obdobia vedený snahou o prečerpanie vyčlenených prostriedkov by bol popretím samotného poslania štrukturálnych fondov i princípov ich programovania, dodal Zamkovský.
MVO vo svojom stanovisku upozorňujú, že oklieštenie finančných alokácií pre Sektorový operačný program (SOP) Poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka (PRV) postihne najmä vidiecke subjekty, ktorých úsilím je diverzifikácia ekonomiky vidieka. Práve tie sú schopné vytvárať efektívne regionálne partnerstvá ako predpoklad vidieckeho rozvoja. Doterajšie skúsenosti z predvstupového programu Sapard preukázali dostatočný záujem vidieckych subjektov absorbovať pomoc EÚ. Pritom rozvojové potreby vidieka, ktorý predstavuje až 85 % celkovej rozlohy štátu a žije tam takmer 45 % celkovej populácie, vzhľadom na jeho doterajšiu ekonomickú marginalizáciu neustále rastú. V prípade finančných realokácií v prospech napríklad dopravnej infraštruktúry sa zvýši tlak na štátny rozpočet, keďže značná časť opatrení v rámci návrhu SOP PRV z júna 2003 uvažuje aj s kofinancovaním zo súkromných zdrojov.
Veľké infraštruktúrne projekty, uvádza sa ďalej v stanovisku MVO, často zväčšujú rozdiely medzi regiónmi, ak nie sú vyvážené inými opatreniami na podporu miestneho a regionálneho rozvoja. Návrh na zvýšenie alokovaných zdrojov pre výstavbu infraštruktúrnych projektov pri súčasnom znížení podpory opatrení na rozvoj vidieka sa prejaví prehĺbením regionálnych disparít. To je v priamom rozpore s poslaním a cieľmi štrukturálnej politiky EÚ ako aj s deklarovaným cieľom slovenskej vlády.
Členovia nezávislého monitorovacieho výboru pre fondy EÚ, zároveň reprezentujúci MVO v rôznych oficiálnych štruktúrach, preto žiadajú vládu SR, aby počas negociačného procesu v EK o programovacích dokumentoch pre štrukturálne fondy presadzovala zachovanie doterajšej štruktúry priorít a opatrení a zachovanie výšky navrhovaných alokácií financií pre ne. Zároveň by mala otvoriť prístup na podporu z fondov i kofinancovanie z verejných zdrojov a zabezpečiť včasnú informovanosť potenciálnych prijímateľov pomoci.