Libeskind sa nechce dusiť v symboloch

S architektom Danielom Libeskindom si svet nevie dať rady. Pre jedných je človekom z inej planéty, ktorý prišiel na Zem realizovať svoje vízie, pre iných zase architektom vidiacim za múry tradičnej architektúry. Beyond the Wall – za múrom. Tak znel názov


FOTO – ARCHÍV



jeho výstavy v Rotterdame, kde pred štyrmi rokmi naplno rozbalil nadčasovú architektúru. Pravda, vtedy už bol Libeskind dávno za časmi, keď sa na jeho projekty nalepovala etiketa – nerealizovateľné. Daniel Libeskind začal uskutočňovať svoje sny.

Architekt bez architektúry – ako ho v 80. rokoch s obľubou nazývali jeho kritici – sa narodil pred päťdesiatimi piatimi rokmi v poľskej Lodži. Architektonické štúdium absolvoval v Spojených štátoch, kde aj žije. Svojou publikačnou a prednáškovou aktivitou sa čoskoro dostal do svetového architektonického diania. V newyorskom Múzeu moderného umenia (MOMA) bol v roku 1988 jedným zo siedmich vystavujúcich na prvej výstave dekonštruktivistickej architektúry.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Projekt, s ktorým v roku 1988 Daniel Libeskind vyhral súťaž na rozšírenie Berlínskeho múzea o Židovské múzeum, je jeho druhou stavebnou realizáciou. Bola dokončená pred dvoma rokmi a odvtedy sa stala – hoci prázdna – jedným z najnavštevovanejších miest v Berlíne. „Nejde o zmierenie, ale o porozumenie,“ vysvetľuje Libeskind tvorivý zámer. „Nestaval som múzeum, ktoré má hojiť rany. Návštevníci sa majú cítiť dobre, a nie sa dusiť v symboloch.“

K lomenej krivke či „rozvinutej Dávidovej hviezde“, ktorá je výsledným tvarom a priestorom múzea, priviedli potomka židovských rodičov spojnice adries berlínskych bytov a zamestnaní tých osobností židovskej národnosti a vierovyznania, ktoré podľa neho dodnes stelesňujú rôzne osudy, modely židovsko-nemeckých umeleckých a kultúrnych vzťahov v Berlíne.

SkryťVypnúť reklamu

Kurátor Architektonického inštitútu v Rotterdame Marc Schoonderbeek hovorí o Libeskindovej architektúre ako o pokušení z tajomnej mystiky. Architektúra v jeho poňatí je duchovnou oblasťou, ktorá nemôže byť vizualizovaná. „Je to sféra neviditeľnej prítomnosti,“ hovorí Libeskind. „Niekedy sa zdá, že jej reč je neartikulovaná, ale odrazu zasvieti celou svojou intenzitou. Dúfam, že múzeum v Berlíne patrí k týmto svetlám.“

ĽUDO PETRÁNSKY

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 534
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 208
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 702
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 908
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 952
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 857
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 809
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 467
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu