
Patrick Corillon: Fotografie z Timsi (1991), ktoré dokumentujú vplyv istého francúzskeho fotografa na umenie istej katanskej dediny v Zaire po roku 1917.
Na výstavu, ktorej premiéra bola na jar v trnavskej Galérii Jána Koniarka, vybral francúzsky kurátor Etienne Cornevin, ktorý žil desaťročie na Slovensku, sedem francúzskych výtvarníkov. To, čo majú spoločné, by sa dalo označiť ako excentrickosť alebo používanie humoru na vyjadrenie vážnych i menej vážnych posolstiev v umení. Výsledok tejto symbiózy nazýva „humenie“.
Cornevin vyzýva divákov: „Príďte! I za skromnú cenu jednej vstupenky sa vám zjavia korytnačkovsko-zajacovské papuče Oliviera Leroia, pávie divadlo Francoisa Righiho, patamýtické hovná Francoisa Bouillona, spomienky burleskného života spisovateľa Oskara Sertiho – vymyslené a inscenované Patrickom Corillonom, zrkadlové texty-maľby Jeana Dupuyho, karafové sci-fi postavy Richarda Faugueta alebo made in China groteskno-absurdné obrazné encyklopédie Nakladateľstva štyroch morí.“
K najzaujímavejším dielam patria príbehy Patricka Corillona, ktoré nevtieravo plynú a až postupne začínate pochybovať, či sa skutočne stali Corillonovej obľúbenej postave zo začiatku storočia – Oskarovi Sertimu. Objekty, ktoré vystavuje, sú dôkazom pravosti týchto fiktívnych príbehov.
Predovšetkým francúzštinárov potešilo slovnohračkové (h)umenie Jeana Dupuyho alebo pôvabné rukodielne tlače dvoch autorov Nakladateľstva štyroch morí. Tento svieži, trochu francúzsky nostalgický pohľad na súčasné umenie bol výrazným spestrením ponuky našich výstavných priestorov.
VIERA JANČEKOVÁ(Autorka je výtvarná teoretička)