Učebnice: nízka ponuka, otázna kvalita

Školy už majú dávno učiť, na mnohých sa však stále čaká na učebnice, ktoré chýbajú. S učebnicami sú však aj iné vážne problémy

Od roku 1990 u nás vzniklo veľa nových učebníc. S niektorými učitelia pracujú radi, ďalšie sa im však zdajú nekvalitné a pri vyučovaní ich nepoužívajú. Dodnes však neexistujú žiadne kritériá, na základe ktorých by sa kvalita učebníc dala „odmerať“.;FOTO SME - ĽUBOŠ PILC

Školy už majú dávno učiť, na mnohých sa však stále čaká na učebnice, ktoré chýbajú. S učebnicami sú však aj iné vážne problémy

Na školách sa už malo začať vyučovať, nie vždy však je z čoho. „Mnohí ľudia si myslia, že keď začíname školský rok, otvoríme učebnice a začneme učiť. Niektoré učebnice k nám však prichádzajú v priebehu roka. Dokonca nám už oznámili, že niektoré neprídu vôbec - napríklad doobjednané učebnice slovenčiny a chémie. Nerobila sa totiž dotlač,“ hovorí Helena Ondrejčáková, zástupkyňa riaditeľky Základnej školy na Maurérovej ulici v Krompachoch. Problém s chýbajúcimi učebnicami potom riešia tak, že „obyčajne obvoláme okolité školy a navzájom si požičiavame“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Problémy s neskorou distribúciou učebníc na školy, najmä nových, nie sú novinkou.

Učiteľov však trápi aj to, že mnohé učebnice sú nekvalitné. „Od roku 1990 vzniklo veľa učebníc, ale dodnes neexistujú žiadne kritériá na posúdenie ich kvality,“ hovorí Mária Nogová zo Štátneho pedagogického ústavu.

Učitelia však musia učiť z toho, čo im ministerstvo ponúka. Na každý predmet je totiž spravidla len jedna učebnica, len niektoré predmety majú aj nejakú alternatívnu. A keďže učebnice objednávajú aj rok dopredu, keď ešte nové nie sú ani vydané, objednávajú si vlastne „mačku vo vreci“. Čo im príde, z toho musia učiť.

Viac ako polovica učiteľov navyše nevie, ako s učebnicou pracovať. Žiadne školenia tohto typu sa u nás nerobia a metodické príručky nie sú vypracované ku všetkým novým učebniciam. Ak sú, škola si ich musí kúpiť zo svojich zdrojov, na čo často nemá.

SkryťVypnúť reklamu

Učebnica plní dôležitú úlohu didaktického prostriedku pre učiteľov aj žiakov. Učitelia sa podľa nej majú pripravovať na hodiny, žiaci sa z nej učiť. Z prieskumu ŠPÚ však vyplynulo, že učitelia používajú učebnicu skôr pri príprave na vyučovanie (asi 80 percent), ako pri vyučovaní. Na jednej strane je dobré, že sa nespoliehajú len na učebnice a používajú aj iné didaktické pomôcky. Na strane druhej to môže svedčiť o tom, že naše učebnice naozaj nie sú v poriadku. „Najmä učitelia z gymnázií nám hovorili, že by z učebníc učili, keby boli dobré. Kvalitné učebnice chýbajú aj na odborných predmetoch stredných odborných škôl,“ konkretizuje M. Nogová.

Čiastočné vysvetlenie možno nájsť aj v tom, že hoci chceme, aby učebnice išli s dobou, autor ich musí písať podľa platných učebných osnov. Tie sú však už takmer neaktuálne a na nových sa ešte nepracuje.

SkryťVypnúť reklamu

„Učebnicová politika ministerstva školstva proste nie je dobrá a málokto si to uvedomuje. Nejde nám o zavedenie otvoreného trhu, na to ešte u nás nie sú podmienky. Chceme však proces vydávania a distribúcie učebníc urobiť transparentným,“ hovorí Mária Nogová.

Či túto situáciu mieni ministerstvo riešiť, nevie, na rok staré výsledky prieskumu totiž stále nereagovalo ani jedinou vetou.

Budeme za učebnice platiť?Učebnice, ktoré slovenskí žiaci na základných a stredných školách dostávajú, nie sú ich majetkom. Neostávajú im ako žiakom v susednom Rakúsku, ale po roku ich musia vrátiť. Školstvo totiž žiakom učebnice len požičiava.

Tento systém síce ministerstvu nejaký balík peňazí ušetrí, na druhej strane žiaci nemajú možnosť kedykoľvek siahnuť po učebnici a zopakovať si staršie učivo. Tiež sa podľa mnohých učiteľov k učebniciam, ktoré sú zadarmo, správajú systémom z cudzieho krv netečie.

SkryťVypnúť reklamu

Preto je podľa Štátneho pedagogického ústavu namieste otázka, či by sa podľa učiteľov nemali rodičia na platení učebníc podieľať.

Aká bola ich odpoveď? Viac ako 40 percent učiteľov si myslí, že nie, a zhruba rovnaké množstvo tvrdí, že by sa na financovaní učebníc mali podieľať aspoň čiastočne. Za plné platenie sa vyjadrilo 13,6 percenta učiteľov základných škôl, 30 percent učiteľov na gymnáziách a 4,3 percenta učiteľov na stredných odborných školách.

Ministerstvo o takomto riešení zatiaľ neuvažuje. ;(sr)

Myslíte si, že sú pri tvorbe učebníc akceptovaní učitelia z praxe?

ZŠ G SOŠ

Áno 0,8 0 2,8

Čiastočne 33,4 12,1 29,6

Nie 58 74 40

Neviem 7,8 13,9 24

Hodnoty v %

Myslíte si, že je ponuka našich učebníc dostatočná?

SkryťVypnúť reklamu

ZŠ G SOŠ

Áno 21,8 5,9 13,5

Čiastočne 36,1 29,8 55,6

Nie 42 64,2 30,9

Hodnoty v %

S čím sú problémy

Učebnice nezohľadňujú v plnom rozsahu spoločenské, pedagogické a psychologické požiadavky. Obsahujú časti, ktoré nie sú veku primerané a nemajú adekvátny obsah, štruktúru alebo formu. Autori pri tvorbe učebníc slabo využívajú zahraničné skúsenosti a skúsenosti učiteľov z praxe. Takmer 60 percent učiteľov sa sťažuje, že nemajú možnosť sa k tvorbe učebnice vyjadriť, hoci by chceli. Takmer 90 percent učiteľov z každého typu školy by tiež chcelo, aby bola učebnica pred konečným schválením experimentálne overená, alebo aby bol aspoň väčší výber alternatívnych učebníc na každý predmet (privítalo by ich viac ako 80 percent učiteľov). Chýba ucelená teória tvorby moderných učebníc. Takmer polovica učiteľov - najmä na gymnáziách a stredných odborných školách - by privítala väčšiu ponuku učebníc.  Učitelia si musia objednávať učebnice rok dopredu, hoci napríklad nové učebnice ešte ani nie sú vydané. Aj tak im dokonca chodia neskoro - potvrdilo to viac ako 60 percent respondentov. 60 percent učiteľov na základných školách a gymnáziách a 33 percent učiteľov na stredných odborných školách hovorí, že majú málo informácií o tom, ako s učebnicou pracovať. Chýbajú aktualizované zásady tvorby a hodnotenia učebníc. Chýba spätná väzba od používateľov učebníc. Súčasný systém konkurzného konania umožňuje, aby boli schválené nekvalitné koncepty a rukopisy. „Žiaci učebnice ničia, a preto by sa na nich rodičia mali aspoň čiastočne finančne podieľať,“ myslí si takmer polovica učiteľov. Zdroj: Štátny pedagogický ústav.

SkryťVypnúť reklamu

(Vzorka 1030 respondentov: 419 učiteľov základných škôl, 264 učiteľov gymnázií a 347 učiteľov stredných odborných škôl a stredných odborných učilíšť).

Môžu si učebnicu vybrať aj rodičia?

Kto má rozhodnúť, akú učebnicu bude žiak používať? „Žiakov bude učiť učiteľ, preto by si podľa mňa mal práve on jednoznačne vybrať, ktorý šlabikár bude používať,“ zhodli sa učitelia, ktorých sme oslovili. Výber učebnice má ostať na učiteľoch aj preto, lebo práve oni s nimi majú praktické skúsenosti.

Do výberu učebníc však majú čo povedať aj rodičia - ide totiž o vzdelanie ich dieťaťa. Používanie akýchkoľvek alternatívnych učebníc alebo učebníc, za ktoré sa musí platiť, by sa preto malo odsúhlasiť na rodičovskom združení a v rade školy. (sr)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  2. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  3. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  4. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  7. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  8. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 329
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 809
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 214
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 620
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 378
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 119
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 749
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 508
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu