Mušľa a skrytý pôvab vražedného násilia Alessandra Baricca

Začne sa to ako v mafiánskom filme: štyria muži sa uprostred noci dovezú k opustenej usadlosti, prednesú tam patetické prejavy a k tomu zavraždia svojho úhlavného nepriateľa Manuela Rocu. Krv len tak strieka. Zdalo by sa, že vojna sa skončila, pre nich ..


Alessandro Baricco: Bez krve * Praha * Eminent 2003


Začne sa to ako v mafiánskom filme: štyria muži sa uprostred noci dovezú k opustenej usadlosti, prednesú tam patetické prejavy a k tomu zavraždia svojho úhlavného nepriateľa Manuela Rocu. Krv len tak strieka. Zdalo by sa, že vojna sa skončila, pre nich však nie. Zlikvidujú aj Rocovho syna, len dcéra Nina, ktorú otec schoval do myšacej diery, to prežije. Pretože Tita, najmladšieho z pomstiteľov, zasiahne odrazu pohľad na ňu. Ona sa totiž „skrútila do seba ako mušľa“ – tak sa jej to páčilo – bola „schránkou a zvieraťom zároveň“. Perfektný obraz, v dokonalom usporiadaní, dokonalej čistote. „Strážila si symetriu topánok, ktoré jedna vedľa druhej ležali ako vo výklade, len šikmo. Keď si mušľou, poriadok je nevyhnutný. Keď si schránkou a zvieraťom, musí byť všetko perfektné. Presnosť ťa zachráni.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kým otca a brata hlučne zarezávajú, dievčatko sa s dokonalým pokojom zaoberá ukladaním sa do tej správnej polohy. Dalo by sa povedať, že je to forma zaslepenia v najvyššej núdzi. Ale ornamentálne aranžovanie mušle, ktoré tu tvorí záchrannú figúru, nás zarazí. Čistota, poriadok.

Druhý diel knihy rozpráva o medzitým už starej, ale, samozrejme, ešte stále krásnej Nine, ktorá sa ujala pomsty a teraz jej už zostáva len posledný páchateľ – Tito. Vyhľadá ho, on na ňu čaká. Zavedie ho do kaviarne, vyrozprávajú si životy, plné ponížení a brutality. Nina trestá Tita mäkkosťou. Tito plače. Odchádzajú do hotelovej izby, v ktorej on čaká smrť. Ale čo iné sa mohlo stať? Nina sa s ním chce milovať.

A napokon mierilo všetko k momentu, v ktorom sa Nina vedľa Tita zroluje ako vtedy do diery v zemi, ako mušľa. „Usmiala sa. Schránka a zviera.“ Nina myslí na „vernosť strachu“, „nikdy sa nekončiacu lásku“ k „peklu, ktoré nás prinieslo, aby sme tam jeden vedľa druhého spočívali s tým, kto nás z tohto pekla kedysi zachránil“. Vonku sa trepoce reklamná tabuľa ako ruženec, ako horiaci dom.

SkryťVypnúť reklamu

Nie je v tom ani štipka dvojznačnosti, ani záchvev ironického tónu oproti láske k trýzniteľom. Alessandra Baricca preslávila jeho prvotina Hodváb, jej tragický roztúžený jazyk. Tu sa však z toho stal plochý, ale rafinovaný gýč.

Zlý, pretože od prvej stránky sa sem pod tenkým kabátikom morálnej paraboly o pomste pašuje samozrejmá predstava, podľa ktorej je násilie prirodzenou a legitímnou ľudskou súčasťou rovnako ako rozkoš z podriadenia. Vstupujeme tu do večného kruhu prírody – dekoratívna mušľa ho symbolizuje.

Nie strach dieťaťa, ale jeho „čisté“ panenstvo sa skoncentruje do pohľadu, pri ktorom otcovi strkajú do úst hlaveň. Takýmito obrazmi sa to len tak hemží. Majú nám odhaliť odlišnosť perspektív všetkých, čo sú do tejto hry zapletení. Zabitý Roca bol obťažkaný zločinmi, ale Nine bol „dobrým otcom“. Dvaja z pomstiteľov zabili svojich zmučených bratov, ktorí ich o to prosili. Hovorí sa o tom v melodramatickom monológu. Vypichnuté oči. Dobročinné násilie.

SkryťVypnúť reklamu

Rafinovaný gýč, pretože: nič sa nezahaľuje, sugeruje sa odhaľovanie. Zarámované vetami, ktoré sa tvária, že o živote čosi vedia. S pomlkami, ktoré sa tvária, že slúžia na povzbudenie predstavivosti čitateľa, ale všetky sú dávno zaranžované.

Kruté a „krásne“ obrazy zahmlievajú to, čo má vybudovať spoluvinu medzi autorom a čitateľom: násilie. Krutosť. Alessandro Baricco ženie svoje dvojrozmerné postavy od obrazu k obrazu, ako v komiksovom stripe.

V Taliansku kedysi existovali komiksy, ktoré vzbudzovali sexuálne očarenie z nacistických zabijakov. Alessandro Baricco je dosť šikovný na to, aby vedel povedať: veď práve, práve to som chcel ukázať. No na to mu chýba potrebný odstup. Mušľa, znak Venuše, premenená na fetiš, topánky ako vo výklade ho prezrádzajú: zvrátenú fantáziu muža, ktorý vidí dievča nie v strachu, ale v „čistej“ estetickej póze, v ktorej skamenie až do staroby: pre záchrancu, ktorý je zároveň trýzniteľom. On otvorí mušľu. „Páčilo sa jej to,“ píše sa tam. A: „boli si tak blízko.“

SkryťVypnúť reklamu

ANDREA PUKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 471
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 126
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 697
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 697
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 017
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 250
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 747
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 548
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu