Slováci idú do NATO plní predsudkov a mýtov, potvrdil prieskum

BRATISLAVA 25. septembra (SITA) - Stabilizovať podporu členstva v Severoatlantickej aliancii má informačná kampaň vlády, ktorú 29. septembra začnú inzeráty v denníkoch a týždenníkoch, spoty v Slovenskej televízii a rozhovory a reportáže v Slovenskom rozhl

ase. S členstvom v NATO súhlasilo v júli 63 percent ľudí, názor väčšiny je však veľmi ľahko ovplyvniteľný medzinárodným alebo vnútropolitickým vývojom. Z rozsiahleho prieskumu, ktorý predchádzal vládnej kampani tiež vyplýva, že Slováci idú do aliancie plní predsudkov a mýtov. Mnohí si neuvedomujú, že budeme môcť zablokovať rozhodnutie NATO alebo sú presvedčení, že sa musíme podieľať na každej vojenskej akcii. Až 78 percent si myslí, že spojenci by nám v prípade napadnutia pomohli, postaviť sa na ich obranu by však bolo ochotných len 45 percent opýtaných. Napriek vysokej podpore členstvu považuje 65 percent Slovákov NATO za pakt, podobný komunistickej Varšavskej zmluve. Až 71 percent by uprednostnilo, keby sa SR starala len sama o seba.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Severoatlantická aliancia nie je pre ľudí prioritnou témou. V prvom rade ich zaujíma sociálna a ekonomická situácia, dôchodky a zdravotníctvo. Kým Európska únia je dôležitá pre 46 percent občanov, NATO len pre dve percentá. Pocit bezpečnosti rastie a je na úrovni obdobia komunizmu. Len tretina opýtaných vedela identifikovať hrozby. Z nich 29 percent ich vidí na Strednom a Blízkom Východe, 22 percent v Iraku, terorizmu sa obáva 18 percent. Ohrozenie zo strany Maďarska pociťuje 13 percent, z Ruska šesť a z USA päť percent. Ako konštatoval sociológ Ivan Gabal, v slovenskej spoločnosti nie je zhoda na medzinárodnom zakotvení SR, preto je aj podpora členstvu v aliancii kolísavá. Ocenil snahu vlády posilniť informačnou aktivitou spoločenský konsenzus a zvýšiť jej schopnosť znášať záväzky kolektívnej obrany. Medzinárodnú bezpečnosť vnímajú Slováci oddelene od národnej, ktorú ale považujú za vec profesionálnych vojakov. Len 23 percent opýtaných mužov by bolo ochotných so zbraňou v ruke brániť svoju krajinu.

SkryťVypnúť reklamu

Informačná kampaň vlády, ktorá má pomôcť prekonať mýty o Severoatlantickej aliancii a priniesť ľuďom reálne fakty, bude tento rok stáť 24 miliónov korún. Mala by pokračovať aj po vstupe do NATO. Jej garantom je ministerstvo obrany, riadi ju koordinačná skupina, tvorená zástupcami obrany, zahraničia a Úradu vlády. Vo verejnom tendri vyhrala súťaž na mediálnu časť kampane agentúra Mayer/McCann-Erickson. Vedúci komunikačného odboru MO SR Marián Bednár agentúre SITA povedal, že zmluva počíta s flexibilitou kampane, ktorá bude reagovať na prípadné krízy vo svete. Prieskum, pripravený firmou Gabal Analysis & Consulting, označil za najrozsiahlejší a najpodrobnejší, aký malo doteraz ministerstvo k dispozícii. Mediálna časť kampane potrvá v STV a SRo do začiatku novembra.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 200
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 4 868
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 750
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 671
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 3 940
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 915
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 724
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 456
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu