
ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV
To, čo sme videli v utorok v priamom prenose a v nasledujúcich dňoch ešte niekoľkokrát znovu a znovu, fatálne pripomínalo obrazy, ktoré dôverne poznáme z filmov. Teroristov, ako unášajú lietadlo, ľudí v zasypaných uliciach utekajúcich pred vybuchujúcimi mrakodrapmi. Aj v literatúre existuje niekoľko diel, ktoré pripomínajú teroristické útoky na New York a Washington.
Apokalypsy s pukancami
Tesne pred tým, ako Jumbo Jet vrazí do Južnej veže Svetového obchodného centra, lietadlo akoby na zlomok sekundy zavisne vo vzduchu. Potom sa roztrasený obrys lietadla na chvíľu objaví na lesklej fasáde zo skla a ocele – a hneď nato sa do nekonečne modrej oblohy vyvalí gigantický ohnivý oblak.
Tieto obrazy patria k najšokujúcejším a aj najneuveriteľnejším katastrofickým záberom, aké televízia kedy vysielala. Napriek tomu pôsobia známym dojmom, pretože už vlastne dávno existujú. Už desaťročia sme takéto scény mohli vidieť v kinách a na obrazovkách, desaťročia dostávajú diváci pravidelný prísun apokalyptických vízií spolu s pukancami.
Publikum uvelebené v čoraz hlbších a širších kreslách tají dych, keď režisér Wolfgang Petersen necháva bojovať Harrisona Forda v Air Force One (1997) proti teroristom, čo majú v moci lietadlo s prezidentom a jeho rodinou a chcú tým vydierať celé Spojené štáty.
Režisér Roland Emmerich priniesol už v deväťdesiatom šiestom do kín kompletné zničenie americkej metropoly vo filme Deň nezávislosti. Ako dnes už, bohužiaľ, vieme, útoky na New York a Washington nakrútil hrozivo realisticky. V tomto filme herci bežia pred obrovskými oblakmi dymu, ktoré sa valia hlbokými korytami manhattanských ulíc, mrakodrapy sa sypú k zemi ako domčeky z karát, presne tak, ako sa zrútili veže Svetového obchodného centra. Ibaže vo filme sú nepriateľmi mimozemšťania – s ktorými sa predsa len dal nejakým spôsobom urobiť poriadok.
V Smrtonosnej pasci z roku 1988 sa newyorský policajt v tele Brucea Willisa poriadne zapotí, kým zachráni mrakodrap zo zajatia teroristov. Niekoľkokrát to dokonca vyzerá, že to nezvládne, ale to iba hollywoodski čarodejníci napínali nervy divákov. Aj s asteroidom v Armageddone (1998), ktorý sa rútil na Zem rýchlosťou 36 000 kilometrov za hodinu, si Bruce Willis poradil na poslednú chvíľu. Aby zachránil svet, dal sa na ten obrovský úlomok skaly vysadiť, vyvŕtal doň dieru a do nej vopchal atómovú nálož, ktorou odpálil seba aj asteroid.
Neželané scény
Vo filme Deň po z roku 1983 sa deň po atómovom výbuchu z trosiek vypotácajú tí, čo prežili: ulice sú pokryté hrubou vrstvou sivobielych ruín, tak ako Manhattan týchto dní. Teraz sa fantázie Hollywoodu stali skutočnosťou. V roku 1998 sa milovníci Godzilly rútili do kín, aby uvideli, čo robí s Manhattanom ich obľúbený zver. A najnovšie premiérové publikum spontánne tlieskalo pri pohľade na vybuchujúcu budovu vo filme Swordfish Dominica Senu. Presne taká scéna, o akú naraz nikto nestojí.
Teroristické útoky sú populárne aj na papieri – dva americké romány líčia podobné scenáre: Tom Clancy v knihe Rozkaz zhora rozpráva príbeh japonského teroristu, ktorý s Boeingom 747 zničí washingtonský Capitol. Pritom kompletne vyhladí celý Kongres, Najvyšší súd USA aj prezidenta. V Čiernej nedeli, prvom románe Toma Harrisa, autora Hannibala, si dvaja šialení letci naplánovali, že zhodia bombu na vypredaný futbalový štadión – v pozadí stáli arabskí teroristi, ktorí sa chceli pomstiť Izraelu. Podľa románu sa nakrúca film, po utorku sa práce na filme prerušili.
Odložené filmy
Spravodajský kanál BBC Online informoval, že Hollywood zastavil niekoľko filmových štartov: na neurčito bola odložená premiéra akčnej komédie Big Trouble v hlavnej úlohe s Timom Allenom, v ktorej sa podarí prepašovať do lietadla kufrík s bombou.
Ešte nie je rozhodnuté, či začiatkom októbra príde do kín tak, ako to bolo naplánované, akčný thriller s Arnoldom Schwarzeneggerom Collateral Damage. Vo filme sa zrúti mrakodrap po výbuchu bomby kolumbijského teroristu. Schwarzenegger je hrdinom, ktorému v troskách mrakodrapu zahynie manželka s dcérou. Predbežne zastavené je aj nakrúcanie pokračovania filmu Muži v čiernom.
Vedenia najväčších celoštátnych televíznych sietí sa dohodli, že svoje televízne premiéry odložia najmenej o týždeň, aby uvoľnili priestor pre priebežné spravodajstvo o teroristických útokoch a ich následkoch.
Sony Pictures Entertainment zrušilo premietanie filmovej upútavky na film Spider-Man, ktorý má byť uvedený v máji: v nej bankoví lupiči uviaznu v sieti medzi dvoma vežami Svetového obchodného centra. Sony už stiahlo aj plagáty, v ktorom sa veže WTC odrážajú v očiach komiksového hrdinu.
Otrasená pôda pod nohami
Po dvoch dňoch sa zdá, že s nárazom lietadla do Severnej veže Svetového obchodného centra sa otriasla aj pôda pod nohami amerického šoubiznisu. Skutočnosťou sa stalo to, čo bolo síce neuveriteľné, lenže pritom z filmov známe až takmer otrepané.
Filmové katastrofy, ktoré s prudko sa rozvíjajúcou technikou posledného desaťročia nadobudli absolútnu vizuálnu dokonalosť, boli pilierom oddychového žánru, založeného na príjemnom mrazení z udalostí, čo sa nikdy nestanú. Vo chvíli, keď sa začali diať v skutočnosti, už nemôžu ponúknuť nijaký únik.
Naopak, hrozí, že ešte zdvoja úzkosť z toho, čo sa stalo. Tom Pollock, producent filmu Evolúcia, ktorý mal nedávno premiéru aj v slovenských kinách, tvrdí: „Vplyv na filmový priemysel bude taký istý ako na celú Ameriku, čiže ničivý.“
Éra nevinnosti pukancového úniku pri prehliadkach úspechov pyrotechniky sa za pár minút zrejme raz a navždy skončila. Šokové vlny utorňajšej tragédie budú síce časom slabnúť, ale v amerických médiách sa už začína uvažovať o tom, že filmový priemysel sa možno odkloní od svojej závislosti od ustavičného stupňovania obrazov deštrukcie. „Druhý deň je možno ešte horší ako prvý, pretože začína naplno pôsobiť nová realita, ktorá tu bude po zvyšok nášho života. Ešte nemôžem predvídať, aký to bude mať vplyv na filmový priemysel,“ povedal prezident spoločnosti Paramount Picture Group Shery Lensing.
ANDREA PUKOVÁ
MARTA FRIŠOVÁ