* Kto môže byť riaditeľom a aké predpoklady na to musí splniť
* Zavádza novinku, že riaditelia budú volení na päťročné funkčné obdobie (v prípade, že ich vo funkcii podrží rada školy, však budú môcť ostať vo svojej funkcii i ďalšie funkčné obdobie bez výberového konania).
* Zavádza povinnosť riaditeľa a ostatných vedúcich pedagogických zamestnancov absolvovať prípravu vedúcich pedagogických zamestnancov najneskôr do roka od menovania do funkcie s tým, že ju ukončia najneskôr do troch rokov od obsadenia funkcie.
* Jasne určuje pôsobnosť orgánov územnej samosprávy - obcí a vyšších územných celkov vo vzťahu ku školám a školským zariadeniam.
* Vymedzuje, čo je školský obvod a hovorí o tom, že žiak môže plniť povinnú školskú dochádzku aj mimo školského obvodu, v ktorom má trvalé bydlisko, a to so súhlasom riaditeľa základnej školy, do ktorej sa hlási. V tejto súvislosti je zaujímavá stať o tom, že ak obec nezriadi základnú školu, je škola v obci, s ktorou má zriadený spoločný školský obvod, a v ktorej bude žiak plniť povinnú školskú dochádzku, povinná uhradiť rodičovi cestovné náklady na dopravu žiaka do a zo školy vo výške ceny hromadnej dopravy (ak ju nezabezpečí inak).
* Počíta s vytvorením ôsmich krajských školských úradov, ktorých úlohou bude najmä prideľovať a kontrolovať peniaze prúdiace do škôl a školských zariadení, a tiež sa starať o školy a školské zariadenia vo svojej pôsobnosti.
* Vymedzuje, za akých podmienok je možné zriadiť a zrušiť školu, kto môže podať takýto návrh a aké dokumenty sú k tomu potrebné.
* Definuje, kedy a ako je možné zlúčiť školy rôzneho druhu a typu a spojiť ich do jednej právnickej osoby.
* Návrh zákona hovorí aj o tom, ako označovať školy, školské zariadenia alebo strediská či pracoviská praktického vyučovania.
* Definuje, čo je to štátna školská inšpekcia, kto ju riadi a čo je jej úlohou.
* Podobne definuje aj úlohu ministerstva školstva.
* Vymedzuje pôsobnosť a právomoci a zloženie orgánov školskej samosprávy (rada školy, obecná školská rada a územná školská rada), ako iniciatívnych a poradných orgánov, ktoré vyjadrujú a presadzujú verejné záujmy a záujmy žiakov, rodičov, pedagogických a ostatných zamestnancov v oblasti výchovy a vzdelávania. * Počíta s možnosťou vytvoriť na strednej škole žiacku školskú radu, ktorá bude reprezentovať záujmy žiakov školy vo vzťahu k riaditeľovi a vedeniu školy.
* Hovorí o povinnej školskej dochádzke a vzdelávaní žiakov mimo územia Slovenska a o tom, za akých podmienok je možné osobitné plnenie školskej dochádzky (vyučovanie žiakov v zahraničí).
* V skratke hovorí aj o hodnotení, klasifikácii a vysvedčení žiakov a tiež o ich odmeňovaní, napomenutí či karhaní (opatrenia vo výchove).
* V návrhu zákona nájdete aj časť o uznávaní rovnocennosti dokladov o vzdelaní vydaných zahraničnými školami. Hovorí sa v nej, za akých podmienok sú doklady o vzdelaní uznávané ako rovnocenné, bez nostrifikácie a za akých podmienok ich už treba nostrifikovať a akým spôsobom o to požiadať.
* Vymedzuje, v ktorých prípadoch rodičia na dieťa v škole prispievajú (či už na vzdelávanie alebo stravu).
* Definuje priestupky a sankcie v oblasti výchovy a vzdelávania, a to na strane pedagógov, ale aj rodičov.
* Určuje poslanie, povinnosti a úlohy základnej umeleckej školy. Zavádza poplatky na nich – a to minimálme 25 - 40 korún, maximálne 5 - 10 percent zo životného minima na nezaopatrené dieťa.
(sr