Banky vytláčajú z pobočiek klientov, ktorí prídu len previesť peniaze. Chcú byť však bližšie k tým, čo si chcú vybrať niektorý zložitejší produkt. Preto stále otvárajú nové pobočky, hoci je ich prevádzka drahá.ILUSTRAČNÉ FOTO SME - ĽUBOŠ PILC
BRATISLAVA - Pred niekoľkými rokmi svietilo v každom mestečku ešte staré logo Slovenskej sporiteľne a v každom väčšom mestečku tiež staré logo Všeobecnej úverovej banky. Dnes vládne medzi bankami oveľa väčšia konkurencia, mnohé zhustili svoje siete aj niekoľkonásobne.
Stalo sa to napriek tomu, že prevádzka pobočiek či expozitúr je drahá a banky chcú aj pre to klientov presmerovať z „kamenného“ do virtuálneho sveta. Poslať peniaze na iný účet elektronicky je omnoho lacnejšie.
Dve desiatky pobočiek tento rok pribudli ČSOB. „Je to naša stratégia, expandujeme na trhu,“ povedala Miriam Hajduová z banky. Z hľadiska bilančnej sumy je dlhodobo štvorkou a chcela mať tomu zodpovedajúci počet obchodných miest. „Už sme s počtom pomerne spokojní, do konca roka plánujeme otvoriť ešte dve - tri.“
Podľa analytika prieskumnej firmy Symsite Research Ľuboša Bednára banky peniaze na nové pobočky neľutujú, pretože im pomáhajú získavať klientov. „Ukázalo sa, že pre predaj bankových produktov - spotrebné úvery, hypotéky, vklady, podielové fondy a podobne má sieť pobočiek nezastupiteľnú úlohu,“ vysvetľuje Bednár. „Keďže záujem o úvery bude rásť, v mestách bude čoraz viac pobočiek aj napriek ich nákladnosti.“
Aby mali bankári viac času na vysvetľovanie nových zložitejších produktov, potrebujú ľudí presvedčiť, aby jednoduché operácie vybavili bez návštevy pobočky. „To im umožní odbremeniť činnosť obchodných miest a znížiť náklady,“ hovorí Bednár.
Hajduová potvrdzuje, že pre banky má aj v čase internetu budovanie kamenných pobočiek význam: „Klienti sú rôzni a každý má inú osobnosť a iné preferencie. Preto musíte mať dostupné elektronické kanály aj pobočky. Tie veľká časť klientov stále rada navštívi, poradí sa.“
Nové obchodné miesta aj preto dnes vyzerajú inak ako kedysi. „Všeobecným trendom je pretvárať ich na miesta, ktoré majú vyvolať dojem dôveryhodnosti a profesionálneho prístupu,“ poznamenal Bednár.
Tradične najsilnejším bankám pobočky ubudli. „Výnimkami z trendu budovania nových sú Slovenská sporiteľňa a VÚB. Tie zdedili sieť pobočiek, z ktorých niektoré neboli efektívne. Ale oni tiež otvárajú nové v ekonomicky silných oblastiach,“ hovorí Bednár.
Na pobočku sú tisíce klientov
Priemer v západnej Európe je 2- až 3-tisíc klientov na jedno obchodné miesto. „Na Slovensku dosahuje počet klientov na jedno obchodné miesto od necelých 2-tisíc v prípade UniBanky až po viac než 7-tisíc klientov v Slovenskej sporiteľni,“ hovorí analytik Ľuboš Bednár.
Efektívnosť je na prvom mieste aj pre rozrastajúce sa banky. „Umiestnenie novej pobočky závisí od kúpnej sily, príležitostí, ktoré na tom mieste sú. Treba veľmi dobre zhodnotiť aj konkurenciu, pretože každé jedno predajné miesto si musí dokázať na seba zarobiť,“ vysvetľuje Hajduová.
Obchodné miesta bánk k 31. 12. k 30. 6.
1995
2003
Slovenská sporiteľňa
712*
339
VÚB
223
226
Tatra banka
13
95
UniBanka (Poľnobanka)
30
66
ČSOB
8
65
OT PBanka (IRB)
50
51
Dexia banka (PKB)
25
43
Istrobanka
21
35
Ľudová banka
6
33
Poštovábanka**
16
22
HVB Bank***
1
19
Banka Slovakia
-
7
Komerční banka
1
3
Citibank
1
2
ING Bank
1
2
Credit Lyonnais
1
1
SPOLU
1109
1009
* Spolu s Priemyselnou bankou.
** Nezahŕňa 1620 pracovísk Slovenskej pošty.
*** Vznikla zlúčením Bank Austria a HypoVereinsbank Slovakia.
Zdroj: Trend Top 1999 vo finančníctve, NBS