Pracovný čas zamestnancov v doprave upraví od januára 2004 samostatný zákon

Bratislava 8. októbra (TASR) - Počnúc 1. januárom budúceho roku by sa mal pracovný čas a doba odpočinku zamestnancov v doprave riadiť samostatným zákonom.

Jeho znenie dnes schválila vláda SR, pričom na potvrdenie legislatívnej normy sa vyžaduje súhlas NR SR.

Súčasná právna úprava je vzhľadom na špecifickú povahu práce a podmienky jej výkonu u zamestnancov v doprave neúplná a rovnako aj nekompatibilná s právom Európskej únie (EÚ).

Podľa zákona nebude môcť celkový čas vedenia motorového vozidla presiahnuť u vodičov 90 hodín v období dvoch po sebe nasledujúcich týždňov. Po uplynutí 4,5 hodiny šoférovania bude musieť vodič vykonať bezpečnostnú prestávku v trvaní najmenej 45 minút, ak nezačína nepretržitý denný odpočinok alebo nepretržitý odpočinok v týždni. Bezpečnostnú prestávku možno rozdeliť na niekoľko častí v trvaní najmenej 15 minút. V prípade nedodržania týchto ustanovení hrozí vodičovi pokuta do 10 000 Sk.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na dodržiavanie času budú dohliadať záznamové zariadenia namontované do vozidiel. Za priestupky dotýkajúce sa možných zásahov do týchto zariadení bude možné uložiť pokutu do 20 000 Sk a zákaz činnosti do 6 mesiacov.

Pracovný čas zamestnancov v mestskej hromadnej doprave a vodičov autobusu v prímestskej doprave, kde dĺžka autobusovej linky nepresahuje 50 kilometrov nesmie presiahnuť v priebehu týždňa 60 hodín. Celkový čas vedenia vozidla nesmie prekročiť 48 hodín v priebehu týždňa. Zamestnávateľ je povinný rozvrhnúť pracovný čas tak, aby vodič mal medzi koncom jednej pracovnej zmeny a začiatkom druhej pracovnej zmeny odpočinok v trvaní najmenej 11 po sebe nasledujúcich hodín v priebehu 24 hodín.

Zamestnávateľ osôb pracujúcich na dráhe je okrem iného povinný rozvrhnúť pracovný čas zamestnancovi tak, aby dĺžka pracovnej zmeny bola najviac 15 hodín. Ak bola na konci zmeny vykonaná režijná cesta, môže zamestnávateľ dĺžku zmeny predĺžiť o čas režijnej cesty. Zamestnávateľ je povinný rozvrhnúť pracovný čas zamestnanca na dráhe tak, aby v priebehu týždňa nepresiahol 60 hodín.

SkryťVypnúť reklamu

U zamestnancov posádky lietadla je zamestnávateľ povinný rozvrhnúť čas letu člena posádky, a to aj vtedy, keď pracuje pre viacerých zamestnávateľov tak, aby celkový čas letu nepresiahol okrem iného 900 hodín počas kalendárneho roka.

Vládou schválený návrh zákona sa okrem spomenutých kategórii osôb vzťahuje aj na zamestnancov vo vodnej doprave - vnútrozemskej plavbe. Ak tento zákon neustanovuje inak, vzťahuje sa na pracovnoprávne vzťahy zamestnancov v doprave Zákonník práce.

Realizácia predloženého návrhu zákona bude mať dopad na štátny rozpočet v roku 2004 v súvislosti s personálnym a technickým zabezpečením kontrol vodičov motorových vozidiel na pozemných komunikáciách. Ministerstvo financií SR súhlasilo v tejto súvislosti so zvýšením výdavkov zo štátneho rozpočtu na uvedené účely.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 147
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 554
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 192
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 559
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 392
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 214
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 899
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 856
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu