Spoločnosť Tesco vstúpila na slovenský trh pred siedmimi rokmi. Ako jediná maloobchodná sieť na Slovensku prevádzkuje dva typy predajní. Ide o ob- chodné domy a hy- permarkety. V súčasnosti prevádzkuje päť obchodných domov a trinásť hypermarketov po celom Slovensku. Tento rok otvorilo Tesco zatiaľ len jeden hypermarket v Bratislave na Zlatých pieskoch. Ide však o najväčší hypermarket na Slovensku. Do konca roka plánuje spoločnosť otvoriť ešte ďalších 5 prevádzok v Leviciach, Nových Zámkoch, Michalovciach, Šali a Dubnici nad Váhom. Do konca roka bude mať Tesco celkom 23 prevádzok na celom Slovensku. Zamestnávať tak bude vyše 7000 pracovníkov. Manažérka spoločnosti Tesco Oľga Hrnčiarová vraví, že vo výstavbe predajní budú pokračovať aj budúci rok. Nové hypermarkety by mali vyrásť aj v regiónoch s vyššou nezamestnanosťou. Na predajne Tesco sa môžu tešiť aj obyvatelia menších miest.
Hrnčiarová považuje za výhodu Tesca oproti iným reťazcom fakt, že na Slovensku sú doma už 7 rokov. Za ten čas sa preto mohli detailne oboznámiť so zákazníkmi ako aj s tým, čo je pre nich dôležité. Rôznymi formami totiž získavajú názory a poznatky zákazníkov, ktoré potom využívajú pri tvorbe ponuky tovaru a služieb.
Zákazníci podľa Hrnčiarovej oceňujú predovšetkým cenovo výhodné produkty, výrobky v dobrej kvalite, široký výber viac ako 60-tisíc položiek tovaru, veľké množstvo akciových ponúk s možnosťou nakupovať podľa aktuálnej sezónnej potreby, neustále rozširovanie služieb a aj príjemné prostredie. Stále obľúbenejšie sú výrobky vlastnej značky Tesco ako aj známa ponuka trvalo nízkych cien.
Obchodné domy Tesco prechá- dzajú priebežne modernizá ciou. Vylepšujú sa predajné priestory a inštalujú sa moderné interiérové zariadenia. Interiéry sa stávajú luxusnejšie, praktickejšie, voľnejšie na pohyb zákazníka a jeho nákup v rámci celého podlažia. Na jednotlivých podlažiach sa vytvárajú takzvané svety s kompletnou ponukou tovaru na jednom mieste - svet domácností, svet nábytku či baby svet. Menia sa aj exteriéri obchodných domov. Tesco sa tak snaží, aby obchodné domy celkovo dotvárali stredy miest, v ktorých sa nachádzajú. V obchodných domoch sa Tesco usiluje o vysoký štandard ponuky tovaru i služieb napríklad zavedením textilnej rady privátnych značiek ako Ellen Wesley alebo Daniel Moore, ktoré sa veľmi dobre uchytili na trhu.
Hrnčiarová hovorí, že hypermarkety Tesco prinášajú nové formy predaja ako voľný prístup k tovaru, predaj čerstvých rýb a darov mora po celý rok, stojany na počúvanie hudby, scanery na overenie cien výrobkov či lupy pre starších zákazníkov, aby lepšie videli na popis výrobku na obale. Tesco vo svojich hypermarketoch presadzuje filozofiu nákupov pod jednou strechou aj s možnosťami na oddych a na občersvenie. Väčšina hypermarketov má otvorené nepretržite 24 hodín denne. Samozrejmosťou sú igelitové tašky, ktoré Tesco zadarmo poskytuje zákazníkom. K niektorým hypermarketom jazdia zvláštne Tesco autobusy. V centre služieb zákazníkov môžu zákazníci nájsť odpovede na všetky svoje otázky. Novinkou je zavedenie expresnej pokladne, pokladne pre matky s deťmi a pre handicapovaných. Tesco ďalej prichádza s rôznymi typmi vozíkov, ale aj s rôznymi typmi parkovacích miest pre rodiny. Úplnou novinkou je vitrína s archeologickými nálezmi nájdenými na mieste stavby.
Carrefour
Spoločnosť Carrefour otvorila prvý hypermarket na Slovensku 14. júna 2000 v Bratislave v Petržalke. V súčasnosti prevádzkuje celkom štyri hypermarkety. Dva v Bratislave a po jednom v Žiline a v Košiciach.
Tento rok nepostavila spoločnosť
Carrefour na Slovensku ani jeden nový hypermarket. Hovorkyňa Carrefouru Jana Havlíčková vraví, že v súčasnosti majú rozpracovaných niekoľko projektov, ktoré sú v rôznych fázach. Hľadajú ďalšie pozemky, ktoré by boli vhodné na stavbu hypermarketov.
Hypermarkety Carrefour ponúkajú na predajnej ploche 7500 až 8500 metrov štvorcových vyše 60-tisíc druhov tovaru v rôznych oddeleniach. Podľa Havlíčkovej sú ich hypermarkety vždy motorom obchodných centier. Okrem samotných hypermarketov tu zákazník nájde ďalšie služby ako kaderníctvo, lekáreň, kvetinárstvo, najrôznejšie butiky a celý rad reštauračných zariadení.
Carrefour má podľa Havlíčkovej niekoľko odlišností od ostatných hypermarketov. V prvom rade je súčasťou každého hypermarketu Carrefour vlastná pekáreň a mäsiareň. Do obchodu sa dodáva mäso vo väčších kusoch. Pracovníci Carrefouru priamo v obchode pred zákazníkmi mäso porcujú a pripravujú na spotrebu. Carrefour ako jediný na Slovensku pečie bio chlieb. Podľa Havlíčkovej venujú vo svojich hypermarketoch veľkú pozornosť aj starostlivosti o čerstvé potraviny. Pre každý produkt sú zaistené tie najoptimálnejšie podmienky či už sa jedná o ryby, mäso, ovocie, zeleninu alebo syry.
Havlíčková sa domnieva, že zákazníci by mali v Carrefoure nakupovať preto, lebo ponúkajú široký sortiment tovaru za veľmi nízke ceny. Výhodou je aj nákup pod jednou strechou, kde môžu zákazníci využiť synergiu hypermarketu a nákupnej galérie.
Billa
Spoločnosť Billa vstúpila na slovenský trh v roku 1993 otvorením prvého supermarketu v Trnave. S takmer ročným odstupom nasledovali filiálky v Trenčíne a v Bratislave. K výraznému zrýchleniu tempa výstavby nových obchodov došlo v roku 2000. V súčasnosti prevádzkuje Billa na Slovensku spolu 53 predajní. Do konca roku 2003 k nim pribudne ešte ďalších 8 filiálok. Manažérka spoločnosti Anna Pakanová sa vyjadrila, že v nasledujúcich rokoch počítajú ročne s výstavbou asi desiatich nových supermarketov.
Podľa Pakanovej je výraznou prednosťou Billy, oproti iným reťazcom, rovnomerné zastúpenie predajní po celom území Slovenska. Predajne sú otvorené do 21.00 hod. alebo do 22.00 hod. v závislosti od lokality. Okrem platby v hotovosti je možná aj úhrada tovaru platobnou kartou alebo darčekovými Billa poukážkami v hodnote 100, 200 alebo 500 Sk. Darčekové poukážky je možné zakúpiť v každej predajni Billa.
Priemerná predajná plocha supermarketov Billa je 1000 metrov štvorcových. Zákazník tu nájde bohatú ponuku značkového i diskontného tovaru vo výhodných cenách. Podiel potravinárskeho sortimentu tvorí približne 75 percent tovaru, pričom Billa kladie veľký dôraz na čerstvé potraviny.
Dôkazom neustále rastúcej kvality je, podľa Pakanovej, vysoký podiel predaja ovocia a zeleniny, kde je na čerstvosť a kvalitu kladený mimoriadny dôraz. Okrem klasického sortimentu je v predajniach Billa zastúpená i ponuka exotického ovocia, pričom každý zákazník má možnosť objednávky takých druhov ovocia, ktoré sa v momentálnej ponuke nenachádza. Tovar po objednávke je potom zákazníkovi k dispozícii o 24 hodín.
V oddelení lahôdok sú zákazníkom ponúkané pekárenské výrobky, ktoré sú z polotovarov pripravované priamo v predajni. Zákaznícky úspešným sa stáva predaj hotových jedál ako opekané zemiaky, francúzske zemiaky, žemľovka, pečené bravčové a kuracie mäso, fašírky, rybie filé a ďalšie výrobky. V súčasnosti sa pripravuje ponuka denného menu s výraznými zľavami.
Billa ponúka vo svojich predajniach vlastnú značku Clever. Jej producentmi sú väčšinou slovenskí dodávatelia. Prvýkrát sa značka Clever objavila v roku 2000. V súčasnosti sa pod značkou Clever predáva až 191 výrobkov, pričom ich počet sa neustále rozširuje. Okrem širokého sortimentu tovaru pod značkou Clever je táto značka aj zárukou najvýhodnejšej ceny.
Billa pripravuje každý týždeň pre zákazníkov špeciálne akcie, v ktorých ponúka vybrané výrobky s výraznými zľavami. Okrem nich ponúka aj tovar s dlhodobo nízkymi cenami. Takýto tovar je označený špeciálnymi cenovkami.
Od konca septembra minulého roku funguje v sieti Billa zákaznícky vernostný systém Billa klub. Jeho členom sa môže stať každý zákazník po vyplnení prihlášky so základnými údajmi. Na jej základe obdrží kartu, ktorá ho oprávňuje využívať výhody členstva ako špeciálne zľavy pre členov klubu, získanie bodov za každý nákup, využitie nazbieraných bodov na kúpu bonusových výrobkov, ktoré sú členom klubu ponúkané s výraznou zľavou.
Tento rok oslavuje Billa desiate výročie na slovenskom trhu. V októbri sa preto bude konať zákaznícka súťaž Pexeso 10, v ktorej môže zákazník získať výhru priamo v predajni alebo sa zapojiť do zlosovania o záverečné ceny - domáce spotrebiče v celkovej hodnote milión korún.
Hypernova
Spoločnosť Ahold, ktorá prevádzkuje hypermarkety Hypernova vstúpila na slovenský trh v decembri v roku 2001. Vtedy otvorila prvé dva hypermarkety v Michalovciach a v Považskej Bystrici. Minulý rok otvorili na Slovensku ďalších 11 hypermarketov. Tento rok otvorili dva hypermarkety v Komárne a v Liptovskom Mikuláši. Dnes je teda celkovo na Slovensku 15 hypermarketov Hypernova. Hovorkyňa spoločnosti Ahold Diana Stanková vraví, že budúci rok by chceli otvoriť ďalších 5 hypermarketov. Postupne by tak Ahold chcel získať rovnaké postavenie ako v iných krajinách, kde pôsobí. Napríklad v Českej republike prevádzkuje spoločnosť Ahold 40 hypermarketov Hypernova a 174 supermarketov Albert.
Hypernova pripravila tento rok Vernostný program s možnosťou zbierania bodov a získania veľkej zľavy na sadu exkluzívneho riadu.
Jednotlivé Hypernovy ponúkajú predajnú plochu od 3 000 do 10 000 metrov štvorcových. V jednotlivých predajniach možno nájsť od 16 tisíc do 60 tisíc druhov tovaru. Pritom takmer 70 percent všetkého predávaného tovaru pochádza z produkcie domácich výrobcov.
Podľa Stankovej je prednosťou Hypernovy vysoká kultúra predaja tovaru, prehľadný informačný systém jednotlivých oddelení, široké a pohodlné cestičky medzi regálmi a priaznivé ceny. Zákazníci tu nájdu aj bohatú škálu vlastných značiek. Výrobky značky Hypernova ponúkajú veľmi dobrú kvalitu za cenu nižšiu až o 15 percent v porovnaní s konkurenciou. V hypermarketoch Hypernova si však zákazníci môžu vybrať aj z ďalších privátnych značiek ako Koruna, Track & Field, A-selection. Hypernovy ponúkajú vo svojich nákupných galériách aj priestory pre malých a stredných podnikateľov, ktorí tak dopĺňajú ponuku služieb a produktov každého hypermarketu.
PETER CSERNÁK