BRUSEL - Verejnoprávne a súkromné televízie 12 krajín eurozóny zaradili včera do vysielania prvý z piatich reklamných spotov zoznamujúcich občanov s okolnosťami príchodu eurových mincí a bankoviek od 1. januára budúceho roka. Niekoľkominútové úsmevné zábery zo života obyčajných ľudí podfarbuje dynamická hudba, potom sa objavia bankovky a mince novej meny a zaznie pár slov o ich význame. Ďalšie reklamy budú zamerané na bezpečnostné znaky bankoviek a okolnosti prechodu z doterajších mien na euro.
Kampaň pripravovala dva roky francúzska agentúra Publicis a bude rovnaká vo všetkých 12 krajinách. Od októbra na ňu nadviaže kampaň v dennej tlači a týždenníkoch, ktorá bude tiež centrálne koordinovaná. Do schránok bude doručených 200 miliónov brožúr, vysvetľujúcich čo prinesie táto zmena a ako sa správať. Jedným z hlavných cieľov kampane je, aby sa ľudia s bankovkami čím skôr zoznámili a dokázali rozpoznať ich bezpečnostné prvky.
Európska komisia uvoľnila na informačnú kampaň 32 miliónov eur, z toho jeden milión pre krajiny mimo eurozóny, predovšetkým v kandidátskych krajinách. Tvorcovia reklám sa priznali, že bolo veľmi ťažké vymyslieť také filmové spoty a reklamy, ktoré oslovia ľudí vo všetkých krajinách. „Vzťah k peniazom je veľmi odlišný na juhu a na severe, závisí od mentality ľudí, kultúry a náboženského cítenia,“ vysvetľuje Jan van der Veken, hovorca Publicis v Belgicku. Podľa posledného prieskumu Eurobarometra si 53 percent obyvateľov eurozóny myslí, že sú už teraz „dobre informovaní“ o príchode eura a 73 percent vie, že zmena nastane 1. januára 2002. Najväčšie starosti ľuďom ale nerobí samotný prechod, ale zdražovanie - obávajú sa, že ho obchodníci využijú na zaokrúhľovie cien smerom hore. Európska komisia už vyzvala úrady, aby spolupracovali s organizáciami spotrebiteľov a nahlas kritizovali všetky takého prípady. „Takýto obchodníci by mali mať strach, že u nich ľudia prestanú nakupovať,“ povedal minulý týždeň komisár pre financie Pedro Solbes. Vyzval štáty, aby už teraz začali uvádzať ceny v oboch menách, aby sa ľudia naučili prepočítavať na eurá a zapamätať si cenu, ktorú potom bude ťažšie zdvihnúť. EK zároveň vyzýva organizácie spotrebiteľov a maloobchodu, aby uzatvárali dohody o stabilite cien.
(čtk)