Zvyšovanie výkonu nie je módnou záležitosťou

Jedným z rozhodujúcich parametrov automobilov, ktorým sa riadi záujemca pri kúpe automobilu, je výkon motora. So zdvihovým objemom rastie výkon, zároveň však aj cena. Čím je výkon motora vyšší, tým automobil viac stojí. Výkon sa však dá „kúpiť“ aj inak, .

Jedným z rozhodujúcich parametrov automobilov, ktorým sa riadi záujemca pri kúpe automobilu, je výkon motora. So zdvihovým objemom rastie výkon, zároveň však aj cena. Čím je výkon motora vyšší, tým automobil viac stojí. Výkon sa však dá „kúpiť“ aj inak, napríklad úpravou motora, ktorou sa zvýši výkon. Robia tak najmä špecializovaní úpravcovia. Jedného z nich, z firmy P-BOX Štefana Nagy Csomora, sme požiadali o rozhovor.

* Súčasné vznetové i zážihové motory disponujú už dostatočným výkonom i krútiacim momentom. Prečo je dopyt po ďalšom zvyšovaní výkonu?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V súčasnosti, keď výrobcovia automobilov s motorom 1,9 TDI čerpadlo-dýza dosahujú výkon 150 koní a krútiaci moment 310 Nm, na prvý pohľad sa táto otázka vidí skutočne opodstatnená. No ak si po 10-minútovej montáži zariadenia napríklad P-BOX sadnete do toho istého auta, budete mať celkom iný pohľad na zvyšovanie výkonu. Veď 180 koní a 370 Nm sú hodnoty, ktoré vzbudzujú rešpekt, vozidlu dávajú neuveriteľné dynamické vlastnosti a uspokoja aj toho najnáročnejšieho motoristu za cenu, ktorá je neporovnateľná s cenou 180-koňového sériového vozidla. Máme overené, že až okolo 15-20 % zákazníkov chce dostať z motora maximum, zvyšných 80-85 % chce mať rezervu v motore, ktorá je neoceniteľná pri zle odhadnutom predbiehaní, kde zlomok sekundy môže mať hodnotu života. No a v tomto ponímaní je jedno, či sa zvyšuje výkon 60- alebo 200-koňového motora.

SkryťVypnúť reklamu

* Je jednoduchšie zvýšiť výkon zážihového alebo vznetového motora?

Jednoduchosť montáže prídavnej elektroniky P-BOX predurčuje, že je jedno, či zvyšujeme výkon benzínového, či dieselového motora. Spoľahlivosť a kvalita zariadenia závisí vždy od výrobcu, čo v našom prípade znamená certifikát ISO 9001 a TUV certifikáty jednotlivých motorov.

* Je viac spôsobov úprav výkonov vznetových motorov. Mohli by ste ich stručne charakterizovať?

Najbežnejšie dva spôsoby zvyšovania výkonu je tzv. Chip-tuning, kde ide o zásah do riadiacej jednotky preprogramovaním jej parametrov, alebo tuning pomocou prídavnej elektroniky, kde všetky parametre riadiacej jednotky zostávajú pôvodné, prídavná elektronika je zapojená pomocou sé-riových konektorov medzi riadiacu a vstrekovaciu jednotku a tak koriguje komunikáciu týchto dvoch jednotiek. Montáž tohto zariadenia trvá v závislosti od typu vozidla 5 až 15 minút. Nadvýkon sa dá vypínať, resp. prepínať medzi sériovým a zvýšeným výkonom aj počas jazdy a produkty majú vysokú variabilitu v tom, že po predaji vozidla sa dajú použiť v motoroch s kompatibilným vstrekovaním.

SkryťVypnúť reklamu

* Čo taká úprava výkonu vznetového motora stojí?

Závisí to od značky auta a typu vstrekovania. Cena zariadenia, ktoré som spomínal ako druhé, sa pohybuje približne od 20 000 do 32 000 korún bez DPH.

* Neznížia spomínané úpravy životnosť motorov?

Samozrejme na trhu je množstvo firiem, ktoré ponúkajú tuning motorov a v niektorých prípadoch aj nasľubovaním často ireálnych či nebezpečných efektov. Vo všeobecnosti každý motor má v sebe určitú rezervu, ktorá sa najmä v prípade preplňovaných dieselových motorov nesmie prekročiť, pretože znamená bezpečný nárast výkonu a krútiaceho momentu od 15 do 25 % v závislosti od typu motora.

* Ako je to so spotrebou, prípadne dymivosťou upravených motorov?

Ak sa pred i po montáži dodrží rovnaký štýl jazdy, potom aj po montáži zariadenia spotreba ostáva približne zachovaná. Alebo v situáciách, kedy sa nadvýkon využíva pri predbiehaní či keď to situácia vyžaduje, tak spotreba sa prakticky nezmení, ba dokonca v niektorých prípadoch mierne klesne. Samozrejme pri športovom štýle jazdy sa spotreba logicky zvýši cca od 2 do 6 až 7 decilitrov na sto kilometrov v závislosti od typu vozidla. Upravené dieselové motory musia zároveň spĺňať emisné normy.

SkryťVypnúť reklamu

* Je viac firiem, ktoré ponúkajú tuning motorov. Podľa čoho by si prípadní záujemcovia mali vyberať?

Mali by si overiť či získať referenciu o firme, o certifikátoch alebo poisteniach vzťahujúcich sa na danú činnosť alebo informácie o produktoch, ktoré tuningové firmy dodávajú, čo dnes vo svete internetu je dostupné takmer každému. Seriózna firma umožní zákazníkovi test produktu vo vlastnom vozidle. (gold)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 257
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 060
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 261
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 665
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 077
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 875
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 572
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 344
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu