
Riziko nehody pri jazde na zimných pneumatikách môže byť v porovnaní s jazdou na letných až šestkrát menšie. Zimné pneumatiky majú na snehu o osemdesiat percent lepší záber a môžu mať až o polovicu kratšiu brzdnú dráhu.
O zimných pneumatikách hovorí MILAN ČERNÁK z Národného automotoklubu Slovenskej republiky.
Kedy je optimálny čas na výmenu pneumatík? Ak sa vymenia už teraz a ešte sa oteplí, nebude sa zimná pneumatika na teplej ceste príliš odierať?
„Môže sa stať, že sa bude odierať trochu viac, ale za bezpečnosť to stojí. Ja vymieňam pneumatiky v októbri. Cez deň teploty stúpajú nad desať stupňov, ale rána bývajú chladnejšie. Keď sa teraz napríklad ráno zráža na ceste vlhkosť, vozovka je šmykľavá. Letné pneumatiky sú tvrdšie, skôr sa šmyknú. Zimné sú mäkšie a v takomto počasí majú lepšiu priľnavosť. Bezpečnosť a cena vozidla sú predsa len dôležitejšie ako mierne zvýšenie oderu pneumatík.“
Na trhu sú aj protektorované zimné pneumatiky. Oplatí sa ich kupovať?
„Radšej nie. Protektorovaná pneumatika býva relatívne dobrá zvyčajne rok-dva, ale keď tie pneumatiky cez leto stoja, môže sa uvoľniť kordu. Protektory sú síce lacnejšie, ale nikdy sa nedá vylúčiť, že pri zaberaní kolesa sa behúň pneumatiky neodtrhne od kordu. Radšej by som kupoval nové zimné pneumatiky na splátky ako lacnejšie protektorované v hotovosti.“
Nie je možné využiť protektorované ani na nápravu, ktorá nie je poháňaná?
„Pre staré škodovky protektory vôbec neodporúčam, pretože na prednej náprave by mali byť nové zimné pneumatiky. Lenže staré škodovky majú poháňanú zadnú nápravu, takže ani tam netreba protektory dávať. Na vozidlá s predným náhonom by sa eventuálne dali protektory použiť na zadnú nápravu, ale tiež by som sa na to nespoliehal. Ak je dobre urobený protektor, nič by nemalo hroziť, ale predsa len – sú to jazdené pneumatiky, môže povoliť kord, vulkanizácia. Jednoducho to nie je stopercentná pneumatika.“
Veľa ľudí si pri kupovaní pneumatík zaobstará aj ďalšie disky, čiže na jeseň a na jar vymenia celé kolesá. Niektorí vodiči sú presvedčení, že pri sťahovaní a naťahovaní pneumatík z disku sa pneumatiky poškodzujú. Je to pravda?
„Ak to motoristovi finančne vyjde, je lepšie, keď si kúpi ďalšie disky a zimné pneumatiky má na nich natiahnuté, aj keď sú v lete odložené v garáži. Keď treba pneumatiky vymeniť, nemusí ani čakať na voľný termín v servise. Len čo motorista zistí, že teplota klesne pod 7 stupňov Celzia, kolesá si môže vymeniť sám. Ak ďalšie disky motorista nemá, nič by sa nemalo stať, pneumatika vydrží niekoľko výmen. Občas sa stane, že pri častej výmene bezdušových pneumatík sa poškodí ráfik a prestane tesniť, inak by nemal byť problém. Pri pneumatikách s dušou nie je žiadny problém.“
Na trhu je aj zopár typov univerzálnych pneumatík, ktoré by mali byť dobré aj vlete, aj v zime. Neoplatí sa viac tento typ?
„Univerzálne sú len dezénom. Zmes, z ktorej sú vyrobené, nie je ani letná, ani zimná. Do mínus dva, možno do mínus päť stupňov sú relatívne spoľahlivé. Keď sa používajú v lete, rýchlejšie sa opotrebúvajú. Nenároční jazdci, ktorí jazdia pomalšie, neakcelerujú často, ich jazda si nevyžaduje prudké pohyby volantom, by ich mohli použiť aj v zime. Ale bežne jazdiacim alebo tým, ktorí sa občas potrebujú ponáhľať, by som ich na zimu neodporúčal.“
Pretekárske tímy jazdiace rallye namontujú na pretekoch na zasnežených cestách na pretekárske autá užšie pneumatiky ako na suchých cestách. Teoreticky by sa mohlo zdať, že širšie majú na snehu lepší záber. Prečo pretekári jazdia na snehu na užších?
„Širšia pneumatika má väčšiu plochu, ale menší tlak. Užšie pneumatiky viac tlačia do snehu, skôr sa spod nich sneh vytlačí a skôr sa pneumatika dostane na tvrdší povrch. Ale na autá jazdiace po uliciach treba dávať také pneumatiky, aké určuje výrobca, netreba špekulovať s rozmermi.“
Na trhu je veľké množstvo pneumatík. Ako si vybrať tie správne?
„To je problém. Ceny zahraničných sú zvyčajne vyššie, hoci v akciách sa ceny zahraničných približujú našim. A nejeden vodič sa poteší, že má svetovú značku za slušnú cenu. Ja som však patriot, naše pneumatiky sú spoľahlivé a v našich podmienkach osvedčené. Som s nimi spokojný.“