Predstavte si, že idete po meste a pred jedným obchodom zbadáte rad ľudí. Čo urobíte? Japonci to vezmú pozitívne. Hneď si začnú predstavovať, že tam majú nejaký zaujímavý tovar, ak je to reštaurácia, že ponúkajú niečo veľmi chutné, a okamžite sa k radu pripoja. Niektorí bez toho, že by presnejšie vedeli, na čo sa vlastne čaká.
Túto zákonitosť dokážu šikovne využiť japonskí podnikatelia. V deň otvorenia nového obchodíka si najmú zopár študentov, dobre im zaplatia, a ich úlohou je iba stáť v rade, aby upútali pozornosť zákazníkov. Je to síce obohraná stratégia, ale spoľahlivo funguje.
Slováci majú k vytváraniu radov trochu iný vzťah. Mnohí, zvlášť starší ľudia, mi na otázku z úvodu odpovedali, že by rad ignorovali. Možno aj preto, že rad pred obchodom pripomína Slovákom časy nedávno minulé, keď sa čakalo na ovocie či na chlieb, a na veľa iných vecí nepomohlo ani čakať.
Na rozdiel od Slovákov, Japonci majú radi dlhé rady. Pravdepodobne to vyplýva z ázijskej mentality. Všetko robíme kolektívne. Názor väčšiny považujeme za správny názor, ľahko sa dáme zlákať davom. V Japonsku napríklad existuje zamestnanie, úplne seriózna profesia, nazývaná smejo. Je to človek, ktorého si najímajú televízne štúdiá na nakrúcanie situačných komédií. Skupinu takýchto smejov usadia do prvého radu, aby ich hlas dobre zachytávali mikrofóny. Talentovaní smejovia sú žiadaní a trávia v nahrávacích štúdiách každý deň. No a ostatní diváci sa pripoja, aj keď občas nie je na čom smiať sa.
Môj japonský kamarát bol so ženou na výlete v strednej Číne. Kráčali kdesi na vidieku, keď sa odrazu žena zastavila, prstom ukázala na zem a povedala: Pozri! Objavila zvláštny druh hmyzu, takého chrobáka v Japonsku nevideli. A ako ho tam ohnutí k zemi chvíľu pozorovali, za chrbtom čosi pocítili. Keď sa obzreli, uvideli hlúčik miestnych zvedavcov.
Kamarát mi tú historku z Číny rozprával a náramne sa zabával. Asi si neuvedomil, že to isté by sa stalo v Japonsku! Táto naša črta však svedčí aj o jednej pozitívnej vlastnosti. Sme trpezliví. Keby sme neboli, ťažko by sme vystáli hodinový rad na obľúbenú atrakciu v tokijskom Disneylande. Alebo dlhý rad v mrazivom počasí pred vchodom do obľúbenej reštaurácie na rezancovú polievku. Mimochodom, novinové články upozorňujúce na otvorenie novej reštaurácie nájdete zákonite pod titulkom s informáciou, že sa tam vytvárajú dlhé rady. Rad dáva každej novinke punc atraktívnosti. Budete in, ak sa do radu postavíte. Asi tomu nebudete veriť, ale práve toto nás láka. Možno tá reštaurácia napokon vôbec nie je dobrá, polievku pravdepodobne zjeme v tlačenici pri stole za desať minút, ale my sa môžeme pochváliť, že sme na ňu trpezlivo vystáli dlhočizný rad.
MASAHIKO