
Prvé zahraničné turné s Mariinským divadlom absolvovala Anastázia Voločkovová v roku 1995 v New Yorku na scéne Metropolitan-Opery. Jej vystúpenie zhodnotil New York Post: Voločkovová je výrečná a blýskavá. Je baletkou s bezhraničnými možnosťami.“ V máji 2000 začala Voločkovová pracovať na scéne Kráľovskej Albert Hall v Londýne. V Spiacej krásavici tancovala vílu Karabos. Aj britské médiá z nej boli nadšené, The Mail on Sundey napísal: „Voločkovová dokáže precítiť všetky scénické nuansy, je štýlová, neobyčajne ohybná. Všetky svoje umelecké plusy dokáže na scéne suverénne prezentovať.“
Ruská baletka Anastázia Voločkovová, sólistka Veľkého divadla v Moskve, dostala v polovici septembra výpoveď. Vedenie divadla ju odôvodnilo tým, že baletka odmietla podpísať pracovnú zmluvu na dobu určitú. Problémom bola aj jej postava – Voločkovová (172/52) je vraj príliš ťažká a príliš vysoká na to, aby ju partneri dvíhali nad hlavu.
Keď mala Anastázia sedem rokov, pedagógovia jej nedávali veľké šance, že sa raz bude môcť baletom živiť. To, že to dotiahla na primabalerínu prvej ruskej scény, je výsledkom jej tvrdohlavosti a ambicióznosti.
„Plisecká vo svojej knihe píše, že ju kvôli výške takmer neprijali do baletnej školy. Aj moji pedagógovia ma odpisovali pre fyzické parametre. Našťastie, dali mi šancu. A ja som sa jej chopila pevne – školu som ukončila na výbornú a už predtým ma prijali do Mariinského divadla,“ hovorí Voločkovová.
V Petrohrade debutovala v apríli 1994. Jej prvá úloha – Odetta v Labuťom jazere – bola zároveň jej záverečnou skúškou na Akadémii. V Mariinskom divadle neskôr obsadzovala hlavné úlohy v takmer všetkých baletoch klasického repertoáru.
V roku 1998 prišlo s ponukou Veľké divadlo. Voločkovová dostala rolu kráľovnej labute v novej, originálnej verzii Labutieho jazera. V máji 2000 získala Zlatého leva ako najtalentovanejšia balerína Európy. V „Boľšom teatre“ začala byť stálicou, roly v baletných klasikách ju však pomaly prestávali uspokojovať. Svoj repertoár začala rozširovať o baletné koncerty – s nimi precestovala Petrohrad, Paríž, Londýn, Atény, Göteborg. Všade s obdivnými kritikami.
Dávala si pozor
„Balet bol odjakživa elitárnou záležitosťou, nikdy sa z neho nestane masové konzumné umenie. Divák, ktorý prichádza na predstavenie, musí byť duchovne pripravený. A čo moja popularita? Dávam si pozor, aby som sa príliš často neobjavovala na televíznych obrazovkách. Tancovať môžem všade, ale vždy je dobré, ak vás je predsa len niekde málo. O to viac potom po vás zatúžia,“ povedala kedysi Voločkovová. Pravdou je, že len za posledné štyri mesiace ju denník Izvestija na svojej internetovej stránke pozval trikrát na chat s čitateľmi. V televíznych programoch sa objavuje rovnako často ako režisér Nikita Michalkov, violončelista Mstislav Rostropovič alebo speváčka Alla Pugačevová.
Vlani v Rusku nakrúcala televízny seriál Kronika lásky a smrti, romantický príbeh cára Alexandra II. a kňažnej Jekateriny Dolgorukej. Na film sa chce úplne preorientovať po tridsiatke, keď skončí s baletom. Ten považuje za veľmi tvrdú rehoľu. O to radšej má chvíle s priateľmi v nočných baroch, diskotéky, karaoke, biliard. Neodpustí si ani obľúbený horúci koňak so škoricou a medom. A už vôbec si svoj život nevie predstaviť bez zmrzliny – nikdy však nezabudne dodať: iba nízkokalorickej.
52 kg je problém
Malá sebadisciplína v stravovaní a 52 kg telesnej váhy sa v septembri ukazovalo ako hlavné príčiny prepustenia Voločkovovej z Veľkého divadla. „Voločkovovej postava je bez debaty závažný problém,“ povedal riaditeľ divadla Anatolij Iksanov. „Klasický balet je plný duetov so zdvihmi. Baletní umelci nemajú kondíciu na to, aby dvíhali takú váhu. Nepovažujem za morálne nútiť ich k tomu.“
Valentina Gorská, choreografka, reagovala na „ideálne miery“ primabaleríny v týždenníku Argumenty a fakty: „V balete neexistuje ideálna výška ani ideálna hmotnosť. Môžeme len hovoriť o parametroch, ktoré baletkám odporúčame. Želateľná hmotnosť sa odvíja od formulky: telesná výška mínus 115. Nie každej baletke sa do nej podarí zmestiť. Vždy je však lepšie, že čím je baletka vyššia, tým by mala menej vážiť. Jej partnerovi sa potom na scéne pracuje príjemnejšie.“
Do debaty sa zapojila aj prepustená baletka: „V rôznych článkoch mi pridávajú centimetre navyše. Najprv päť, teraz dokonca dvanásť. Ľudia by si mali uvedomiť, že váha ani výška nie sú tým, čo robí baletku veľkou.“
Administratívna záležitosť
Po rozhodnutí divadla začali silnieť hlasy ľudí, ktorí Voločkovovej vyčítali prehnané sebavedomie, neústupčivosť a neschopnosť robiť kompromisy, ktoré sú v tvorivej umeleckej práci neraz nevyhnutné. Anastázia vraj partnerov preto striedala tak často, že to s ňou nemohli vydržať.
Veľké divadlo však odmieta, že sa chcelo Voločkovovej zbaviť. Predseda výkonného výboru Kuratória Veľkého divadla Aleksandr Gafin označil prepustenie baletky za čiste administratívnu záležitosť. S tancom ani profesionálnym vzťahom k povinnostiam vraj vôbec nesúvisí. Veľké divadlo pred dvoma rokmi vypracovalo novú stratégiu financovania, rozhodlo sa previesť všetkých spolupracovníkov divadla z trvalých pracovných postov na zmluvné dohody. Voločkovovej sa končil kontrakt, vedenie jej ponúklo podpísať nový – avšak len na šesť mesiacov. Rovnaké zmluvy má väčšina umelcov baletu. Gafin tvrdí, že Anastázia zmluvu odmietla, žiadala vraj bližšie nešpecifikované špeciálne podmienky.
Do sporu sa zaplietlo aj ruské ministerstvo práce. Jeho posledným rozhodnutím zatiaľ je, že prepustenie primabaleríny bolo nezákonné. Lenže Anastázia sa odmieta vrátiť do divadla, kde s ňou nedôstojne zaobchádzajú. ĽUDO POMICHAL
FOTO – TASR/AFP, ČTK/AP
Parametre ruských primabalerín
Od začiatku 90-tych rokov sa v Rusku začali meniť baletné štandardy. Prvou sólistkou s telesnou výškou viac ako 170 cm bola Uľjana Lopatkinová, tiež odchovankyňa petrohradského Mariinského divadla. Praktiky, keď z baletných škôl posielali domov príliš vysoké a fyzicky vyspelé študentky, sa skončili. Zato sa však objavili ohraničenia pre príliš nízke baletky.
Kým choreografka Gorská uvádza pravidlo pre váhu – výška mínus 115, niektorí odborníci stále „odľahčujú“ baletky podľa rovnice telesná výška mínus 120.
Akú výšku a váhu majú niektoré mená z ruskej baletnej elity?
Maja Plisecká: | 167 cm | od 49 do 58 kg |
Svetlana Zacharovová: | 168 cm | 48 kg |
Anastázia Voločkovová: | 172 cm | 52 kg |
Uľjana Lopatkinová: | 175 cm | 52 kg |
Sólisti, ktorí museli odísť
Prípad Voločkovová nie je v histórii ruského baletu prvým, keď sa umelec stal pre šéfa nepohodlným či neprijateľným. Často boli príčinou medziľudské vzťahy – o profesionálnej úrovni tých, ktorých sa prepustenie týkalo, nemohlo byť pochybností.
Prepustení boli aj:
Aleksandr Godunov – uvoľnil ho Michail Baryšnikov, v tom čase na
poste umeleckého šéfa Amerického baletného divadla
Michail Baryšnikov – uvoľnilo ho vedenie Amerického baletného divadla
Rudolf Nurejev – uvoľnilo ho vedenie Parížskej opery