
Wolf Prix na prednáške v kinosále Slovenskej národnej galérie v Bratislave. FOTO SME - PAVOL MAJER
Vysoká štíhla postava, v ľavej ruke notebook, v pravej cigara, na tvári úsmev a v očiach únava po dlhom lete. „Prednášku v Bratislave som sľúbil a niektoré sľuby treba dodržať,“ povedal jeden z najvplyvnejších architektov súčasnosti WOLF PRIX. „Stačí mi len jedna káva. Dvojitá.“
Jeho prednáška do posledného miesta zaplnila inokedy poloprázdnu kinosálu Slovenskej národnej galérie. Hovoril o architektúre ako posolstve a experimente, o tom, že premostenie Slovenskej národnej galérie v Bratislave je skvelé a netreba ho zlikvidovať. A tiež, že najlepšia architektúra z jeho kancelárie Coop Himmelb(l)au je vždy tá, ktorá ešte len príde.
To najlepšie ešte len príde?
„Spomínanie na minulosť je mrhaním času.“
Nemôže rekapitulácia minulosti poslúžiť ako korekcia chýb?
„Poučenia nosím v hlave a v počítači.“
Ktorú stavbu z vašej kancelárie považujete za najvydarenejšiu?
„To nechávam na druhých. Ale ak predsa chcete - tak som spokojný s projektom Akadémie výtvarného umenia v Mníchove, ktorý sa práve realizuje.“
Vždy ste chceli byť architektom?
„Pokiaľ sa pamätám, vždy. Nemal som na výber. Otec bol architekt a už od mala som sa mu tmolil pri nohaviciach s ceruzkou v ruke.“
Hovorí sa, že architektúra je umením pre všetkých. Aká je zodpovednosť autora?
„Architektúru tvoria odborníci. Tým chcem povedať, že im treba dôverovať.“
Už vyše tridsať rokov spolupracujete s kolegom Helmutom Swiscinskim. Je dobré, ak architekti spolu robia tak dlho?
„Áno, to vyzerá na dlhú kariéru. Ale čím sú architekti starší, tým sú lepší, architektúra je najmä o skúsenostiach. Skúsenosti znamenajú lepšiu orientáciu.“
Platí to aj pre Coop Himmelblau?
„Určite.“
Vraj by ste chceli pracovať pre Bratislavu. Je to pravda?
„Je. Bratislava sa stáva čoraz dôležitejšou.“
Čím?
„Je zaujímavá aj z pohľadu Viedne. Skôr či neskôr sa pripojí k veľkému urbanistickému priestoru s Viedňou. Praha a Budapešť zápolia s Viedňou o stredoeurópske mesto. Jediná šanca Viedne je v spojení s Bratislavou.“
Postavíte čosi aj v Bratislave?
„Niečo sa začína črtať.“
Čo to bude?
„Je to v štádiu konzultácií.“
Na Slovensku, a najmä v Bratislave, sa veľa hovorí o prestavbe Slovenskej národnej galérie. Čo si o tom myslíte?
„Vidím v tom kvalitnú architektúru, ktorá je taká dobrá ako podobné stavby od Marcela Breuera.“
Ale premostenie sa v Bratislave považuje za veľmi sporné, netreba s ním niečo urobiť?
„Zbúrať premostenie? Prečo? Bola by to hlúposť.“
Čo si myslíte o súčasnej architektúre? Naozaj je v nej všetko možné?
„Experiment musí mať zmysel. Architektúre majú ľudia rozumieť a cítiť sa v nej príjemne.“
Coop Himmelb(l)au - architektonická kancelária, ktorú roku 1968 vo Viedni založili Rakúšan Wolf Prix (1942) a Poliak Helmut Swiczinsky (1944). Svoje štúdiá majú aj v Los Angeles a v mexickej Guadalajare. Do dejín modernej architektúry vstúpili ako jedni z najvýraznejších predstaviteľov dekonštruktivistickej architektúry. Ich projekty (múzeá, administratívne budovy, výstavné expozície, kultúrne stavby) možno nájsť od Spojených štátov cez Európu až po Egypt. Získali viacero prestížnych ocenení.
Wolf Prix je profesorom na Vysokej škole užitých umení vo Viedni a hosťuje na mnohých univerzitách v Spojených štátoch.