Carverova poézia bez nádeje a zúfalstva

„Vy neviete, čo je to láska,“ hovorí na jednom čítaní Charles Bukowski svojmu o osemnásť rokov mladšiemu básnickému kolegovi RAYMONDOVI CARVEROVI, ktorému v týchto dňoch v pražskom vydavateľstve Argo vyšla kniha Ultramarín (preklad Eva Klimentová). ...


FOTO – MARION ETTLINGER



„Vy neviete, čo je to láska,“ hovorí na jednom čítaní Charles Bukowski svojmu o osemnásť rokov mladšiemu básnickému kolegovi RAYMONDOVI CARVEROVI, ktorému v týchto dňoch v pražskom vydavateľstve Argo vyšla kniha Ultramarín (preklad Eva Klimentová). Ten rozhovor s Bukowským prepíše do básne a báseň neskôr, v roku 1982 zaradí do zbierky Plamene. Spomenuté stretnutie bolo niekde na univerzite v Kalifornii, v polovici sedemdesiatych rokov, Bukowského hviezda vtedy prudko stúpala hore, dostával tisíc dolárov za jedno čítanie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Sú to vôbec básne?

Ale ani Carver nebol neznámy: od roku 1970 je laureátom ceny Národnej umeleckej nadácie určenej objavom literárnej sezóny a je uznávaným a žiadaným poviedkarom. V rokoch 1974-1975 je hosťujúcim lektorom na univerzite v kalifornskej Santa Barbare, ale v decembri musí z univerzity odísť. Ničí ho ťažký alkoholizmus a rodinné problémy. Bukowského veta z úvodu bola asi oprávnená. Bukowski vraj vtedy Carvera opil tak, že ten skončil pod stolom.

Tento príbeh zo života Raymonda Carvera sa niekomu môže zdať ako nedôležitý a trápny, ale z takýchto príbehov sa vlastne skladá celé básnikovo dielo. Sú to vôbec básne? Mnohí kritici ich tak nechceli nazývať a mali svojím spôsobom pravdu, pretože Carver mnohé z nich rozpísal ako poviedky. Snáď básne v próze, ale pomenovanie nie je podstatné. Dôležité je, že ich autor krátko pred smrťou (zomrel na rakovinu ako päťdesiatročný v roku 1980) si v jednom rozhovore prial, aby na jeho náhrobku bol prostý titul: básnik.

SkryťVypnúť reklamu

Nový Hemingway?

Carver bol vtedy na vrchole svojej poviedkarskej slávy. Považovali ho za nového Hemingwaya. Pôvodom proletár (americký výraz však je „nižšia stredná vrstva“!) musel zostať autodidaktom a absolvovať drsnú školu života. V próze (a podobne v poézii) sa presadil výrazovou zovretosťou, lakonickosťou a náznakovosťou svojich príbehov. Zaujal tiež postavami svojich príbehov, často sú to „nezaujímavé man-želské páry z nižšej strednej vrstvy, muži bez zamestnania, alkoholici a iní stroskotanci“. Ak porovnáme týchto fiktívnych i skutočných „hrdinov“ a ich príbehy s životným príbehom autora, ľahko zistíme podobnosť.

Carver sa vo svojich básňach často vracia do detstva a tiež k otcovi, ktorý „chcel byť celý život drsniak“. Prezerá si otcovu fotografiu a vidí alkoholika. „Ale oči ho prozrazují, i ruce, / které ochable nabízejí mrtvé okouny na šňůře / a flašku piva. Táto, mám tě rád, / ale jak ti můžu poděkovat, když taky neznám míru / a ani nevím, kde berou ryby?“

SkryťVypnúť reklamu

„Podivný realista“

Dikcia a syntax upozorňujú na amerických modernistov, u ktorých sa Carver učil, predovšetkým W. C. Williamsa a Allena Ginsberga. Ale Carver modernistom v podstate nikdy nebol, nemal potrebu sústavného experimentovania a formálnych premien. Josef Jařab v doslove k poviedkovému výberu Katedrála veľmi vhodne Carvera prirovnáva k americkému maliarovi Edwardovi Hooperovi. Avšak s tou výhradou, že ani jeden z nich nie je modernistom. Skôr je to „podivný realizmus“, teda niečo zo smetiska umeleckých dejín 20. storočia, niečo, čo bolo avantgardistami stokrát pochované a stokrát vstalo z mŕtvych.

Poetka Tess Gallagherová, desať rokov Carverova družka a nakoniec i jeho žena, v predhovore ku knihe hovorí o priezračnosti a jasnosti básní svojho muža. Odzrkadľovali fyzický i duševný fundament autora a ich úprimnosť odzbrojovala. Carver nikdy „neantikvárči“, nepoužíva zastarané slová. Experimentuje len v logike svojho autobiografického diela, samoúčelne nikdy. Smrť je v ňom všadeprítomná (desaťročný boj s rakovinou!), ale nie dominantná.

SkryťVypnúť reklamu

„Bez nádeje a bez zúfalstva,“ znie motto predhovoru Tess Gallagherovej.

Autor: JIŘÍ OLIČ (Autor je básnik a publicista)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  4. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  6. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  2. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  3. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  4. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  5. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  6. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  7. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  8. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 295
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 743
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 212
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 602
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 389
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 151
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 774
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 558
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu