Kto má slabosť na Taliansko, dojme ho Roberto s dreveným nosom

Pinocchio (Pinocchio) o Taliansko/USA 2002, 108 minút o Réžia: Roberto Benigni, scénar: Vincenzo Cerami, Roberto Benigni o Hrajú: Roberto Benigni, Nicoletta Braschi, Carlo Giuffe, Kim Rossi Stuart, Peppe Barra, Max Cavallari o Premiéra v SR: zajtra


Roberto Benigni je pravdepodobne najznámejší Talian na svete – za to vďačí predovšetkým svojim prudkým skokom pri búrlivom preberaní Oscara pred štyrmi rokmi, keď preletel ponad celé rady sedadiel. Jeho film Život je krásny získal Oscara v kategórii najlepší herecký výkon. FOTO – IMDB


Že je klasické dielo kaviarenského povaľača Carla Collodiho z roku 1881 nesmrteľné, preukázal aj Steven Spielberg v A. I. Tu dieťa – robot, ktorý vznikne v ďalekej budúcnosti, uverí rozprávke o Pinocchiovi a túži po tom, že raz, tak ako bábka vystrúhaná z dreva, aj on, vystružlikané dieťa – robot, stretne dobrú vílu, ktorá ho zmení na skutočného ľudského chlapčeka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Z Talianska – krajiny lúčnej zelene, mliečnej beloby a paradajkovej červene – k nám prichádza nový Pinocchio, ktorý zaobchádza s rozprávkovým delikventom z dreva ako s národnou relikviou, s vynoveným, takmer štátnym symbolom.

S rozpočtom 45 miliónov eur je to doteraz najdrahšia filmová produkcia, aká kedy v Taliansku vznikla. Nešetrilo sa na nákladoch a vo všetkých úlohách sú len talianski herci.

Meno Pinocchio je tu odvodené od píniového dreva – píniami sa v Taliansku vysádzajú aleje. Adaptácia Roberta Benigniho sa pritom drží originálu vernejšie než všetky doterajšie adaptácie. A hrdinu ku koncu nezhltne veľryba, ako roku 1941 u Walta Disneyho, ale žralok – predsa len realistickejší v talianskych vodách. U Roberta Benigniho ide Pinocchio znovu do väzenia, v inej scéne ho za splnu mesiaca zasa obesia na strom. Väčšina predchádzajúcich verzií tieto drastickejšie výchovné ponaučenia z príbehu vypúšťala.

SkryťVypnúť reklamu

Ale predovšetkým tu vidíme, ako by sme si mali predstavovať najtalianskejšie zo všetkých detí: už nie v krátkych nohaviciach v klobúku s perami ako u Disneyho, ani ako bábiku mechanicky klikajúcu pri každom pohybe ako v japonskom kreslenom seriáli v sedemdesiatych rokoch.

Ale v duchu ďalšieho talianskeho vynálezu – commedia dell‘arte – ako klauna v kostýme harlekýna, a s tvárou a charizmou Roberta Benigniho, ktorého už Federico Fellini s láskou volal Pinocchietto. Kedysi mal byť Pinocchio práve Felliniho projekt, spolu s Benignim. Mali ho robiť po Hlase mesiaca z roku 1990. Že sa to napokon podarilo Benignimu samému – ako hlavnému predstaviteľovi, režisérovi aj autorovi scenára, len s podporou svojej manželky Nicholetty Braschi v úlohe ako dobrej víly tak aj producentky – je čosi ako splnený sen. A to je vlastne na tom filme to hlavné.

SkryťVypnúť reklamu

Maskéri a technici sa tu mohli vyblázniť do vôle. Aj herci sa pri každej scéne očividne bavili výborne. Päťdesiatročný Roberto Benigni tu bez námahy vhupol do úlohy chlapca, pobieha, poskakuje celý filmom, ako keby nikdy nebol býval niečím iným ako veľkým dieťaťom. Je to presne ten neposedník, akým drevený Pinocchio túžil, ale nikdy nemohol byť. Vedomé rozhodnutie hrať drevenú bábku od začiatku ako človeka je kontrapunktom k tragickej istote, že človekom nie je.

Roberto Benigni je možno prvým hercom, ktorému by sme nemali za zlé, keby bol trošku drevenejší.

Prečo vlastne chce jeho bábka byť človekom, to režisér celkom jasne ukázať nevie. Naivne ho sleduje kapitolu za kapitolou, a totálne sa míňa s Collodiho strohým didaktickým duchom knihy. Ak šlo Carlovi Collodimu o to, ako čím skôr skrotiť dieťa na disciplinovaného občana, Roberto Benigni sentimentálne sníva o stratenom detstve. V konečnom dôsledku to ani nie je film pre deti. Napokon, všetky deti tu hrajú dospelí.

SkryťVypnúť reklamu

V podstate je na tom režisér podobne ako jeho postava: namiesto, aby kráčal po rovnej ceste, zabudne sa v krajine hrátok. Či mu pritom tiež narástli somárske uši, to sa nedozvieme.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 067
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 407
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 171
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 537
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 507
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 248
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 074
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 890
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu