
FOTO – ROLLING STONE
Soft Cell sa rozpadli v roku 1984 pre Almondovu lásku k drogám. Jeho závislosť pokračovala nasledujúcich dvanásť rokov. Až keď ho dvaja díleri vyhodili zo šiesteho poschodia, doničený Almond sa rozhodol navždy skoncovať s tvrdými omamnými látkami.
Medzitým sa na svojich sólových albumoch zaoberal kabaretom v Las Vegas, francúzskym šansónom, glam rockom alebo exotickým popom. Jeho verzia šlágru Somethings Gotten Hold Of My Heart, ktorú naspieval spolu s Geneom Pitneyom, sa v roku 1989 dostala na prvé miesto britského rebríčka.
Za svojím aktuálnym ruským projektom letel do Petrohradu naspievať romantické ruské ľudové skladby. Obklopený domácimi hudobníkmi nahral podľa britskej tlače svoj najambicióznejší projekt – album Heart On Snow. „Rusko som prvýkrát navštívil začiatkom deväťdesiatych rokov. Moji fanúšikovia mi do rúk strkali kazety s ruskými pesničkami. Aj keď som nerozumel, o čom sú, vášeň a emócie cezo mňa prešli. Keď mi preložili texty, pochopil som, čím všetkým museli prejsť títo skladatelia, a to ma hlboko zasiahlo. Už vtedy som vedel, že jedného dňa ich nahrám,“ povedal pre BBC.
Podobne ako rokenrolový album Paula McCartneyho z roku 1988, aj Almondova nahrávka mala byť určená iba pre ruských fanúšikov. Ruský producent Miša Kucherenko pôvodne chcel, aby Almond nahral pesničky len za sprievodu klavíra.
Počas nahrávania začalo na projekte participovať čoraz viac hudobníkov. Jedným z nich je aj ruská speváčka Ljudmila Zykina, ktorá spievala v minulosti pre Nikitu Chruščova alebo súčasného prezidenta Vladimira Putina. Niektoré zo skladieb dokonca sprevádzal aj veľký orchester.
Bývalá hviezda, ktorá v nasledujúcej dekáde vydala niekoľko undergroundových projektov, si dnes vychutnáva priazeň ruských poslucháčov. „Nepozerali na mňa pomedzi prsty, že chcem robiť veľký biznis. Rešpektujú, že s ich obľúbenými skladbami sa pokúšam narábať najlepšie, ako viem.“
Almondova láska k ruskému folku ho prinútila, aby si kúpil apartmán v Moskve, stále však zostáva predovšetkým spevákom popmusic. „Pop je stále najlepším spôsobom, ako rozšíriť svoje publikum. Iróniou je, že ním veľa nepovieš,“ tvrdí Almond, ktorý paradoxne pomáhal definovať syntezátorový pop 80. rokov.
PETER BÁLIK