BRATISLAVA 12. novembra (SITA) - O nadprodukcii ocele v U.S. Steel bude v nasledujúcich dvoch dňoch v Bruseli rokovať vicepremiér pre európsku integráciu Pál Csáky. Jeho hovorca Martin Urmanič agentúre SITA povedal, že Csáky neprezradí vládne návrhy, kým nebude poznať reakciu Európskej únie. "Až po rokovaní dáme stanovisko. Sme však optimisti," konštatoval Urmanič. Zdôraznil, že Csáky bude v sídle Európskej komisie obhajovať slovenské záujmy a snažiť sa o obojstranne prijateľnú dohodu.
Nadprodukciu ocele nám komisia vytkla v monitorovacej správe začiatkom mesiaca. Minister hospodárstva Pavol Rusko chce problém riešiť vývozom nadprodukcie do tretích krajín mimo EÚ. SR v rokovaniach s EÚ súhlasilo s obmedzením rastu výroby na tri percentá nad úroveň roku 2001, kedy oceliarne vyprodukovali 4,05 mil. ton surovej ocele. V minulom roku zvýšili produkciu o osem percent na 4,392 mil. ton, tento rok by to mohlo byť až päť miliónov ton. U.S.Steel bol tiež najväčším príjemcom štátnej pomoci. Vlani jeho daňové úľavy predstavovali 2,088 mld. Sk.
O nedostatkoch z posledného hodnotenia pripravenosti pred vstupom do EÚ bude Csáky hovoriť s komisárom pre rozširovanie Günterom Verheugenom. Okrem výzvy na razantné uplatňovanie dohôd v produkcii ocele a na dodržiavanie pravidiel slobodného trhu obmedzením podpory štátu pre oceliarne, ako aj novelou zákona o obchodných reťazcoch, dostalo štyri vážne upozornenia poľnohospodárstvo. Chýba mu platobná agentúra, databáza pozemkov a zvierat a dodržiavanie hygienických štandardov EÚ v potravinárstve. Problém máme tiež s korupciou, pomalými súdmi, diskrimináciou Rómov a neprijatím antidiskriminačnej legislatívy.
Podpredseda vlády bude počas dvoch dní v Bruseli (13. - 14. novembra) rokovať aj o budovaní európskej cestnej, železničnej a vodnej siete. Do tzv. Iniciatívy rastu zaradila Európska komisia aj tri projekty, týkajúce sa Slovenska. V budúcich rokoch výrazne prispeje na prepojenie Viedne s Bratislavou po Dunaji v rámci koridoru Rýn-Mohan-Dunaj. Ďalší projekt spojí obe mestá železnicou ako súčasť trasy Paríž-Bratislava. Najviac eur pôjde na železnicu Katovice-Žilina-Nové Mesto nad Váhom. Táto trasa bude súčasťou spojenia Gdaňsk-Viedeň.