nková, ktorá pôsobí na Škole pre mimoriadne nadané deti a gymnáziu. Táto škola, ktorú navštevujú deti s IQ vysokým aspoň 130, oslavuje v týchto dňoch 10. výročie svojho vzniku.
Ako dodala Vranková pre agentúru SITA, ak si rodičia nevšimnú, že ich dieťa je nadpriemerné a dajú ho do bežnej školy, môže to spôsobiť problémy a ovplyvniť jeho ďalší vývoj. Ak sa s ním nepracuje na jeho úrovni, môže stratiť záujem o to, v čom predtým vynikal, prípadne sa z neho stane priemerný žiak. Nesprávny odhad dieťaťa môže spôsobiť aj to, že sa z neho stane zneurotizovaný žiak. "Dieťa si totiž začne uvedomovať, že má navyše, ale nepracuje tak akoby mohlo. Môžu sa uňho prejaviť aj poruchy správania," konštatovala Vranková, podľa ktorej nakoniec takéto poruchy môžu vyústiť k nežiaducim aktivitám.
Rodičia však majú často problém, že nevedia odhadnúť, či ich dieťa je nadmieru nadané. Psychologička im odporúča, aby si svoju ratolesť riadne všímali - sledovali o čo sa zaujíma, na aké témy sa pýta. Mnohé z nadpriemerných detí sú veľmi zvedavé, skoro začnú čítať a zaujímajú sa o témy, ktoré ich veku neprináležia, napríklad o otázky života a smrti. Takéto deti však často nezvládajú svoje emócie, sú príliš senzitívne. Nevedia sa prispôsobiť svojim vrstovníkom, pretože nevedia odpovedať na ich otázky. Vyhľadávajú preto spoločnosť starších detí alebo dospelých.
Samotní rodičia majú niekedy predsudky a zakazujú svojim deťom čítať v skorom veku. Povedia im, že do školy idú až za chvíľu a keď už budú vedieť čítať, tak sa tam potom budú nudiť. Vranková radí rodičom, aby sa pri pochybnostiach obrátili na pedagogicko-psychologické poradne, ktorých sieť je na Slovensku už dostatočne rozšírená. Pracujú v nich aj špecializujúci sa psychológovia, ktorí diagnostikujú intelekt dieťaťa a poradia rodičom, či ide o mimoriadne nadané dieťa. Keď sa rodičia rozhodnú, že ho dajú do alternatívnej školy, pred nástupom prejde ešte niekoľkými testami. Alternatívny spôsob vzdelávania je otvorený, takže ak sa preukáže, že dieťaťu nevyhovuje, môže prejsť do bežnej triedy, dodala Vranková.
Škola pre mimoriadne nadané deti a gymnázium vznikla pred 10 rokmi. Vyvinula sa z pôvodne len výskumného projektu a dnes prebieha alternatívny spôsob vzdelávania na 19 školách po celom Slovensku. Deti sa na škole učia od prvého ročníka anglický jazyk, informatiku, ale i predmet obohatenie. Na ňom si môžu rozšíriť vedomosti z akéhokoľvek iného predmetu. Podrobnejšie sa napríklad zaoberajú nejakými zvieratami, deti sa zaujímajú o vesmír a planéty, ale i ďalšie témy. Na prvom stupni pozostáva trieda asi z 15 žiakov a na druhom z 20 žiakov.