pracované centrálne a študenti ich budú zvládať v rovnakom čase pod externým dozorom a opravovať sa nebudú v škole. Ako na tlačovej besede informoval minister školstva Martin Fronc, výsledky externej časti nebudú zatiaľ významné pre konečné hodnotenie maturitnej skúšky. Tieto výsledky budú predovšetkým informáciou pre vysoké školy, ktoré by ich postupne mali zohľadňovať pri prijímaní uchádzačov.
V čase maturít sa okrem externej časti vyskúša aj pôsobenie nových, trojčlenných predmetových komisií. Pod ich dozorom budú v tomto školskom roku maturovať študenti Bratislavského a Žilinského kraja. V týchto komisiách budú sedieť len odborníci na danú problematiku, pričom minimálne jeden bude externista. Nové zloženie komisie by malo prispieť k väčšej objektivite hodnotenia študentov, ktorá je dnes podľa Fronca "sporná".
Nový model maturity bude platný pre všetky školy od budúceho školského roka. Maturita bude mať dve časti - internú a externú, pričom bude trvať minimálne dva a maximálne päť dní. Interná sa bude skladať tiež z dvoch zložiek, a to ústnej a písomnej. Zodpovednosť za organizáciu i realizáciu tejto časti budú mať stredné školy. Štát bude dohliadať nad priebehom externej časti maturít. Zmenou tiež je, že gymnazisti budú podľa novej koncepcie maturovať nie zo štyroch, ale piatich predmetov - slovenčiny, cudzieho jazyka, prírodovedného predmetu a dvoch voliteľných predmetov. Študenti stredných odborných škôl a učilíšť budú maturovať zo štyroch predmetov - slovenského jazyka, cudzieho jazyka a odborných predmetov. Na týchto školách sa bude klásť dôraz aj na praktické vedomosti zo študovaného odboru. Výhodou novej koncepcie by malo byť podľa ministra aj to, že študenti si vyberú z dvoch úrovní, z ktorých chcú v danom predmete maturovať.
Pri tvorbe novej koncepcie maturity, ktorá vznikla ešte v čase pôsobenia ministra Milana Ftáčnika, nekopíroval rezort školstva a Štátny pedagogický ústav žiaden príklad z inej krajiny EÚ, ale Fronc pripúšťa, že externú časť skúšky majú viaceré štáty. Minister si je vedomý, že súčasné nároky na maturantov sú vyššie ako v mnohých krajinách únie. Podľa neho je však chybou, že študenti stredných škôl nedostávajú dostatočný priestor na voľnú tvorivosť.