BRUSEL, BRATISLAVA - Európska komisia sa nespoľahne na vlády pristupujúcich krajín a sama rozbehne kampaň, ktorá má zabezpečiť dostatočnú obľúbenosť eura u obyvateľov novej Európy. Iba budúci rok na ňu venuje dva milióny eur. Väčšina ľudí, ktorých chcú osloviť, už zavedenie eura podporuje.
Komisia nebude zabezpečovať kampaň sama. Vyzvala firmy, aby jej doručili ponuky, ako sa na nej môžu podieľať a koľko za to budú chcieť. Na kampani môžu zarobiť desiatky firiem.
Britská tlač už stihla informovať, že komisia si má najať agentúru pre vzťahy s verejnosťou, ktorá bude mať na starosti komunikáciu so „špecializovanými médiami" a ďalšia firma má poskytovať „strategické rady", ako napísal spravodajský server euobserver.com. Presviedčanie sa má začať v januári 2004.
Cieľom kampane nebude iba zvýšiť popularitu jednotnej meny, ale aj vysvetľovať dôležitosť nepopulárnych opatrení, ktoré musia zavedeniu eura predchádzať. Komisia sa zrejme bojí, že by mohli vyvolať proti euru averziu. Jednou z podmienok na prijatie eura je, aby deficit štátneho rozpočtu eurochtivej krajiny nebol vyšší, ako tri percentá z celkovej výkonnosti ekonomiky. Hoci dve najväčšie ekonomiky eurozóny zatiaľ toto pravidlo beztrestne porušujú, od nových členov eurolandu sa čaká, že ho splnia.
Budúce členské krajiny sa k zavedeniu eura zaviazali už v prístupových zmluvách. Otázkou tak nie je či, ale kedy euro prijmú. Nápad komisie financovať z peňazí únie zvýšenie popularity eura pobúril euroskeptikov. Matthew McGregor, ktorý sa podieľa na britskej kampani Nie euru, pre euobserver.com povedal, že „len ukazuje, ako sa komisia obáva o mienku o eure v pristupujúcich krajinách. Jednotná mena sa ukazuje ako ťažko predajný produkt."
Národné banky pristupujúcich krajín sa naopak potešili. „Akúkoľvek pomoc, podporu a podieľanie sa na kampani zo strany európskych centrálnych orgánov privítame," reagoval hovorca Národnej banky Slovenska Igor Barát. NBS urobí vlastnú kampaň, ktorá však bude informovať, nie presviedčať. Zatiaľ sa nepripravuje, vzhľadom na predpokladané prijatie eura koncom tohto desaťročia je na to príliš skoro.
Podľa posledného prieskumu Eurobarometer sú za nahradenie koruny eurom traja zo štyroch obyvateľov Slovenska. Proti je iba jeden z piatich. Patríme tak ku krajinám s vyššou podporou eura.
Po eure môže prísť zdražovanie
Na informačnú kampaň pred zavedením hotovostného eura v 12 krajinách eurozóny (1. januára 2002) sa minulo 32 miliónov eur - z toho jeden mimo eurozóny, predovšetkým v kandidátskych krajinách. Začala sa v septembri 2001 reklamnými šotmi v televízii, na ktoré nadviazala kampaň v denníkoch a týždenníkoch. Necelý rok pred výmenou marky za euro ešte iba polovica Nemcov o tejto zmene vedela, pol roka predtým už traja zo štyroch.
Najväčšie starosti robil ľuďom nie samotný prechod, ale zdražovanie. Majú pritom pocit, že sa naplnili - obchodníci využili prechod na euro na zaokrúhlenie cien smerom nahor, no európske orgány tvrdia, že išlo iba o psychologický dojem. Podľa prieskumov si teraz už iba menej ako polovica obyvateľov myslí, že euro je prínosom.