zo zahraničia, má dopomôcť aj nový produkt na trhu - bankopoistenie.
Čo sa za ním skrýva
Bankopoistenie nie je definované v žiadnej legislatívnej, či inej norme a nemá žiadnu unifikovanú podobu. Ak by sme však vychádzali z charakteristiky bankopoistenia (bank-assurance) v zahraničí, mohli by sme ho definovať ako kombináciu finančných produktov banky a poistenia. Cieľom vzniku týchto produktov je uspokojovať požiadavky a potreby klientov. Vďaka bankopoisteniu môžu pri jednej prepážke v banke, podpisom jednej zmluvy, získať bankový produkt i poistenie. Veľmi dobre ho však vystihuje i vtipný príklad Maria Drosca z VÚB: „predstavte si banku ako predajňu mlieka, ktorá sa rozhodla stať sa hypermarketom. Mlieko si vieme vyrobiť sami, ale pečivo už nie. Tak sa dohodneme s pekárňou a zákazníkom môžeme ponúknuť aj tento tovar. A našou pekárňou je pri bankopoistení poisťovňa."
Kroky pri zavádzaní bankopoistenia
Banky zvyčajne pristupujú k bankopoistným produktom postupne. Prvým krokom je jednoduchý predaj vybraných produktov poisťovne alebo poisťovní prostredníctvom pobočiek banky. Pracovník banky má možnosť klientovi ponúknuť pri prepážke okrem bankových produktov aj poistenie. Klient si tak okrem založenia účtu, termínovaného vkladu, či úveru môže dohodnúť aj životné, neživotné, cestovné, či iné poistenie. Možno ste sa s bankopoistením stretli už aj vy. Vošli ste do banky s cieľom zameniť si peniaze a pracovník banky vám ponúkol aj cestovné poistenie? Predpokladal, že ak sa chystáte do zahraničia potrebujete byť poistení. Aj to je bankopoistenie. V ďalšej fáze pristupujú banky a poisťovne k vytváraniu vzájomne prepojených balíčkov produktov. Dochádza tak k prepojeniu produktov, ktoré na seba vzájomne nadväzujú a dopĺňajú sa. Nejde už o izolovaný predaj produktov. Príkladom takýchto špecifických balíčkov je napríklad poskytnutie hypotekárneho úveru spolu s poistením nehnuteľnosti, prípadne aj životnej poistky s vinkuláciou v prospech banky.
V poslednom kroku by malo dôjsť k zdokonaleniu prepojenia bankových a poistných produktov. Produkty sú integrované funkčne, marketingovo i klientsky. A k prepojeniu prichádza i v oblasti informačných technológií.
Skúsenosti zo zahraničia
Vývoj podielov poistného v európskych krajinách dokumentuje, že bankopoistenie je veľmi životaschopné odvetvie. Napríklad v Nemecku sa bankopoistenie začalo rozvíjať v roku 1990. Podiel bánk na poistnom vtedy tvoril približne 10 percent. V roku 2000 to už bolo 17 percent. Prognózy pre rok 2010 hovoria o 25 percentom podiele bánk na odbytových cenách poistného. Ešte optimistickejšie vyznievajú údaje z Francúzska. V roku 1994 tvorili banky 54 percentný podiel na poistnom, v roku 1997 to bolo už 60 percent a v roku 2000 sa banky podieľali na poistnom 64 percentami.
Najvýraznejšie sú podiely bánk na celkovej produkcii životného poistenia. Údaje z roku 1997 ukazujú, že v Nemecku bol tento podiel 25 percent, v Taliansku 35 percent, v Rakúsku 50 - 60 percent a v Portugalsku až 80 percent.
Výhody pre klienta
Rozvoj bankopoistenia v sebe zahŕňa zjednodušenie pre klientov, ktorí pod jednou strechou nájdu všetko - založia si účet, uzatvoria si poistenie, stavebné sporenie a napríklad aj penzijné pripoistenie. Banka už nebude miestom, kam klient nosí príkazy na úhradu a vkladá a vyberá peniaze. Bude to miesto, na ktorom mu pracovník - poradca - spracuje finančnú analýzu, v ktorej rozoberie rodinnú finančnú situáciu klienta a ponúkne mu riešenie ako s peniazmi naložiť.
ERIKA REMEŇOVÁ