"Tie, o ktorých vieme, predstavujú iba zlomok, čím nám uniká obrovský potenciál", uviedla pre TASR riaditeľka Školy pre mimoriadne nadané deti a gymnázium v Bratislave Jolana Lazinbatová. Upozornila, že schopnosť zveľaďovať rozumové schopnosti a vyťažiť z mozgu čo najviac, sa totiž postupne stráca. Problém vidí aj v nedostatku expertov na vyhľadávanie nadaných a talentovaných detí, ktoré sa v škole prejavujú ako problémové a typická je pre nich hyperaktivita. "Takéto deti vyrušujú, vrtia sa na stoličke alebo chodia po triede", poznamenala.
Väčšina extrémne múdrych detí sa narodí priemerným rodičom. V rodinách, kde majú intelektovo mimoriadne nadané dieťa, sa môže narodiť aj dieťa postihnuté. Dedičnosť zodpovedá za inteligenciu podľa Lazinbatovej iba z polovice. Viac sa pritom dedia jazykové a priestorové schopnosti ako pamäť či rýchlosť rozmýšľania. "Nadanie je do značnej miery produktom génov a dôsledkom vplyvu hormónov počas života každého jedinca", povedala. Upozornila, že úspešnosť intelektovo nadaného jedinca závisí najmä od kreativity, charakteru a temperamentu.
Z výskumov vyplýva, že najinteligentnejšie bývajú prvorodené deti. Čím je väčší vekový rozdiel medzi súrodencami, tým je vyššia intelektová úroveň staršieho. Rodinné prostredie môže ovplyvniť inteligenciu človeka najmä v detstve, s vekom dieťaťa jeho vplyv postupne klesá a v 18 až 20 roku sa úplne stráca. Nadané deti sa učia rady a intenzívne. Nepotrebujú veľa inštrukcií a opakovania, objavujú zákonitosti a súvislosti okolitých javov samé a spôsobom, ktorý nie je zaužívaný. Sú neúnavné v svojej činnosti, experimentujú. Majú obmedzený okruh priateľov, nerozumejú si s rovesníkmi a vyhľadávajú skôr starších ľudí. Môže sa u nich objaviť ľahká mozgová dysfunkcia.
V detstve sa častejšie prejavuje hudobný a matematický talent, zriedkavejšie výtvarný či literárny, konštatovala Lazinbatová. Nadanie pre vedu sa v detstve prejavuje ako záujem dieťa rozlišovať typy áut či vtákov a chuť dozvedieť sa o nich čo najviac. Jednou z charakteristík detí nadaných na vedu je výnimočná zvedavosť v rannom veku. "Či budú z nadaných detí skutočne úspešní vynálezcovia alebo vedci však závisí od toho, ako dokážu premeniť technickú zručnosť na niečo koncepčné a originálne", dodala Lazinbatová.