
Porovnať ponuku bánk a vybrať si z nej môže byť ľahké, no prejsť z banky do banky zaberie čas a peniaze.
ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV SME
BRATISLAVA - Zmeniť banku nie je práve lacnou a jednoduchou záležitosťou. Čím viac služieb klient využíva, tým drahšie ho to vyjde.
Na Slovensku začínajú banky klientovi pomáhať pri otváraní účtu, pomoc v podobe prenosu účtu so všetkými službami - trvalými príkazmi či platobnými kartami - neexistuje.
V zahraničí spolupráca bánk nie je výnimkou. „Nová banka sa snaží vyjsť klientovi v ústrety v maximálnej miere, čo sa týka všetkých administratívnych náležitostí vrátane prenosu jeho príkazov na úhradu a podobne," opisuje Eva Guttlerová zo Slovenskej sporiteľne prax v rakúskej matke sporiteľne Erste bank. „Komunikujú medzi sebou obe banky, o zmenu trvalého príkazu sa stará nová banka."
Banky tvrdia, že klientom nemôžu zmenu úplne uľahčiť. „Bráni tomu viac faktorov, napríklad rozdielne bankové systémy, či pri inkasných príkazoch potreba oznámenia príjemcovi o zmene účtu," vymenúva prekážky Silvia Nosálová z VÚB.
Podľa OTP Banky prenos kompletnej dokumentácie klienta nie je vyriešený v zákonoch. No Národná banka Slovenska nevidí v takejto spolupráci problém. „Keď banky chcú spolupracovať a klient im k tomu dá súhlas, legislatíva nebráni," tvrdí Ivan Paška z centrálnej banky. „Komplikáciou môžu byť rozdielne softvéry bánk a aj konkurencia - banka, od ktorej klient odchádza, nemusí mať záujem mu v tom pomáhať," potvrdzuje.
No banky naďalej prejavujú ochotu iba pri zadávaní trvalých a inkasných príkazov nového klienta. Zabezpečia tiež, že klientovi partneri budú poznať nové číslo účtu.
Aj s rušením účtu sa spájajú poplatky. „Súčasne totiž zanikajú všetky služby, dohodnuté k účtu," povedala Guttlerová. Tie sú v každej banke iné. Klientov niekedy prekvapuje, že zaplatia aj za zrušenie služby, ktorú im banka ponúkla bezplatne, a tak si ju zaviedli. Väčšinou sa platí za zrušenie účtu, zrušenie trvalých príkazov a predčasné zrušenie platobnej karty.
Niekde to nejde ani z pobočky do pobočky
Vlado je z mestečka na východnom Slovensku. „Mám doma v banke otvorený účet, no už dlhšie, odkedy som začal chodiť na vysokú školu, bývam v Bratislave. Každú maličkosť som musel kvôli účtu riešiť doma. Chcel som si ho preto preniesť sem do Bratislavy, ale povedali mi, že sa to nedá. Musím ten starý zrušiť a v Bratislave otvoriť nový," opisuje svoje skúsenosti z minulého roka Vlado. Je klientom Slovenskej sporiteľne.
Sporiteľňa priznáva, že ide o zbytočnú komplikáciu. Zdôvodňuje ju najširšou pobočkovou sieťou. „Automatický prevod účtu v rámci obchodných miest nie je zatiaľ z technického hľadiska možný," povedala Eva Guttlerová z banky. „Problém bude v blízkej budúcnosti odstránený."
V iných bankách stačí, keď klient stručne písomne požiada o zmenu pobočky a v platnosti mu zostanú všetky trvalé príkazy, číslo účtu aj platobná karta a ďalšie prípadné služby. (bro)
Poplatky za odchod
Rôzne banky účtujú rôzne poplatky. Niekde sa neplatí za zrušenie účtu, inde za zrušenie trvalých príkazov, ak nepríde klient do pobočky, ale urobí tak elektronicky.
Slovenská sporiteľňa
* zrušenie účtu bezplatne,
* zrušenie účtu SPOROprofit 100 korún,
* pri bezhotovostnom a prevode zostatku do inej banky 150 až 200 korún, 0,5 % sumy prevodu.
VÚB
* zrušenie účtu 100 korún,
* zrušenie trvalého príkazu, príkazu na zúčtovanie, povolenia na inkaso, v pobočke 15 korún, cez elektronické distribučné kanály 5 korún.
Tatra banka
* za zrušenie účtu sa neplatí,
* zrušenie trvalého príkazu na úhradu - 20 korún pri písomnom zadaní, zadarmo cez internetbanking a dialog, zrušenie povolenia na inkaso písomne 20,
* zrušenie platobnej karty VISA Electron pred koncom platnosti 100 korún.
Dexia banka
* zrušenie 100 korún,
* zrušenie platobnej karty pred koncom platnosti 100 korún.
Pozn.: Náhodný výber poplatkov podľa informácií na internetových stránkach bánk.