Pasúce sa kamzíky pred úchvatným pozadím - Pavol Barabáš si vie počkať na ten správny moment pre záber.
FOTO - K2 STUDIO
Nakrútil trinásť dokumentárnych filmov v exotických kútoch celého sveta, ktoré mu vyniesli niekoľko prestížnych cien. Čo na nich fascinuje najviac, sú zábery, ktoré inde len tak ľahko neuvidíte: nepálske kráľovstvo Mustang, kde je zákaz filmovať, PAVOL BARABÁŠ nasnímal kamerou v rukáve vetrovky, pre pútavý dokument o africkej rieke Omo sa plavil s priateľmi cez územie kanibalov. Teraz po prvýkrát urobil dokument o Slovensku.
„Môj vzťah k horám sa odvíjal od Tatier. Je to krásne pohorie, aké je málokde inde na svete. Vždy, keď som sa vracal z nejakej expedície alebo cesty, tešil som sa na Tatry. A tak som sa rozhodol nakrútiť film aj o nich," hovorí pre SME Barabáš. Snímka Tatry-Mystérium, ktorá mala oficiálnu premiéru na filmovom festivale v Bratislave, je iná ako jeho doterajšie diela. Nielen tým, čo ukazuje, ale aj ako to ukazuje. Ide skôr o umelecky spracovanú obrazovú esej než o klasický dokument. Ľudia sú v ňom len malými figúrkami tvoriacimi pozadie k voľne sa striedajúcim záberom impozantných končiarov, flóry a fauny.
„Človek je pre mňa dôležitý, ale tentoraz som ho spravil rovnakou súčasťou prírody, ako sú zvieratá," dodáva Barabáš. Pre väčšinu záberov strávil v horách množstvo hodín na prelome dňa a noci. Hrdinami jeho filmu sú rôzne miesta v Tatrách ukazované vo fascinujúcich obrazoch, ktoré sa plynule prelínajú jeden do druhého. Vidíte úchvatné scenérie, aké sa v realite naskytnú len zriedkavo - štíty lesknúce sa v posledných lúčoch slnka, hučiace vodopády, kamzíky na rannej paši, rysa poľujúceho na korisť, maličké siluety horolezcov a pískajúci vlak - symbolizujúce isté narušenie prírody. Všetko bolo nasnímané na statív, bez nájazdov, odjazdov a iných pohybov kamery.
Dôležitú funkciu tu plní hudba. Jej autorom je Oskar Rózsa. Plynie v rovnakom tempe, ako sa striedajú obrazy, no kým v úvode ich podporuje pomocou komorných názvukov ľudových motívov, v druhej polovici občas prerastie do trocha patetických syntetizátorových akordov. Vďaka pôsobivosti záberov sa však nudiť nebudete.
„Nie je to lákavý propagačný film, je určený skôr pre vnímavých divákov, ktorých priťahujú hory. Človek sa môže však dotknúť, spoznávať ich v detailoch a zamilovať si ich cez svoju pokoru," tvrdí kameraman a režisér v jednej osobe. Hoci mal pôvodne množstvo materiálu, napokon ho zostrihal na jedenásť minút, pretože si myslí, že aj v krátkej forme dokáže vyjadriť to podstatné.
Tatry-Mystérium sú zároveň prvým filmom, ktorý sa Pavol Barabáš rozhodol vydať na DVD nosiči. V budúcom roku chce v tomto formáte pripraviť aj svoje staršie filmy, ktoré si financuje sám. Otázkou zostáva, kedy nám ich konečne ponúkne verejnoprávna televízia aj inokedy než v sobotu dopoludnia.