Brusel 22. decembra (TASR) - Európska únia dnes Bruseli na úrovni Rady ministrov životého prostredia členských krajín s definitívnou platnosťou potvrdila kompromis v otázke tranzitu kamiónov cez rakúske územie, ktorý Viedeň považuje za nedostatočný.
Od 1. januára 2004 nesmú cez alpskú krajinu prechádzať nákladné vozidlá obzvlášť znečisťujúce životné prostredie s výnimkou gréckych vozidiel. O škodlivosti vozidiel sa bude naďalej rozhodovať podľa takzvaného systému ekologických bodov.
Ekologické bodovanie kamiónov prechádzajúcich cez Rakúsko zstáva v platnosti až do vypracovania nových pravidiel únie, najviac však nasledujúce tri roky, teda do konca roku 2006.
Keďže však milión z 1,6 milióna nákladných vozidiel bude spod uplatňovania tohto systému oslobodených, tranzitná doprava dostane prakticky totálne zelenú.
Rakúsky vicekancelár, minister dopravy Hubert Gorbach, ktorý v kompromisnej úprave nevidí "žiadne ekologické prednosti" a považuje ju za výlučne nákladný "sčítavací systém", sa s požiadavkou na oficiálne hlasovanie členov Rady ministrov EÚ nepresadil.
Podľa názoru Bruselu nepredložila rakúska strana žiadne argumenty, ktoré by už predtým neboli bývali predmetom skúmania. Rakúska spolková vláda nemieni kompromis uplatniť v praxi, a to z časových, administratívnych, technických a ekologickopolitických dôvodov.
Keďže 12-ročná dohoda o tranzitnej doprave medzi alpskou republikou a Európskou úniou vyprší koncom roka 2003, Rakúsko mieni v budúcnosti aplikovať v tejto oblasti vnútroštátne opatrenia.
Pôjde o sprísnenie kontrol kamiónov a zákaz ich premávky v nočných hodinách, a to nielen na území jednej spolkovej krajiny.
Novozavedené opatrenia však nesmú mať diskriminatívny charakter a nesmú poškodiť ani subjekty rakúskej ekonomiky, podčiarkol Hubert Gorbach. Podľa jeho slov je neopodstatnená kritika jeho krajiny, ktorá údajne málo vsadila na alternatívne možnosti prepravy.
Expert rakúskej pobočky ekologickej organizácie Greenpeace Erwin Mayer naopak označil za "spoluvinníka" dnešnej porážky v Bruseli viedenskú spolkovú vládu.
Zároveň zdôraznil, že rozšírenie železničnej siete by malo mať absolútnu prioritu pred cestnou infraštruktúrou. Greenpeace odporúča zákazy nočnej premávky kamiónov, predbiehania na tranzitných komunikáciách, ako aj zníženie hornej hranice znečistenia ovzdušia pod hrozbou totálneho zákazu jazdenia pri ich prekročení.
Ministri životného prostredia štátov EÚ sa dnes zaoberali aj novou legislatívnou normou spoločenstva o kvalite vody na kúpanie, ktorá by z iniciatívy Grécka a Nemecka mala nahradiť doterajšiu, už 27-ročnú úpravu. Niektoré z členských krajín sa však obávajú sprísnenia existujúcich noriem a v ich dôsledku zhoršenia postavenia doteraz bezproblémových pláží.
O aktuálnej situácii v oblasti postupnej redukcie vypúšťania oxidu uhličitého z automobilov do vzduchu informovala príslušná členka Európskej komisie Margot Wallströmová.