Čo najviac speňažené Vianoce sú poslednou šancou obchodníkov vytiahnuť z ľudí zvyšky úspor a naplniť obchodnícky sen o rastúcej krivke tržieb a zisku. Tento rok to majú ťažšie ako vlani, pretože výdavky nakupujúcich obmedzili vládne rozhodnutia o vyššej DPH a regulovaných cenách.
Škrty sa počas roka prejavili aj v hypermarketoch. Podľa priebežne vyhodnocovaných údajov štatistického úradu minuli ľudia počas desiatich mesiacov tohto roka v hypermarketoch necelých 132 miliárd korún. Vlani na konci októbra to bolo o 14 miliárd viac.
Posledný a sčasti i predposledný mesiac roka bývajú pre obchodníkov tradične zlatou baňou. Napríklad vlani v decembri nechali ľudia v obchodoch 35 miliárd korún, teda o 28 percent viac, ako bol celoročný priemer. V podobný posun veria predavači aj tento rok. „Krivka rastu zatiaľ zodpovedá našim predstavám," povedala Oľga Hrnčiarová, hovorkyňa Tesca.
Podobne je to v Carrefoure, kde sa podľa hovorkyne napĺňajú očakávania o hromadnom nakupovaní darčekov a potravín. „Počet zákazníkov enormne stúpol. Ako to bude s tržbami, budeme vedieť až na konci roka," povedala Jana Havlíčková.
Sprievodným javom obchodníckeho úspechu sú často podráždení zákazníci. Prekážajú im tlačenice medzi regálmi, na parkoviskách a najmä nekonečné rady. Napríklad v Tescu v centre Bratislavy sa pri troche smoly dalo čakať na zaplatenie i 30 minút.
Ľudia, ktorí sa s postupujúcim kapitalizmom stávajú kritickejší, už dokážu odhaliť aj menej férové praktiky obchodov.
„V Carrefoure som nakupovala tovar v akcii. Lenže pri pokladni mi odmietli uznať zľavu, mala som si ju uplatniť až v okienku s reklamáciami. No a tam som čakala pol hodiny," posťažovala si čitateľka SME. (jj)